Ingenjörer kan lyfta vård i glesbygd

1
1804

elbil2-beskuren
Ilustration: Kajsa Nilsson/Kajsaform.

Idélandet Sverige fortsätter och andra anhalt var Umeå. Här stod lösningar på samåkning och distansvård i fokus.

Förra veckan var det ingenjörerna i Umeå som stod på tur för att få gnugga sina geniknölar för projektet Idélandet Sverige. Här var det två teman som stod i fokus: en hållbar och attraktiv stad, samt glesbygdsmedicin. Ulf Grönberg är telekomkonsult på Tieto och är en av dem som har suttit med i tänktankarna i Umeå.

Ulf Grönberg, telekomkonsult på Tieto. Foto: Sandra Forsvik.

– Det har varit väldigt roligt och inspirerande. Jag har faktiskt lärt mig en ny metodik också. Den är lysande. Den gick bland annat ut på att man problematiserade första dagen och tog ut problemet och bröt ner det i smådelar. Vi hade temat ”en hållbar attraktiv stad” och valde att rikta in oss på en lösning för persontransporter.

I Umeå åker det i genomsnitt 1.2 personer per bil, vilket innebär att man inte använder bilen på ett effektivt sätt. Många människor har dessutom flera bilar per hushåll, varav en del av dem står parkerade och inte används. Bilåkandet tar mycket plats i staden med alla vägar, parkeringsplatser och garage. Därför har vi kommit på en idé om samåkning, berättar Ulf.

– Det är ett slags taxisystem med en samåkningsportal där du kan lägga upp din egen profil. Ungefär som att vara med i Facebook. Du ska även kunna bestämma om du vill åka ensam eller om du kan tänka dig att åka med andra. I appen kan du exempelvis ange att du vill ha en bil till Ikea om en kvart, och då skulle den informationen skickas ut till andra som är med i nätverket, så kan de också ange att de vill åka med till Ikea, säger Ulf.

Presentationen av tänktankarna hölls i stadens nya mötesplats, P5, som byggdes i samband med att Umeå utsågs till årets kulturstad 2014. Monica Normark är distriktsordförande för Västerbotten och teknisk doktorand vid Umeå universitet. Hon tycker att Idélandet Sverige är ett bra initiativ och ett kvitto på att förbundet har lyssnat till sina medlemmar.

monica_sandra_forsvik
Monica Normark, teknisk doktorand, Umeå universitet. Foto: Sandra Forsvik.

– Alla medlemmar som jag har varit i kontakt med har varit väldigt glada och positiva. Många har varit väldigt energiska kring själva metodiken som har använts i tänktankarna, som kanske är främmande för många av ingenjörerna. Alla kastade sig in i utmaningen och antog den, vilket är väldigt roligt, säger Monica.

Margareta Rönngren är kommunalråd i regionen och deltog i en debatt efter att presentationerna av tänktankarna hade ägt rum. Hon berättade att hon hade varit på en konferens veckan innan för att ta emot ett pris för bästa tekniska lösning vad gäller elbussar och kollektivtrafik. Förslagen som diskuterades på den konferensen vad gällande hållbar statsutveckling liknade de idéer som Ulf och de två andra i hans grupp, Niklas Olsson och Erik Vidje, hade kommit upp med, vilket hon tyckte var roligt.

Erik Vidje är samhällsplanerare och säger att näthandeln har utvecklats något otroligt, men att lejonparten ändå vill åka och handla sina varor själv.

– Man vill se sin kotlett innan man köper den, vilket betyder att externa köpcentra kommer att finnas kvar och då vill vi hitta på något som löser persontransporterna, men det är svårt för att folk vill kunna köra sin egen bil och det är svårt att argumentera emot, säger han.

När det gäller glesbygdsmedicin säger Monica att hon tror att ingenjörerna har en avgörande roll men att det såklart finns utmaningar som borde uppmärksammas:

Erik_sandra_forsvik
Erik Vidje, samhällsplanerare. Foto: Sandra Forsvik.

– Mycket pekar på att med rätt teknik och rätt kompetens så kommer det att kunna skapas förutsättningar, men något som man också måste ta hänsyn till är dataöverföringen. Det är något som borde kopplas vidare. Vi kan prata om lösningar, men vi måste också se till att data kan överföras när vi har lösningarna, säger hon och avslutar:

– Jag tänker på att man ofta säger att ingenjörer är problemlösare och det fick vi en validering på här. Under två dagar, med människor som man inte känner ska man ha kommit fram och enats om en lösning. Det är verkligen ingenjörens signum och det är viktigt att man lyfter fram ingenjörerna i samhället. Därför är det viktigt att Sveriges Ingenjörer gör den här resan genom landet. Det tycker jag är jätteviktigt. Det är också ett bra sätt att komma ut och träffa medlemmar och beslutsfattare.

 Sandra Forsvik

1 KOMMENTAR

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.

Forskningens höga status drabbar undervisningen

"Forskning går alltid före undervisning, det ligger så otroligt starkt i kulturen", säger Mats Ericson, professor på KTH som personligen brinner för att höja statusen på undervisningen.
Chalmers, KTH:s, LTU:s och BTH:s rektorer

Så mycket tjänar rektorerna på högskolorna

Snittlönen för rektorer på de högskolor som utbildar ingenjörer är 114 323 kronor per månad. Chalmers rektor tjänar mest, med nästan dubbelt så hög lön som rektorn för Blekinge tekniska högskola. 

Så höjer du kvaliteten på mötet

Ifrågasätt, involvera och sammanfatta. Det är tre tips som Skanskas medarbetare använder för att höja kvaliteten på sina möten som fungerar både för de fysiska och de digitala.

De är akademikernas drömarbetsgivare

Google, Apple, Spotify och Microsoft toppar listan när unga akademiker får välja sin drömarbetsgivare. Men strax under toppen finns företag som arbetar med hållbar utveckling.
Arbetslöshet ingenjörer

Långsamt stigande arbetslöshet för ingenjörer

Sedan coronakrisen började har arbetslösheten bland ingenjörer stigit stadigt. Fler ingenjörer än på länge är nu arbetslösa. Samtidigt är det färre än i andra grupper. Här är statistiken. 

”Ingenjörerna säger nej till ett nollbud”

Svenskt Näringsliv menar att frysta löner är det enda rimliga i det läge som råder nu. Men Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius håller inte med.