Så ska fler rösta till fullmäktige

3
1888

Sveriges Ingenjörer är en av de få, större fackliga organisationer som fortfarande har direktval till sitt högsta beslutande organ. Men intresset för att rösta är lågt. Nu krävs en rejäl satsning för att höja medlemmarnas engagemang.

mer om fullmäktige

Medlemsavgifterna förblir oförändrade nästa år. Läs mer om detta och om förbundets budget för nästa år här.

Var fjärde år får alla medlemmar i Sveriges Ingenjörer möjligheten att välja kandidater till fullmäktige, förbundets högsta beslutande organ. Det är fullmäktige som väljer ledamöter till förbundsstyrelsen och dessutom revisorer och valberedning. En oroväckande trend är ett vikande intresse för att rösta och det senaste valet 2014 blev rekordlågt.

Trots fem e-postutskick och flitig annonsering röstade bara 6,6 procent av medlemmarna i fullmäktigevalet 2014. En undersökning av Novus som förbundet har beställt visar att kunskapen om den demokratiska organisationen är låg bland medlemmarna och även om man känner till möjligheten att rösta så bryr man sig inte.

– Man känner helt enkelt inget behov av att vara med och bestämma. Inget händer om man väljer att vara en soffliggare, säger Gun Pettersson på Novus.

Gun Pettersson, Novus
Gun Pettersson, Novus

Under förbundets fullmäktige som pågår 15-17 november presenterade Gun Pettersson Novus rapport. Den ger både gav svar på vad som ligger bakom det låga engagemanget för demokratifrågorna och på vad som skulle kunna få fler medlemmar att rösta.

Novus har gjort enkätundersökningar och intervjuer med medlemmar, både med de som har och de som inte har röstat.

Undersökningen ger flera entydiga svar på vilka som var de vanligaste orsakerna till att man inte röstade i fullmäktigevalet. Det handlar främst om okunskap, tidsbrist, att man ser sig mer som en kund än som en medlem, ett lägre fackligt engagemang och slutsatsen att det helt enkelt inte får några konsekvenser om man inte röstar.

– Många upplever att deras röst inte gör någon skillnad och därför känner man inget behov av att rösta. What´s in it for me är en typisk kommentar från dem som inte röstar, säger Gun Pettersson.

Ett grundproblem handlar om kommunikation. Sveriges Ingenjörer har inte lyckats förklara hur man kan påverka förbundets prioriteringar och inriktning genom att rösta.

– Barriärerna väger tyngre än drivkrafterna och barriärerna måste bort för att drivkraftera ska kunna växa. En nyckelfråga för att få upp valdeltagandet handlar om att övertyga medlemmarna om varför de ska rösta, säger Gun Pettersson.

Hon menar att förbundet måste ta fram bra information om kandidaterna och tydligt visa vilka frågor som de olika valkorporationerna driver.

– Ett hjälpmedel i form av en valkompass, som brukar finnas i samband med riksdagsvalet, kan vara ett bra hjälpmedel. Dessutom måste den tekniska plattformen fungera felfritt och möjligheten att rösta i mobilen kan göra stor skillnad, säger Gun Pettersson.

Marcus Suurküla, en av fullmäktigeledamötena, tror att mer information och en smartare IT-lösning kommer att ge ett bättre resultat nästa gång.

Markus Suurküla
Markus Suurküla

– Alla valkorporationer måste få presentera sig, kanske i Ingenjören eller något separat utskick från förbundet och berätta vilka frågor som man vill driva. IT-lösningen vid själva röstningen fungerade uselt sist och den måste också bli mycket bättre, säger han.

Karin Virgin

3 KOMMENTARER

  1. Normalt sett brukar jag inte hålla med LO, men här har de faktiskt rätt:

    http://www.svd.se/sverige-behover-fler-kvalificerade-jobb

    ”Det huvudsakliga problemet är inte att de enklare jobben inte räcker till för dem som saknar gymnasieutbildning, utan att de mer kvalificerade jobben inte räcker till för alla dem med en längre utbildning.

    När personer med längre utbildning inte hittar jobb som matchar deras utbildningsnivå tvingas de acceptera enklare jobb. Denna felmatchning leder dels till att de får lägre löner än de annars skulle ha fått, dels att de tränger undan personer med kortare utbildning från jobb som de kan utföra.”

