Behövs ingenjörer i bolagsstyrelser?

4
2241

Det sitter fler ekonomer än ingenjörer i de tekniktunga företagens bolagsstyrelser. En del menar att den tekniska kompetensen kan bli lidande på grund av detta. Men är det verkligen ett problem? Ingenjören Roger Svensson, som jobbar på Ericsson och är med i företagets bolagsstyrelse, tycker inte det.

Ericssons bolagsstyrelse består av 17 personer varav 5 är ingenjörer och Roger Svensson är en av dem. Han sitter i styrelsen som arbetstagarrepresentantsuppleant och är alltså vald genom facket.

Roger Svensson. Foto: Ericsson.
Roger Svensson. Foto: Ericsson.

– Vi förväntas företräda samtliga arbetstagare i Sverige men informellt kan vi framföra vad facket tycker i olika frågor till ledningen, förklarar Roger Svensson som jobbar som global process arkitekt på Ericsson.

Han tycker att det är viktigt att ingenjörer sitter med i bolagsstyrelser och menar att de tillför en annan kompetens än exempelvis ekonomerna.

– Ingenjörer har lite mer is i magen för produktsegmentet och de inser att utvecklingen tar tid. Och innovation och utveckling måste få ta sin tid. För att få ett innovativt ingenjörsklimat så måste man ha haft perioder när tekniken inte har funkat. Det går inte att ha någon som skriker ” Gör något bra”, utan förståelsen att det kan ta tid är viktig, säger Roger Svensson.

Han ser det inte som ett problem att det finns fler ekonomer än ingenjörer i styrelsen och han upplever att han blir lyssnad på.

– Det är framförallt två kategorier av frågor som vi får besvara: driftsutveckling och tekniska diskussioner, och ja, vi har gehör, säger Roger Svensson.

Han tror att en orsak till varför det är fler ekonomer än ingenjörer i styrelserna beror på hur ägarstrukturerna ser ut då man rekryterar utifrån sin egen sfär för att få kontroll.

– Hade till exempel Jacob Wallenberg varit ingenjör hade det funnits betydligt fler ingenjörer i styrelsen, det har att göra med hur ägarbolagen ser ut.

Ett sätt att få in fler ingenjörer i styrelserna skulle kunna vara att lägga in mer ekonomi i ingenjörsutbildningen, tror Roger Svensson.

Ingenjörer i Styrelser

Ingenjören har tittat på några tekniktunga svenska företags styrelser och kan konstatera att även där är ekonomerna fler än ingenjörerna.
Sandvik: 5 ingenjörer av 12 styrelsemedlemmar.
LKAB: 4 ingenjörer av 13 styrelsemedlemmar.
ABB: 3 ingenjörer av 8 styrelsemedlemmar.
Volvo Group: 3 ingenjörer av 9 styrelsemedlemmar.

– Kunskaper i ekonomi behövs för att avancera i företagen, säger han. Ett annat sätt är att få in fler ingenjörer på ledande positioner, att de blir aktiva och synliga och på den vägen sen kan bli aktuella för styrelseuppdrag.

Enligt rapporten Lika barn leka bäst. En kartläggning över homogeniteten
i svenska börsbolagsstyrelser gjord av Stiftelsen AllBright dominerar ekonomer från Handelshögskolan i Stockholm de svenska börsbolagens styrelser.

Den absolut vanligaste utbildningsinriktningen är ekonomi, vilket 52 procent av ledamöterna har studerat. Näst vanligast är att man är ingenjör. Tillsammans är det de två inriktningarna som det är vanligast att ha dubbelexamen i och totalt står de för nästan tre fjärdedelar av ledamöterna. Läs rapporten här.

Läsarfråga: Tycker ni att fler ingenjörer borde ha plats i bolagsstyrelserna, och i så fall varför?

Anna Eriksson

4 KOMMENTARER

  1. Läste i veckan att VW ett av världens största bilföretag har som regel att både VD och Styrelseordförande skall vara ingenjörer. Det tycker jag är ett tydligt ställningstagande i frågan. Rätt kompetens på rätt plats. Sen är mångfald bra, skall vara en blandning av kompetenser men flest ingenjörer i tunga teknikbolag anser jag.

  2. Jag tycker att det verkar vettigt att ett företag som tillverkar högteknologiska produkter styrs till majoriteten av ingenjörer så att de förstår sin verksamhet. Undrar om banker ens funderar över att ha VD:ar och styrelseledamöter som inte behärskar ekonomi? Eller advokatbyråer som styrs av personer som inte är jurister?

  3. Det som (tyvärr) definierar vad som utgör ett väl utfört arbete för de flesta ekonomer är att leverera en bra vinst till varje pris, det är inte förenligt med kvalitet och långsiktighet, vilket torde vara ledord för ett väl utfört arbete för en ingenjör värd namnet.

    Världen hade nog överlag sett bra mycket bättre ut med mindre kortsiktigt och ansvarslöst ledarskap.

  4. Det behövs fler ingenjörer för att få innovation tänk. Ekonomers intresse är att dra ner kostnader, vilket vi ser väldigt tydligt i Ericsson och innovationen blir lidande. Man dopar sig till ett resultat, eftersom man växer inte utan försöker dra ner kostnader. Carl-Henrik Svanberg sa nyligen i samband när man avlöste Volvos VD att man når inte innovation enbart med kostnadsbesparingar. När ska Ericsson sparka Hans Vestberg och vända på kulturen och ta tillbaka sin innovation.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Emils algoritm grundade 18-åringarnas techbolag

För den som behöver köpa en dator eller telefon kan det vara svårt att veta vilken modell som passar de behov man har. Det gav några gymnasiekillar i Jönköping en affärsidé.
Usb-minne

Se upp med vad du sparar – kan vara stöld av företagshemligheter

Sparar du programkod, någon ritning eller en kundlista? Om arbetsgivaren anklagar dig för att ha stulit företagshemligheter kan det bli dyrt. 

Karriären inte slut efter utbrändheten

Sofia Wahling drabbades av utmattning på sitt första jobb. Det fick henne att tänka om. Idag är hon på ett jobb där hon trivs och mår bra. Här delar hon med sig av sina bästa råd.
Johan Westerman, Stockholms universitet

Ny studie: Den som byter jobb ofta lär sig mer

Det är inte bara lönen som ofta höjs när vi byter jobb. Vi lär oss också mer, visar en ny studie. Och det är som tydligast för personer mellan 40 och 55 år. 

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens, säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang.