Mer att göra kring högre utbildning

Det finns mycket kvar att göra kring högre utbildning om Europa ska kunna möta framtidens krav, konstaterar Europakommissionen.

Det finns mycket kvar att göra kring högre utbildning om Europa ska kunna möta framtidens krav, konstaterar Europakommissionen.

Både nationellt och på EU-nivå är högre utbildning bland invånarna något som ses som ett måste, om välstånd och innovation ska stimuleras. EU har satt upp ett mål om att andelen elever som hoppar av skolan i förtid ska vara lägre än 10 procent till år 2020 och att minst 40 procent av 30–34-åringarna ska ha en högre utbildning. Men för att uppnå detta finns en hel del kvar att göra, enligt en ny rapport från Europakommissionen som har gått igenom hur 36 länder arbetar med frågan.

Bara nio länder har definierat särskilda mål för specifika grupper av individer för att bidra till en ökad mångfald bland dem som söker en högre utbildning, enligt rapporten. I Belgien har man till exempel ett mål om att 60 procent av dem vars föräldrar inte har högre utbildning ska ha det till 2020. I Litauen har man fokuserat på att öka andelen kvinnor inom matematik och naturvetenskapliga ämnen.

Vilken information om studenterna som länderna tittar på skiljer sig mycket åt. Ålder och kön är vanligt förekommande, medan till exempel information om studenter tillhör en etnisk, kulturell eller språklig minoritet är betydligt ovanligare. Nitton länder kunde inte rapportera om sitt mångfaldsarbete och utvecklingen på området mellan 2002/03 och 2012/13, förutom om antalet studenter och könsfördelning.

Tittar man närmare på länder som kunde redovisa sitt mångfaldsarbete närmare tillhör Sverige de länder där mångfalden har ökat. 2001 hade 14 procent av studenterna utländsk bakgrund. Tio år senare var andelen 18 procent.

Majoriteten av länderna har inga ekonomiska incitament för lärosäten om de lyckas rekrytera och behålla studenter från underrepresenterade grupper. Detta finns enligt rapporten bara i Irland och Storbritannien.

Syftet med rapporten är att stödja de olika ländernas policyarbete för att öka breddat deltagande på högre utbildningar, att minska avhopp från dessa och öka anställningsbarheten bland europeiska invånare.

Läs rapporten ”Modernisation of Higher Education in Europe: Access, Retention and Employability

Ania Obminska

Lämna en kommentar

Senaste nytt

”Jag trodde inte på högkänslighet, nu vill jag hjälpa andra”

”Jag trodde inte på högkänslighet, nu vill jag hjälpa andra”

Efter kraschen, på toppen av karriären, låg ingenjören Kristoffer Ejebro i fosterställning i pojkrummet hos sina föräldrar. Först när förstod att han var högkänslig hittade han nycklarna till ett bra liv.
Fler artiklar