Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Bussen åker dit du vill

Bussen åker dit du vill

Foto: Tobias Ackeborn/Thinkstock

Ett forskningsprojekt vid Lunds tekniska högskola ska undersöka framtidens busslinjer. Kanske kan bussen bli lite mer som en taxi åt var och en, och köra de allra flesta nästan ända fram.

Morgondagens bussar ska inte stanna på vissa givna busshållplatser. I stället anger passagerarna var de står, och så plockar bussen upp dem någonstans i närheten. Passagerarnas önskemål om var de ska kliva på och av bearbetas av ett centralt datorsystem så att alla hamnar så nära sitt slutmål som möjligt.

Nu startar ett projekt för att studera ett system med sådana bussar. Projektet drivs av MAPCI, Mobile and Pervasive Computing Institute, en institution vid Lunds universitet med inriktning på forskning kring molntjänster och det mobila ekosystemet. Projektledare är Sten Minör som också är innovationschef på MAPCI.

Sten Minör
Sten Minör. Foto: Anders Frick

Hur kom den här idén fram?
– Det var under en kaffepaus, när vi satt och pratade om kollektivtrafik. Spårbunden trafik måste ju vara statisk, men vi resonerade kring att bussar skulle kunna vara mer dynamiska. De flesta har ju en smartphone med appar, och bussar kan ha GPS som skickar ut sin position.

Hur fungerar det med en buss utan hållplatser?
– Kan man sin matcha position så kan man berätta var man är och vart man vill åka via sin app. Det kanske inte blir så att bussen kör hem, men den kanske kan stanna i närheten.

Vad blir vinsten med sådana bussar?
– Jag tror att det ge kostnadsbesparingar och förhoppningsvis mindre utsläpp om man kan minska andelen tomma bussar. Förhoppningsvis får man även en ökad servicegrad som får fler att välja att åka kollektivt.

Vilka utmaningar räknar ni med?
– Det ger ju ett intressant optimeringsproblem. När en passagerare vill åka till en viss plats, kanske systemet svarar att om du väntar 7 minuter i stället för 3, så kommer du närmare. Bussföraren måste förstås få information om sin färdväg hyfsat långt i förväg. Det finns forskare på bland annat högskolan i Malmö som jobbar med sådan programmering. En annan fråga är hur det fungerar i praktiken. Kommer det att fungera i både stad och landsbygd? Och är folk beredda, är det attraktivt? Jag tror nog det, men det får projektet visa.

Finns det liknande system någonstans?
– Det finns några system som vi ska titta på. Det finns ett system i Helsingfors, där vi ska göra ett studiebesök. Uber finns ju också, även om det är en taxitjänst. Det här kan bli kollektivtrafikens svar på Uber, fast inte privatägt.

flexibla busslinjer

Projektet drivs av MAPCI, Mobile and Pervasive Computing Institute i Lund. Projektansökan har tagits fram av tre forskare vid Lunds universitet: Kristina Johansson, Fredrik Pettersson och Sten Minör som också är projektledare och innovationschef på MAPCI.

Parter i projektet är förutom MAPCI: Combain Mobile, Softhouse, IBM, Avdelningen för väg och trafik på LTH, K2 Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, Trivector, Nobina, Bergkvarabuss, Skånetrafiken, Lunds kommun och Vellinge kommun.

Hur omfattande är projektet?
– Vi har fått pengar till en förstudie på ett halvår. Om vi går godkänt av Vinnonva så kan vi gå vidare med steg 2 som innebär en pilotstudie på två år. Ett tredje steg handlar om kommersialisering, hur man tar idén till marknaden.

Vilka är med i projektet?
– Totalt är vi 11 parter, bland annat företag som Combain Mobile, Softhouse, IBM, Bergkvarabuss och Nobina men även Lunds och Vellinge kommun. Vi har försökt täcka upp hela värdekedjan i projektet.

Hur kan modellen med sådana bussar fungera på andra platser?
– Vi måste börja i det lilla och skapa en prototyp, men Lunds kommun och Vellinge är intresserade. Men det skulle kunna nog kunna fungera i Stockholm också.

Hur stora ska bussarna vara?
– Man kan nog tänka sig en blandning av olika bussar. Det är en faktor som vi ska titta på i studien.

När ska ni göra den här pilotstudien?
– Vi börjar den 1 januari 2016 och jobbar med den under våren. Sedan ska vi skicka en ny ansökan om att börja ta fram en prototyp.

Sture Henckel

1 KOMMENTAR

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Säkerhetskit

Vad vill du läsa om i Ingenjören? Tipsa oss – vinn säkerhetskit

0
Ingenjören.se behöver vi din hjälp att göra tidningen ännu bättre. Svara på två frågor och var med i utlottningen av tre säkerhetskit från Sveriges Ingenjörer.

Byggcheferna har något att lära andra chefer (fastän de inte tror det själva)

0
Cheferna på en byggarbetsplats har ett unikt ledarskap – men kanske inte på det sätt man först tänker. En ny bok sätter fokus på de ledare som själva aldrig skulle framhäva sig som experter på ledarskap.
Distansarbete

Förslag: Skriv in möjligheten att jobba på distans i avtalen

1
Slå fast i avtalen att det ska vara ökade möjligheter att jobba på distans även efter pandemin. Det är ett av förslagen till årets Ingenjörsfullmäktige. Andra förslag handlar om allt från medlemsavgiften till ett Ingenjörernas Hus i Göteborg.

Ericsson vill överge fasta arbetsplatser

19
Ericsson planerar att bygga om kontor till mötesplatser där de egna arbetsplatserna försvinner. Sveriges Ingenjörer är oroliga för att utvecklingsteamen kan behöva gå skiftgång.
Programmeringsböcker

Nu har Python passerat Java och C – här är de 50 populäraste språken

0
Python är det mest populära programmeringsspråket enligt Tiobe-indexet. Men säger den typen av index något? "De är en bra start", svarar KTH-professorn Benoit Baudry.

Här är hunden välkommen på kontoret

2
När mobiloperatören Tre nu öppnat för återgång till kontoret är också hundar välkomna. Det gör det möjligt för valpen Lukas att följa med sin husse på jobbet.

Managementkonsulten sadlar om till skådespelare

0
Trivs du med jobbet men drömmer ändå om att göra något helt annat? Det gjorde civilingenjören Annie Dahlin. Nu utbildar hon sig till skådespelare.

Här är kommunerna som kommit längst med klimatanpassning

0
Det är fortfarande få kommuner som kommit igång med ett systematiskt arbete med klimatanpassningar. Bäst är Lomma, tätt följt av Norrköping.
Karin Adelsköld

Har ni kul här, eller?

1
Vad är väl en dag på jobbet? Den kan vara tråkig och trist och... ganska kul. Här ger humorproffset Karin Adelsköld sina tips för en roligare jobbvardag.

Ny studie tar sig an störande ljud på kontoret

5
Det kan vara svårt att koncentrera sig i öppna kontorslandskap. Nu ska forskare undersöka om man kan skapa en bättre arbetsmiljö med hjälp av ljud.

VI REKOMMENDERAR

Se till att du får rätt lön på första jobbet

1
Ska du förhandla din första lön? Ta reda på så mycket du kan om arbetet och se till att du kommer in rätt i lönestrukturen.

TOPPLISTA