Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Bussen åker dit du vill

Bussen åker dit du vill

Foto: Tobias Ackeborn/Thinkstock

Ett forskningsprojekt vid Lunds tekniska högskola ska undersöka framtidens busslinjer. Kanske kan bussen bli lite mer som en taxi åt var och en, och köra de allra flesta nästan ända fram.

Morgondagens bussar ska inte stanna på vissa givna busshållplatser. I stället anger passagerarna var de står, och så plockar bussen upp dem någonstans i närheten. Passagerarnas önskemål om var de ska kliva på och av bearbetas av ett centralt datorsystem så att alla hamnar så nära sitt slutmål som möjligt.

Nu startar ett projekt för att studera ett system med sådana bussar. Projektet drivs av MAPCI, Mobile and Pervasive Computing Institute, en institution vid Lunds universitet med inriktning på forskning kring molntjänster och det mobila ekosystemet. Projektledare är Sten Minör som också är innovationschef på MAPCI.

Sten Minör
Sten Minör. Foto: Anders Frick

Hur kom den här idén fram?
– Det var under en kaffepaus, när vi satt och pratade om kollektivtrafik. Spårbunden trafik måste ju vara statisk, men vi resonerade kring att bussar skulle kunna vara mer dynamiska. De flesta har ju en smartphone med appar, och bussar kan ha GPS som skickar ut sin position.

Hur fungerar det med en buss utan hållplatser?
– Kan man sin matcha position så kan man berätta var man är och vart man vill åka via sin app. Det kanske inte blir så att bussen kör hem, men den kanske kan stanna i närheten.

Vad blir vinsten med sådana bussar?
– Jag tror att det ge kostnadsbesparingar och förhoppningsvis mindre utsläpp om man kan minska andelen tomma bussar. Förhoppningsvis får man även en ökad servicegrad som får fler att välja att åka kollektivt.

Vilka utmaningar räknar ni med?
– Det ger ju ett intressant optimeringsproblem. När en passagerare vill åka till en viss plats, kanske systemet svarar att om du väntar 7 minuter i stället för 3, så kommer du närmare. Bussföraren måste förstås få information om sin färdväg hyfsat långt i förväg. Det finns forskare på bland annat högskolan i Malmö som jobbar med sådan programmering. En annan fråga är hur det fungerar i praktiken. Kommer det att fungera i både stad och landsbygd? Och är folk beredda, är det attraktivt? Jag tror nog det, men det får projektet visa.

Finns det liknande system någonstans?
– Det finns några system som vi ska titta på. Det finns ett system i Helsingfors, där vi ska göra ett studiebesök. Uber finns ju också, även om det är en taxitjänst. Det här kan bli kollektivtrafikens svar på Uber, fast inte privatägt.

flexibla busslinjer

Projektet drivs av MAPCI, Mobile and Pervasive Computing Institute i Lund. Projektansökan har tagits fram av tre forskare vid Lunds universitet: Kristina Johansson, Fredrik Pettersson och Sten Minör som också är projektledare och innovationschef på MAPCI.

Parter i projektet är förutom MAPCI: Combain Mobile, Softhouse, IBM, Avdelningen för väg och trafik på LTH, K2 Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, Trivector, Nobina, Bergkvarabuss, Skånetrafiken, Lunds kommun och Vellinge kommun.

Hur omfattande är projektet?
– Vi har fått pengar till en förstudie på ett halvår. Om vi går godkänt av Vinnonva så kan vi gå vidare med steg 2 som innebär en pilotstudie på två år. Ett tredje steg handlar om kommersialisering, hur man tar idén till marknaden.

Vilka är med i projektet?
– Totalt är vi 11 parter, bland annat företag som Combain Mobile, Softhouse, IBM, Bergkvarabuss och Nobina men även Lunds och Vellinge kommun. Vi har försökt täcka upp hela värdekedjan i projektet.

Hur kan modellen med sådana bussar fungera på andra platser?
– Vi måste börja i det lilla och skapa en prototyp, men Lunds kommun och Vellinge är intresserade. Men det skulle kunna nog kunna fungera i Stockholm också.

Hur stora ska bussarna vara?
– Man kan nog tänka sig en blandning av olika bussar. Det är en faktor som vi ska titta på i studien.

När ska ni göra den här pilotstudien?
– Vi börjar den 1 januari 2016 och jobbar med den under våren. Sedan ska vi skicka en ny ansökan om att börja ta fram en prototyp.

Sture Henckel

1 KOMMENTAR

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

32 råd – det här hade vi velat veta på första jobbet

0
Ingenjören frågade tio unga ingenjörer vad de hade velat veta när klev in genom dörren på sitt första ingenjörsjobb.

Ett utlandsjobb kan ge karriären en skjuts

0
Ericsson har verksamhet i 180 länder. Anki Ljung, rekryteringschef på Ericsson har flera tips till dem som vill ut i världen.

Så hittar du ett utlandsjobb och svar på allt du behöver veta

0
I den här guiden får du tips på hur du kan hitta ett utlandsjobb och allt praktiskt du måste tänka på – innan du flyttar utomlands – och när du flyttar hem.  
hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

9
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svarar på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

3
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA