Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Affärsresandets baksidor ignoreras

Affärsresandets baksidor ignoreras

affarsresande_unsplash_pixabay_beskuren
Affärsresor – inte fullt så glamourösa som man vill tro. Foto: Unsplash/Pixabay.

Att resa ofta och långt är förknippat med guldkant på jobbet. Många och långa flygresor vidgar vyerna, ger stort nätverk och världsvana. Riskerna för blodpropp, sämre kondis, ensamhet och sämre social kontakt påverkar inte glamourstämpeln vi ger resandet.

Affärslunchen är godare i Seoul, utsikten från kontoret magnifik i Vancouver och spriten billigare i Reykjavik. Och de gör sig bra på Facebook alla tre.

– Det var när vi höll på med ett forskningsprojekt om just Facebook som jag lade märke till att de negativa sidorna av resandet som missade flyg, sjukdomar och dåliga hotell aldrig diskuterades. Det väckte ett intresse att se lite mer noggrant på “glamouriseringen” i förhållande till resandets negativa sidor, säger Stefan Gössling, professor i Humanekologi vid Lunds Universitet.

Tillsammans med den brittiske forskaren Scott A Cohen har han skrivit rapporten ”A Darker Side of Hypermobility” där de har gått igenom den forskning som finns om resandets baksidor. Bland de fysiska följderna finns naturligtvis jetlag, som alla känner till. Men också en ökad risk för hjärtinfarkt, blodpropp och sämre kondition eftersom den som ofta är på resa inte rör sig eller tränar lika mycket som vanligt. Det är dessutom svårare att äta nyttigt när man reser.

Den som flyger långt och ofta, låt säga mellan New York och Seattle tur och retur var tredje vecka, eller Tokyo -New York sju gånger utsätts även för mer strålning än vad som anses hälsosamt.

På det psykologiska planet finns effekter som förvirring, känslor av ensamhet och stress. Både över förseningar och över saker som inte fungerar men också stress på grund av att resor tar tid som sällan motsvaras av färre eller lättare arbetsuppgifter.

Många resor i jobbet ledde till sociala problem visar studien. Förhållanden urholkas, barn växer upp och det sociala nätverket på hemmaplan kräver att man är hemma och har tid för vänner och bekanta. Familjer tenderar även att bli mindre jämställda eftersom den som är hemma måste ta på sig mer av hushållsarbetet.

Forskarna undersökte vidare vilka mekanismer som bidrar till att resande har hög status i vårt samhälle. De fann att resande är intimt förknippat med det moderna konsumtionssamhället och förstärks ytterligare av olika bonusprogram, sociala medier och uppfattningen att världsomspännande nätverk är hög status.

I Sverige svarar tre procent av befolkningen för en fjärdedel av allt internationellt resande medan fem procent av fransmännen står för över hälften av långdistansresandet. Mycket resande är alltså inte något som rör stora delar av befolkningen utan en liten och för det mesta välbetald grupp.

 

Jenny Grensman

4 KOMMENTARER

  1. Det är enbart personer som inte reser själva i tjänsten eller som enbart åker på glossiga konferenser som kan tycka att tjänsteresande är en lyx och ökad livskvalitet.
    Faktum är att det är slitigt på relationer, man är alltid den som säger nej till allt – även om man sagt ja så kan det bli ett nej i sjätte timman, tillslsut slutar folk att ringa, man måste ordna med allt på hemmaplan när man är borta, saker fixar sig inte av sig självt, allt administrativt tjafs, att leva livet i en kappsäck och oftast så är det inga 8 timmars dagar när man är ute och reser, inte får man heller betalt för restid oftast och naturligtvis är det billigaste economy class biljetter som gäller, oavsett antal transfers, dåliga flygbolag, krånglig rutt eller restid, oftast förväntas man köra en hyrbil direkt när man kommer fram också… efter economy class insomnia..
    Det sliter som fan… och man borde ha bättre betalt för uppoffringen man gör. Alla som har mycket resor borde få bra betalt och resor över 7h borde vara bättre klass än economy.
    Säkningen av utlandstraktamentet 2013 är skräp, rent ut sagt. Det känns som att man går back.

  2. Det är dags att facken kräver affärsklass på längre flyg, och då slut på att man ska tacka för att man får resa i tjänsten.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Nyexade akademiker har sänkt sina lönekrav under pandemin

0
Sedan pandemins utbrott har kvinnor under 30 och över 55 sänkt sina löneanspråk när de söker jobb.

Sveriges godaste kranvatten finns i Höganäs

0
"Det är en kul tävling och ett roligt sätt att lyfta fram det goda dricksvattnet vi har i Sverige. För oss är det också ett gott betyg till alla engagerade medarbetare" säger Fredrik Arthursson, VA-chef på Höganäs kommun.

Så påverkar AI jobben och lönerna

1
Robotarnas intåg på arbetsmarknaden kommer troligen inte att leda till högre arbetslöshet. Däremot kan löneskillnaderna mellan olika yrken och sektorer bli större. 

Prisas för exjobb om handtag på resväskor

0
Genom att skruva isär, analysera och utveckla tekniska förbättringar har årets vinnare av Wimanska priset bidragit till nästa generations kabinväskor.

”Den som inte får en löneökning har rätt att veta varför”

6
Arbetsgivarna accepterade inte Sveriges Ingenjörers krav på en individgaranti på 530 kronor i teknikavtalet. Förbundsordförande Ulrika Lindstrand berättar varför kravet kan komma tillbaka.

Konflikträdd chef orsakade Saras utmattning

8
Saras chef var svag och konflikträdd. Det ledde tillslut till att Sara blev sjukskriven på grund av utmattning.
KTH Biblioteket, KTH Campus

Ska bli ekonomiskt möjligt att plugga under arbetslivet

38
Med den nya Las-överenskommelsen blir det ekonomiskt möjligt att plugga ett år under arbetslivet – också för den som har barn och lån. Vi har gått igenom vad överenskommelsen innebär.
Ingenjörshuset

Det vill medlemmar att Sveriges Ingenjörer driver

4
I slutet av november beslutar Ingenjörsfullmäktige om vad förbundet ska tycka och arbeta med. Vi frågade medlemmar vad de tycker förbundet borde göra. Så här svarade de. 

Ingenjören bakom Spotify vinner Polhemspriset

0
"Det känns fantastiskt kul att bli uppmärksammad på det här sättet, med det finaste priset man kan få som ingenjör" säger Ludvig Strigeus.

Det här är frågorna Ingenjörsfullmäktige ska besluta om

0
På grund av pandemin blir årets Ingenjörsfullmäktige digitalt. Åtta motioner ska behandlas i år, dessutom ska tre nya ledamöter väljas in i förbundsstyrelsen.

VI REKOMMENDERAR

Viveca Sten

Obehagligt att löneförhandla? Läs det här

0
Deckarförfattaren Viveca Sten är också jurist och van förhandlare och hon uppmanar alla att ta lönen på allvar. Här är hennes råd.

TOPPLISTA