Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Bussen åker dit du vill

Bussen åker dit du vill

Foto: Tobias Ackeborn/Thinkstock

Ett forskningsprojekt vid Lunds tekniska högskola ska undersöka framtidens busslinjer. Kanske kan bussen bli lite mer som en taxi åt var och en, och köra de allra flesta nästan ända fram.

Morgondagens bussar ska inte stanna på vissa givna busshållplatser. I stället anger passagerarna var de står, och så plockar bussen upp dem någonstans i närheten. Passagerarnas önskemål om var de ska kliva på och av bearbetas av ett centralt datorsystem så att alla hamnar så nära sitt slutmål som möjligt.

Nu startar ett projekt för att studera ett system med sådana bussar. Projektet drivs av MAPCI, Mobile and Pervasive Computing Institute, en institution vid Lunds universitet med inriktning på forskning kring molntjänster och det mobila ekosystemet. Projektledare är Sten Minör som också är innovationschef på MAPCI.

Sten Minör
Sten Minör. Foto: Anders Frick

Hur kom den här idén fram?
– Det var under en kaffepaus, när vi satt och pratade om kollektivtrafik. Spårbunden trafik måste ju vara statisk, men vi resonerade kring att bussar skulle kunna vara mer dynamiska. De flesta har ju en smartphone med appar, och bussar kan ha GPS som skickar ut sin position.

Hur fungerar det med en buss utan hållplatser?
– Kan man sin matcha position så kan man berätta var man är och vart man vill åka via sin app. Det kanske inte blir så att bussen kör hem, men den kanske kan stanna i närheten.

Vad blir vinsten med sådana bussar?
– Jag tror att det ge kostnadsbesparingar och förhoppningsvis mindre utsläpp om man kan minska andelen tomma bussar. Förhoppningsvis får man även en ökad servicegrad som får fler att välja att åka kollektivt.

Vilka utmaningar räknar ni med?
– Det ger ju ett intressant optimeringsproblem. När en passagerare vill åka till en viss plats, kanske systemet svarar att om du väntar 7 minuter i stället för 3, så kommer du närmare. Bussföraren måste förstås få information om sin färdväg hyfsat långt i förväg. Det finns forskare på bland annat högskolan i Malmö som jobbar med sådan programmering. En annan fråga är hur det fungerar i praktiken. Kommer det att fungera i både stad och landsbygd? Och är folk beredda, är det attraktivt? Jag tror nog det, men det får projektet visa.

Finns det liknande system någonstans?
– Det finns några system som vi ska titta på. Det finns ett system i Helsingfors, där vi ska göra ett studiebesök. Uber finns ju också, även om det är en taxitjänst. Det här kan bli kollektivtrafikens svar på Uber, fast inte privatägt.

flexibla busslinjer

Projektet drivs av MAPCI, Mobile and Pervasive Computing Institute i Lund. Projektansökan har tagits fram av tre forskare vid Lunds universitet: Kristina Johansson, Fredrik Pettersson och Sten Minör som också är projektledare och innovationschef på MAPCI.

Parter i projektet är förutom MAPCI: Combain Mobile, Softhouse, IBM, Avdelningen för väg och trafik på LTH, K2 Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, Trivector, Nobina, Bergkvarabuss, Skånetrafiken, Lunds kommun och Vellinge kommun.

Hur omfattande är projektet?
– Vi har fått pengar till en förstudie på ett halvår. Om vi går godkänt av Vinnonva så kan vi gå vidare med steg 2 som innebär en pilotstudie på två år. Ett tredje steg handlar om kommersialisering, hur man tar idén till marknaden.

Vilka är med i projektet?
– Totalt är vi 11 parter, bland annat företag som Combain Mobile, Softhouse, IBM, Bergkvarabuss och Nobina men även Lunds och Vellinge kommun. Vi har försökt täcka upp hela värdekedjan i projektet.

Hur kan modellen med sådana bussar fungera på andra platser?
– Vi måste börja i det lilla och skapa en prototyp, men Lunds kommun och Vellinge är intresserade. Men det skulle kunna nog kunna fungera i Stockholm också.

Hur stora ska bussarna vara?
– Man kan nog tänka sig en blandning av olika bussar. Det är en faktor som vi ska titta på i studien.

När ska ni göra den här pilotstudien?
– Vi börjar den 1 januari 2016 och jobbar med den under våren. Sedan ska vi skicka en ny ansökan om att börja ta fram en prototyp.

Sture Henckel

1 KOMMENTAR

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Äldre och yngre kollega

Ingenjörers arbetslöshet minskar något – men skillnad mellan åldersgrupperna

0
Arbetslösheten för ingenjörer har varit i det närmaste oförändrad på 1,6–1,7 procent hela hösten. Men utvecklingen skiljer sig mellan åldersgrupperna.
Daniel Ek, Spotify

Så mycket tjänar it-topparna – och några andra

0
Ur årets listor över dem som tjänar mest har vi tagit fram dem som har koppling till ingenjörer. Tonvikten ligger på it, men här finns också några andra.

Peter Larsson ska samordna industriprojekt i norr

0
Flera stora företagsetableringar och investeringar pågår och planeras i Norrbotten och Västerbotten. Regeringen har utsett Peter Larsson på Sveriges Ingenjörer att koordinera insatserna.

Så hanterar du gnälliga kollegor

0
Visst är det bra att framföra kritik, men vad gör du om du känner att klagomålen tar över och riskerar att skada verksamheten?
Camilla Hartman Frilander, arbetschef, och Sanna Svensson, platschef, på Peab i Örebro visar upp behållaren med tamponger som nu sätts upp på arbetsplatserna.

Peab i Örebro inför gratis tamponger på byggen

0
"Byggarbetsplatser ligger inte alltid centralt vilket också kan göra det svårt att hinna iväg på rasten för att handla om man glömt skydd", säger arbetschef Camilla Hartman Frilander.  

Sänkt skatt och högre studiestöd – här är några av de nya lagarna 2021

0
Sänkt skatt för äldre, högre studiestöd för vuxna och längre giltighetstid för högskoleprovet. Den 1 januari 2021 trädde en rad lagändringar i kraft. Här är sju som påverkar arbetslivet.
Hemarbetsplats

Vilket är ditt bästa jobba hemma-tips?

0
Har du hittat på någon smart lösning för din hemarbetsplats? Ett hemmafixat ståbord, ett verktyg du gillar eller en bra rutin som du kan tänka dig att dela med dig av?

Skillnad i lön, antagningspoäng och droger – det här blev mest läst 2020

0
Vad lästes med på Ingenjören.se under 2020? Här är topp-20-artiklarna.

Sex smarta tips för hemmakontoret

6
Det kan vara en utmaning att få den ergonomiska arbetsmiljön att funka i hemmet. Här är sex kreativa lösningar för hemarbetsplatsen som du kan inspireras av.

Så här bemöter du chefens argument under lönesamtalet

0
Har du funderat på vad chefen kommer svara på ditt lönekrav? Här är några tips på hur du bemöter chefens argument mot den lön som du anser är rimlig.

VI REKOMMENDERAR

Behåll dina rutiner för en smidigare jobbstart

0
Känns det segt att komma igång igen efter semestern? Här är tre steg som hjälper dig till en smidigare jobbstart.

TOPPLISTA