Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Självkörande bilar kan hjälpa miljön

Självkörande bilar kan hjälpa miljön

Om alla bilar ersattes av självkörande bilar, skulle antalet bilar kunna minska till en fjortondel av i dag. Ett examensarbete från KTH antyder att det skulle kunna ge stora förändringar i trafiken och i samhället.

Vad händer om bilarna i framtiden verkligen blir helt självkörande? Det frågade sig Pierre-Jean Rigole och hans handledare Wilco Burghout och Daniel Jonsson, båda doktorer i transportvetenskap.

De tog fasta på och kombinerade två trender i vardande – självkörande bilar och delandets ekonomi som bygger mer på samarbete än konsumtion – och gjorde datorsimuleringar för vad som skulle hända om de blev verklighet. De testade tanken att alla bilpendlare i Stockholmsområdet skulle börja använda självkörande taxibilar med fyra passagerarplatser.

morgondagens trafik?

KTH-forskarna tog fasta på två trender som redan finns. Dels de allt fler självkörande bilarna, dels debatten om en mer hållbar ekonomi som går ut på att dela snarare än att bara köpa.

KTH:s pressmeddelande

Det skulle kunna leda till att bilarna blir betydligt färre, bara en fjortondel så många som i dag. Det förutsätter emellertid några saker: att alla kan tänka sig att samåka, att alla är beredda att vänta i åtminstone tio minuter på taxin och att alla kan acceptera som mest 30 procent längre restider än dagens taxiresor.

– I det mest lovande fallet skulle man få en genomsnittlig väntetid på 6 minuter, och 12 procents längre restider, säger Wilco Burghout.

Forskarna poängterar själva att studien är ett tidigt resultat. De har bara tagit hänsyn till bilpendling. De har inte inkluderat kollektivtrafikens resor och inte heller långresor eller omflyttningar från kollektivtrafik.

Vad gäller effekterna av scenariot drog de tre forskarna något olika slutsatser. Enligt Pierre-Jean Rigole skulle miljö- och trängseleffekten skulle bli måttlig, medan de två handledarna bedömde effekten som mer betydande. De betydligt färre bilarna skulle, även om de körs väldigt mycket mer än idag, spridas jämnare över vägnätet, med en hel del tomvagnar i motsatt riktning även i rusningstid. De bedömer att miljöeffekterna borde bli ganska stora.

Den totala körsträckan för bilar i Stockholm skulle bara minska med 13 procent, men parkeringseländet i huvudstaden skulle minska avsevärt. Endast en tjugondel så många bilparkeringar skulle behövas. Det skulle även öka trafiksäkerheten.

– I dag, med mänskliga förare, ligger reaktionstiden på 2-3 sekunder. Om alla kör så tätt efter varandra som man ofta gör, kan det lätt bli en krock om det händer något oförutsett. Med självkörande bilar så bromsar alla bilar i princip samtidigt, säger Wilco Burghout.

Den smarta bilen har potential att helt revolutionera bilägandet, och om en sådan framtida bilflotta blev eldriven skulle det också bli en viktig pusselbit i framtidens hållbara transportsystem. Om alla självkörande bilar vore elbilar skulle man också behöva en omfattande laddningsstrategi, troligen med laddstolpar och i så fall sannolikt med trådlös induktionsladdning.

– Med självkörande bilar som hyrs som taxi skulle det bli en helt annan bilmarknad. Betydligt färre bilar skulle säljas, samtidigt som bilarna skulle köras hårdare och slitas fortare. Men det skulle bli betydligt färre bilar sålda förstås, säger Wilco Burghout.

Men ett system av självkörande taxibilar skulle kunna förändra samhället på flera andra sätt. Det är mycket svårt att förutsäga alla förändringar som skulle ske, hur efterfrågan på bilåkning skulle förändras. Förutom att det påverkar bilägandet kan en sådan utveckling också påverka hur vi bosätter oss, och kanske vart vi skickar barnen att gå i skola, och mycket annat.

Pierre-Jean Rigole, själv doktor i fotonik och mikrovågsteknik, jobbar numera på Energimyndigheten. Wilco Burghout och Daniel Jonsson kommer dock att följa upp studien och testa den i en dynamisk trafikmodell för att bättre simulera hur trängseln på vägarna kan komma att förändras.

Sture Henckel

2 KOMMENTARER

  1. @Ryderstam
    Långsiktighet är nog vad som behövs. Ur ett långsiktigt perspektiv är det bättre med cirkulära ekonomiska modeller än att bränna ut jordens resurser i allt ökande takt.
    Gör om, gör rätt!

  2. Det ligger en stark motsägelse i detta.
    Bara om biltillverkarna har en stark försäljning kan de ta fram tekniskt mer avancerade bilar.
    En teknik som skall användas för att minska antalet bilar leder också till att utvecklingen stannar av.
    Femårsplanstänkande!

Lämna ett svar till Jan Ryderstam Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Lignin från skogen kan ersätta olja i asfalt

0
Skogen spelar en viktig roll i den gröna omställningen. "Att använda lignin i asfalt är ett konkret exempel på hur vi kan minska det fossila beroendet" säger Monica Normark, CTO på Sekab.
Kollegor fikar

Risk för trötthet när vi träffar kollegorna igen

3
Ett och ett halvt års distansjobb har gjort oss ovana att vara bland kollegor. Här ger psykologen Anders Rydell råd för att det ska gå bra att komma tillbaka till jobbet.

Kommunerna har förstått att distansarbete fungerar

0
Före pandemin var det kalla handen för den som ville jobba hemifrån. Nu har flera kommuner ändrat inställning. Fyra kommuner som Ingenjören har pratat med öppnar för distansarbete.

Så påverkas ingenjörerna i Skellefteå av Northvolt

0
För ingenjörerna i Skellefteå kommun har etableringen av Northvolt i allra högsta grad förändrat arbetsvardagen.

Staten behöver vässa sig för att rekrytera ingenjörer

1
Samhällsnyttan är en viktig anledning till att unga söker jobb i staten. Ändå är det få ingenjörsstudenter som överväger att jobba statligt visar en rapport från Arbetsgivarverket.
Coop Märsta

IT-attacken mot Coop: ”Verkligheten är något annat än träning”

0
Coops IT-chef berättar om attacken. ”Det goda som kommit ut av det är att andra kan använda oss för att lyfta IT-säkerheten till styrelsenivå.”

Nytt avtal för ingenjörer i kommuner

0
I januari träder nya branschavtal i kraft som berör ingenjörer inom kommunal verksamhet. Flexibla arbetstider och arbetstidsförkortning var de stora knäckfrågorna i förhandlingarna.

Styrelsen svarar: Så ska överskottet användas

2
Hur ska överskottet från den tillfälliga höjningen av medlemsavgiften användas? Ingenjören frågade förbundsstyrelsens ordförande Ulrika Lindstrand.

Facket larmar om arbetsmiljöbrister på Paradox

0
Medarbetare på spelföretaget Paradox larmar nu om problem med diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Och särskilt utsatta är kvinnorna.

Arbetslösheten för ingenjörer nästan som före pandemin

0
I augusti låg arbetslösheten för ingenjörer på 1,3 procent – bara 0,1 procent över nivån två år tidigare. Samtidigt deltar fler ingenjörer i program hos Arbetsförmedlingen.

VI REKOMMENDERAR

Konflikt på jobbet

Tio råd – Så hanterar du konflikter bättre på jobbet

0
Har ni konflikter på jobbet ibland? Då är det som på andra arbetsplatser. Men det går att lära sig hantera konflikterna och styra dem mot något vettigt. 

TOPPLISTA