Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Han vill inspirera fler att plugga vidare

Han vill inspirera fler att plugga vidare

Hur fler unga ska få upp ögonen för högre utbildning är en fråga som kan väcka huvudbry. Högskoleingenjören Mohammed Taha kan ha hittat ett sätt.

Redan för några år sedan funderade kommunikationsavdelningen på Lunds tekniska högskola på hur man kunde bli bättre på att rekrytera studenter från underrepresenterade grupper. En idé var att låta studenter med en bakgrund i andra länder besöka elever och deras föräldrar med samma bakgrund, så att de kunde få information om högskolestudierna på sitt modersmål.

– Vi gick ut och annonserade efter folk som ville jobba med ett projekt, fick kontakt med några och samlade dem till några möten. Men det föll för att studenterna hade så mycket att göra och det saknades en drivande kraft, berättar Lisbeth Wester, kommunikationschef på Lunds tekniska högskola.

Som studentambassadör vid Campus Helsingborg, en del av Lunds tekniska högskola, brukade teknologen Mohammed Taha åka runt och rekrytera studenter. En kollega till Lisbeth Wester träffade Mohammed Taha och tyckte att det vore en bra idé om han kunde driva frågan om breddad rekrytering, att försöka få svenskar från underrepresenterade grupper, där en högskoleutbildning kanske inte är en självklarhet, intresserade av att plugga vidare efter gymnasiet. Och Mohammed Taha skulle få fria händer att bestämma detaljerna. Han nappade på idén.

För malmöiten Mohammed Taha var det ett enkelt val att börja med hemstaden och att han, tillsammans med de fem studenter som också ingick i projektet första året, skulle besöka skolor där det var mer ovanligt än på andra håll att elevernas båda föräldrar hade en akademisk utbildning. Statistiskt sett är sannolikheten mindre att dessa elever pluggar vidare.

Mohammed Taha
Mohammed Taha

– Skolorna är väldigt beroende av sådana här uppdrag. Alla försöker väl, men alla vågar kanske inte gå till skolor där eleverna inte identifierar sig med studenterna. Men det är ett måste. Man får inte rekrytera likadana studenter, då kommer man också ha likadana ingenjörer om 10–15 år, säger Mohammed Taha.

Studenterna valde också att fokusera på skolor där de själva hade en anknytning, något Mohammed Taha tror är ett framgångskoncept.

– Vi som är ute är från samma områden som eleverna och har haft samma förutsättningar. Därför har det sett väldigt verkligt ut för eleverna, berättar Mohammed Taha.

Första året började lite småknackigt. Då fick Mohammed Taha och de andra i gruppen, med skolledningens hjälp, ta kontakt med skolorna och försöka förklara vad projektet handlade om innan de riktigt formulerat det klart för sig själva. De bad om att få besöka den åttondeklass på skolan som behövde mest inspiration. Resurserna var begränsade och då gällde det att hårdprioritera. Totalt besökte de en åttondeklass på sju olika Malmö-skolor. Men den andra omgången, som precis har avslutats, har de varit på nio olika skolor och besökt åtminstone två åttor per skola.

– Andra året var lättare, då kunde vi berätta vad vi hade gjort, att det är vi som kan hjälpa eleverna att skapa sin framtid, säger Mohammed Taha.

Projektet har inte hållit på tillräckligt länge för att veta om det kommer att leda till att fler elever läser vidare, men Mohammed Taha berättar att eleverna de har pratat med har varit nyfikna, stannat kvar, ställt frågor och till och med tagit studenternas nummer för att kunna ställa fler frågor om de dyker upp.

– Jag personligen bryr mig om det här, om att det ska gå bra och jag har lyckats få till en grupp studenter som jag också tror bryr sig om det här projektet. Vi ser det inte som ett uppdrag eller ett jobb, utan vi har också kul. Vi har inte heller varit rädda för att bemöta eleverna och deras frågor. Då har det gått bra, säger Mohammed Taha.

Så här långt har studenterna inte gått in på detalj för att berätta till exempel om vad en ingenjör gör, utan de har mer pratat om vad man kan tjäna på att plugga. Det tror Mohammed Taha ändå att eleverna har uppskattat. Han hoppas att det ska bli möjligt att utöka projektet så att studenterna kan börja berätta mer om vad en ingenjör egentligen gör.

Lisbeth Wester hoppas också att projektet kan växa. Skolor som studenterna har varit på har redan bett om uppföljningsbesök och med externt stöd skulle projektet kunna spridas och fortsätta i större skala. Lunds tekniska högskola stödjer projektet minst ett år till och nästa år ska högskolan samarbeta med Högskolan i Kristianstad, där studenter ska besöka sjuor på högstadiet, efter samma modell.

Mohammed Taha själv kommer dock inte längre att leda projektet. Han har pluggat klart och arbetar nu som ingenjör. Han hoppas kunna sätta i gång nya projekt som han kan väva in i sin arbetsroll, för han säger att han vill ta sitt ansvar och uppmanar både teknologer och dem som redan är färdiga ingenjörer att också göra det, om fler ska kunna få upp ögonen för högre utbildning – och för ingenjörsyrket.

– Ser du en nyfiken ungdom får du gärna visa vad du jobbar med. Det kan vara avgörande för honom eller henne i valet om att plugga vidare eller inte.

Ania Obminska

1 KOMMENTAR

  1. De som väldigt gärna vill jobba som ingenjör hittar nog rätt utbildning själv.
    Det är fantastiskt roligt med teknik, ifall man får jobb inom yrket vill säga.

    Övriga bör överväga andra yrken där man faktiskt kan få jobb.
    Om man ändå skall utbilda ingenjörer för arbetslöshet så låter det som ett välment och väl genomtänkt initiativ för att rekrytera till utbildningen.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Det här är frågorna om semester som många ställer nu

0
Fick du inte semesterveckorna du hade hoppats på? Vill du hellre vara långledig på vintern men chefen säger nej? Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, svarar på de hetaste semesterfrågorna.
Patricia Quaglia och Sofia Johannesson

Hållbarhet och chefsfrågor vinnare i Ingenjörsvalet

0
Årets Ingenjörsval är avgjort. Ericssonlistan blev störst, men störst ökning fick Ingenjörer för ett hållbart samhälle och Chefer och ledarskap. Dessutom ökade valdeltagandet.

Här är årets 70 hetaste forskningsprojekt

0
Teknik i mänsklighetens tjänst var temat för årets IVA-lista över forskning med potential att förändra världen. Här är hela listan.

Tre metoder som tar udden av stressen

0
Oro kan komma plötsligt, lägga sig som ett lock över tankarna och ge ont i magen – även när den är helt obefogat. Här är tre konkreta tips på hur du kan hantera oro och stress i vardagen.
Arbetslöshet april 2020-april 2022

Arbetslösheten sjunker igen – men skillnad mellan inriktningarna

0
Arbetslösheten för ingenjörer fortsätter att sjunka och tangerar nu den lägsta nivån sedan 2012. Men nivåerna skiljer sig mellan inriktningarna – särskilt för civilingenjörer.

Kreativa ingenjörer gör vetenskap spännande för alla

0
Att göra vetenskap begriplig är utmaningen som inspirerar forskningsingenjörerna Magnus Lindgren och Gabrielle Beans Picón på Curiosum i Umeå. Läs vad de gör på jobbet.

Byt jobb och höj din lön

0
Det finns inget bättre sätt att höja sin lön än att byta jobb. Ingenjörer inom privat sektor som bytte jobb under 2021 fick i genomsnitt 3 000 kronor högre lön än de som stannade kvar.
Prokrastinering

Så slutar du skjuta upp viktiga arbetsuppgifter

0
Vattnar du blommorna eller kollar mejl i stället för att ta tag i viktiga uppgifter på jobbet? Läs då de här råden från Harvard Business Review.

Nytt verktyg förutspår kompetensbehoven

0
Vilket programmeringsspråk är hetast just nu? Nu lanseras ett nytt verktyg som kan förutsäga efterfrågan på digital kompetens inom data och IT. 

”Kompetensutveckling måste bli en självklarhet på Scania”

0
65 procent av akademikerna på Scania har inte tillräckligt med tid för kompetensutveckling. Nu lyfter facket frågan med företaget men vill också göra de anställda medvetna om deras ett eget ansvar.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Cykel som förmån – hur funkar det?

2
Den 1 januari 2022 infördes en skattelättnad för så kallade förmånscyklar – när arbetsgivare tillhandahåller cyklar för privat bruk till sina anställda. Men hur fungerar det att skaffa cykel via jobbet? Och är det bra?

TOPPLISTA