    Det precis det vi ser hända för ingenjörer. Antalet platser på högskolornas ingenjörsutbildningar har mångdubblats de senaste ~20 åren. Nu ser vi resultat av detta i form av att ingenjörerna tvingas ta arbeten på en kvalifikationsnivå som är betydligt lägre än vad utbildningen motsvarar. Lönen blir därefter.

    Varför ska man behöva förlita sig på LO för att någon ska driva de frågor som är viktiga för ingenjörer? Varför driver inte Sveriges Ingenjörer de här frågorna…?

  2. Jag håller med dig ”An Onym”.

    Men tyvärr verkar representanterna i fullmäktige vara totalt ointresserade av att driva de verkligt viktiga frågorna som du nämnde. Jag har läst igenom motionerna till årets fullmäktige och ingen tar upp dessa frågor. Det är bara en massa lull-lull.

    Och de tidigare åren när någon för ovanlighetens skull tagit upp den typen av frågor så har förbundsstyrelsen rekommenderat avslag, vilket fullmäktigeledamöterna sedan följt vid efterföljande röstning.

    Trist. Men så länge det är så kan de nog inte förvänta sig något vidare engagemang från medlemmarna heller…

  3. Enda sättet som jag ser att höja intresset för valet är att någon/några vågar driva frågor som engagerar medlemmarna…
    T.ex överskottet av ingenjörer, låga uppfinnar-premier, lönemässig utbildningspremie som nästintill saknas och andra obekväma frågor.
    Får jag reda på någon som vågar sätta fokus på detta så kommer jag att vara med och rösta.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Anställda får byta semestertillägg mot semesterdagar

Ingenjörer i Region Västerbotten kan nu ta ut sitt semestertillägg i form av dagar istället för pengar. Detta är något som facket länge kämpat för.

Volvoingenjörerna oroas för mer maktkamp och mindre verkstad

Akademikerna vid Volvo Cars är oroliga för sysselsättningen i Sverige men också att förlora den företagskultur som har varit nyckeln till de stora framgångarna för företaget.
Hjärna där batteriet är slut

Nio tips för att få energin att räcka

Hjärnan gör av med 20 procent av vår energi - så det är inte konstigt om uppmärksamheten och orken tar slut på jobbet. Tänk därför på att ta hand om sig själv och hjärnan. Här är nio tips.
Styrelsen för Sveriges Ingenjörer i distrikt Örebro

AI populärt ämne i distrikt Örebro

Sveriges Ingenjörer i distrikt Örebro har valt ny styrelse, men räknar med att utöka den under året. Bland aktiviteterna är AI populärt och ämnet lär dyka upp i programmet också under 2020.

Ingenjörer behöver bättre kompetens i arbetsmiljö

Var finns eldsjälarna som brinner för att ingenjörer ska lära sig mer om arbetsmiljö i sin utbildning? Nu är det dags att nominera kandidater till Levipriset som Sveriges Ingenjörer delar ut.

Chalmers måste spara 250 miljoner kronor

Skenande pensionskostnader i kombination med låga räntor tvingar Chalmers att spara 250 miljoner kronor fram till 2022. Hur det ska gå till är ännu inte klart.

Gränslöst mejlande bidrar till stress inom högskolan

Studenter som förväntar sig snabba svar, kollegor som skickar jobbmejl på kvällar och helger. Nu höjs röster för behovet av rutiner och riktlinjer för hanteringen av e-post.

Så rustar du dig för en karriär efter disputation

Vad händer efter disputation och doktorsexamen? Sveriges Ingenjörer ger tips och råd om hur du drar nytta av din doktorsexamen.

Jobbet som företagets första ingenjör gav rivstart i karriären

Björn Allvin och Sarah Lindholm fick båda jobb som den första ingenjören på ett mindre företag. Det är ett beslut som de inte ångrar.

Anställda i stålindustrin minskar frivilligt sin arbetstid

Handelskonflikten mellan USA och Kina i kombination med signaler om en sviktande konjunktur har påverkat svensk stålindustri. Både SSAB och Uddeholm AB har gått ut med erbjudanden om att frivilligt gå ned i arbetstid.