Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Fackligt Olika bud om Scaniafackens vetorätt

Olika bud om Scaniafackens vetorätt

Inför Volkswagens köp av Scania ska de svenska Scaniafacken ha fått vetorätt mot jobbflytt och nedläggningar. Men Leif Östling, som fram tills nyligen var chef för MAN och Scania, hävdar motsatsen.

I april 2014 rapporterade Ingenjören om det avtal som Akademikerföreningen, IF Metall, Unionen och Ledarna slöt med Volkswagen inför köpet av Scania. Avtalet skulle bland annat innebära att facken på Scania fick veto mot jobbflytt och nedläggningar. Men enligt ett uttalande av Leif Östling, som fram till den 1 februari i år var sammanhållande chef för MAN och Scania, stämmer det inte.

I måndags sade han till SvD Näringsliv att det inte finns någon vetorätt i Tyskland, och inte heller i de avtal som de svenska facken har. Däremot ska parterna diskutera och förhandla med varandra ”i ett antal frågor”.

– Men till syvende och sist är det alltid företagsledaren och ägaren till företaget som bestämmer. Det är ju så det här fungerar, säger Leif Östling till SvD Näringsliv.

Hur ligger det då till egentligen? När SvD Näringsliv hörde av sig till Volkwagens pressavdelning i Wolfsburg fick de beskedet att de svenska facken i Scania har vetorätt när det gäller jobbflytt från Sverige. Andreas Renschler, Leif Östlings efterträdare, har uttalat sig och sagt att: ”Volkswagen står fast vid sina åtaganden och sina tidigare uttalanden rörande det fackliga avtalet med Scania”.

Bernd Osterloh, ordförande för Volkswagens tyska fack menar också att den överenskommelse som träffades förra året innebär att Scaniafacken har vetorätt.

Lisa Lorentzon, ordförande i Akademikerföreningen på Scania, är inte orolig.

Hur vill du kommentera Leif Östlings uttalande om att det inte finns några garantier mot jobbflytt?
– Vi känner trygghet i det avtal som vi har med kollegorna i Tyskland. Därför känns det tråkigt att det skapas onödig oro bland medarbetarna. Vi har ju ett avtal om vetorätten.

Kan det finnas någon klausul i avtalet som du inte känner till?
– Nej.

Leif Östling har ju ändå varit Volkswagens ansvarige för MAN och Scania?
– Det kanske finns anledning för honom att säga som han gör, men jag kan inte alls spekulera i varför han gör det.

Han har fel, alltså?
– Ja, i det att vi inte skulle ha det vetot, och det är det viktiga, att parterna har samsyn.

Hört du fått några kommentarer från medlemmar?
– Nej, det har inte varit någon anstormning. Jag tror ändå att de flesta känner sig trygga i grunden. Det har funnits oro kring detta tidigare. Det behöver vi inte, särskilt som den är i onödan.

Ania Obminska och Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA