Volkswagen närmare Scania-ägande

0
726

Tjänstepensionsföretaget Alecta har bestämt sig för att acceptera Volkswagens bud på Scania. Allt mer talar därför för att affären kan gå igenom.

Den första tidsfristen för VW-budet gick ut i april. Då hade inte Volkswagen nått sin magiska gräns, 90 procent av aktierna i Scania, för att genomföra ett köp. I dag, tisdag, meddelade tjänstepensionsföretaget Alecta dock att man beslutat att acceptera Volkswagens bud på Scania, 200 kronor per aktie.

”Efter förnyade diskussioner med Volkswagen är det vår slutsats att en högre budkurs inte går att uppnå. Vårt tidigare nej baserades på bedömningen att budet inte fullt ut avspeglade Scanias långsiktiga värde. Den bedömningen kvarstår men betyder inte att 200 kronor är en oskälig nivå”, skriver Alecta på sin hemsida.

Alecta anser att Volkswagen bör kunna ”erbjuda goda förutsättningar för att Scania ska kunna fortsätta utvecklas positivt även som helägt dotterbolag”.

När affären är klar kommer Volkwagen att äga 90,47 procent av Scania-aktierna, uppger Volkswagen i ett pressmeddelande.

Läs tidigare artiklar om Volkswagens Scania-bud:

Scaniafacken säkrar inflytandet

Volkswagen höjer inte budet

Kommitté säger nej till VW-bud

Fackliga frågetecken om Scaniabud

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Karriären inte slut efter utbrändheten

Sofia Wahling drabbades av utmattning på sitt första jobb. Det fick henne att tänka om. Idag är hon på ett jobb där hon trivs och mår bra. Här delar hon med sig av sina bästa råd.
Johan Westerman, Stockholms universitet

Ny studie: Den som byter jobb ofta lär sig mer

Det är inte bara lönen som ofta höjs när vi byter jobb. Vi lär oss också mer, visar en ny studie. Och det är som tydligast för personer mellan 40 och 55 år. 

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens, säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.