Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Volvo-tvist ett steg närmare avgörande

Volvo-tvist ett steg närmare avgörande

Nu har beslutet från Göteborgs tingsrätt vunnit laga kraft. Tvisten som handlar om två tidigare exjobbare vid Volvo Personvagnar ska få miljonersättning för sina uppfinningar eller inte ska avgöras i tingsrätt.

De tidigare teknologerna har utvecklat tekniken till ett trötthetsvarningssystem.Bild: Volvo Personvagnar/Volvo Personbilar
De tidigare teknologerna har utvecklat tekniken till ett trötthetsvarningssystem. Bild: Volvo Personvagnar/Volvo Personbilar

Uppfinnarärenden som rör anställda som omfattas av Teknikarbetsgivarnas och Sveriges Ingenjörers uppfinnaravtal avgörs i vanliga fall i skiljenämnd utan offentlig insyn. Men fallet med de två tidigare teknologerna som gjorde sitt exjobb på Volvo Personvagnar kommer inte att avgöras där. Beslutet som Göteborgs tingsrätt fattade 1 april har nu vunnit laga kraft, berättar Lag & Avtal.

De två uppfinnarnas trötthetsvarningssystem Driver Alert Control togs fram under exjobbstiden på Volvo Personvagnar. Bolaget fick nyttjanderätten till uppfinningarna och de två uppfinnarna fick drygt 122 000 kronor var. För ett år sedan stämde de tidigare exjobbarna Volvo Personvagnar och begärde 8,7 miljoner kronor var.

Volvo Personvagnar har hävdat att de två uppfinnarna var bundna av uppfinnaravtalet då merparten av arbetet med uppfinningarna utfördes när de var anställda i bolaget. Men bolaget har alltså inte fått stöd för denna argumentation av tingsrätten, där tvisten nu går vidare.

Läs intervjun med Karin Lundin, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer som företräder de två uppfinnarna om tingsrättens beslut i början av april här.

Här kan du läsa Ingenjörens intervju från förra året med de två uppfinnarna.

Ania Obminska

2 KOMMENTARER

  1. Detta är enligt min juridiska kunskap inom ämnet inte ett problem då företagen mycket enkelt kan reglera nyttjande- och äganderätten i avtal. Enligt den länkade intervjun med Karin Lundin är det precis vad Volvo nu gör i sitt justerade avtal.

    Studenterna i sin tur har oftast ett intresse av att genomföra ett exjobb och får i många fall en möjlig väg till anställning inom företaget, så förutsättningarna att komma överens om exjobbsvillkoren torde vara goda.

    En student som genomför examensarbete utan avtal och utan på förhand uppgjord ekonomisk kompensation för exjobbets genomförande (blir annars knepigare anställningsgränsland) är att betrakta som en student på universitetet och exjobbet är som vilken kurs som helst, d.v.s. arbetet tillhör i det fallet studenten.

    Brasklapp för att det i detta fall kan finnas detaljer som gör att dom faller i Volvos favör, så som delar i det avtal om nyttjanderätt som verkar ha funnits eller någon annan ekonomisk ersättning.

    Sedan är det intressant att vissa universitets jurister generellt (d.v.s. inte bara för exjobb) hävdar universitetets totala rätt till studenternas arbeten, vilket blir lätt absurt, men det är en annan fråga.

    Har själv haft hjälp av SI:s jurister i en ägandefråga och de var ett mycket bra stöd.

  2. Kanske kul för dom att få pengar, men risken finns ju att företag blir mer restrektiva i och med detta. T.ex med att erbjuda exjobb för projekt de tror kommer leda till något riktigt.

Lämna ett svar till Husbehovsjurist Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Lignin från skogen kan ersätta olja i asfalt

0
Skogen spelar en viktig roll i den gröna omställningen. "Att använda lignin i asfalt är ett konkret exempel på hur vi kan minska det fossila beroendet" säger Monica Normark, CTO på Sekab.
Kollegor fikar

Risk för trötthet när vi träffar kollegorna igen

3
Ett och ett halvt års distansjobb har gjort oss ovana att vara bland kollegor. Här ger psykologen Anders Rydell råd för att det ska gå bra att komma tillbaka till jobbet.

Kommunerna har förstått att distansarbete fungerar

0
Före pandemin var det kalla handen för den som ville jobba hemifrån. Nu har flera kommuner ändrat inställning. Fyra kommuner som Ingenjören har pratat med öppnar för distansarbete.

Så påverkas ingenjörerna i Skellefteå av Northvolt

0
För ingenjörerna i Skellefteå kommun har etableringen av Northvolt i allra högsta grad förändrat arbetsvardagen.

Staten behöver vässa sig för att rekrytera ingenjörer

1
Samhällsnyttan är en viktig anledning till att unga söker jobb i staten. Ändå är det få ingenjörsstudenter som överväger att jobba statligt visar en rapport från Arbetsgivarverket.
Coop Märsta

IT-attacken mot Coop: ”Verkligheten är något annat än träning”

0
Coops IT-chef berättar om attacken. ”Det goda som kommit ut av det är att andra kan använda oss för att lyfta IT-säkerheten till styrelsenivå.”

Nytt avtal för ingenjörer i kommuner

0
I januari träder nya branschavtal i kraft som berör ingenjörer inom kommunal verksamhet. Flexibla arbetstider och arbetstidsförkortning var de stora knäckfrågorna i förhandlingarna.

Styrelsen svarar: Så ska överskottet användas

2
Hur ska överskottet från den tillfälliga höjningen av medlemsavgiften användas? Ingenjören frågade förbundsstyrelsens ordförande Ulrika Lindstrand.

Facket larmar om arbetsmiljöbrister på Paradox

0
Medarbetare på spelföretaget Paradox larmar nu om problem med diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Och särskilt utsatta är kvinnorna.

Arbetslösheten för ingenjörer nästan som före pandemin

0
I augusti låg arbetslösheten för ingenjörer på 1,3 procent – bara 0,1 procent över nivån två år tidigare. Samtidigt deltar fler ingenjörer i program hos Arbetsförmedlingen.

VI REKOMMENDERAR

Konflikt på jobbet

Tio råd – Så hanterar du konflikter bättre på jobbet

0
Har ni konflikter på jobbet ibland? Då är det som på andra arbetsplatser. Men det går att lära sig hantera konflikterna och styra dem mot något vettigt. 

TOPPLISTA