Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Bussen åker dit du vill

Bussen åker dit du vill

Foto: Tobias Ackeborn/Thinkstock

Ett forskningsprojekt vid Lunds tekniska högskola ska undersöka framtidens busslinjer. Kanske kan bussen bli lite mer som en taxi åt var och en, och köra de allra flesta nästan ända fram.

Morgondagens bussar ska inte stanna på vissa givna busshållplatser. I stället anger passagerarna var de står, och så plockar bussen upp dem någonstans i närheten. Passagerarnas önskemål om var de ska kliva på och av bearbetas av ett centralt datorsystem så att alla hamnar så nära sitt slutmål som möjligt.

Nu startar ett projekt för att studera ett system med sådana bussar. Projektet drivs av MAPCI, Mobile and Pervasive Computing Institute, en institution vid Lunds universitet med inriktning på forskning kring molntjänster och det mobila ekosystemet. Projektledare är Sten Minör som också är innovationschef på MAPCI.

Sten Minör
Sten Minör. Foto: Anders Frick

Hur kom den här idén fram?
– Det var under en kaffepaus, när vi satt och pratade om kollektivtrafik. Spårbunden trafik måste ju vara statisk, men vi resonerade kring att bussar skulle kunna vara mer dynamiska. De flesta har ju en smartphone med appar, och bussar kan ha GPS som skickar ut sin position.

Hur fungerar det med en buss utan hållplatser?
– Kan man sin matcha position så kan man berätta var man är och vart man vill åka via sin app. Det kanske inte blir så att bussen kör hem, men den kanske kan stanna i närheten.

Vad blir vinsten med sådana bussar?
– Jag tror att det ge kostnadsbesparingar och förhoppningsvis mindre utsläpp om man kan minska andelen tomma bussar. Förhoppningsvis får man även en ökad servicegrad som får fler att välja att åka kollektivt.

Vilka utmaningar räknar ni med?
– Det ger ju ett intressant optimeringsproblem. När en passagerare vill åka till en viss plats, kanske systemet svarar att om du väntar 7 minuter i stället för 3, så kommer du närmare. Bussföraren måste förstås få information om sin färdväg hyfsat långt i förväg. Det finns forskare på bland annat högskolan i Malmö som jobbar med sådan programmering. En annan fråga är hur det fungerar i praktiken. Kommer det att fungera i både stad och landsbygd? Och är folk beredda, är det attraktivt? Jag tror nog det, men det får projektet visa.

Finns det liknande system någonstans?
– Det finns några system som vi ska titta på. Det finns ett system i Helsingfors, där vi ska göra ett studiebesök. Uber finns ju också, även om det är en taxitjänst. Det här kan bli kollektivtrafikens svar på Uber, fast inte privatägt.

flexibla busslinjer

Projektet drivs av MAPCI, Mobile and Pervasive Computing Institute i Lund. Projektansökan har tagits fram av tre forskare vid Lunds universitet: Kristina Johansson, Fredrik Pettersson och Sten Minör som också är projektledare och innovationschef på MAPCI.

Parter i projektet är förutom MAPCI: Combain Mobile, Softhouse, IBM, Avdelningen för väg och trafik på LTH, K2 Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, Trivector, Nobina, Bergkvarabuss, Skånetrafiken, Lunds kommun och Vellinge kommun.

Hur omfattande är projektet?
– Vi har fått pengar till en förstudie på ett halvår. Om vi går godkänt av Vinnonva så kan vi gå vidare med steg 2 som innebär en pilotstudie på två år. Ett tredje steg handlar om kommersialisering, hur man tar idén till marknaden.

Vilka är med i projektet?
– Totalt är vi 11 parter, bland annat företag som Combain Mobile, Softhouse, IBM, Bergkvarabuss och Nobina men även Lunds och Vellinge kommun. Vi har försökt täcka upp hela värdekedjan i projektet.

Hur kan modellen med sådana bussar fungera på andra platser?
– Vi måste börja i det lilla och skapa en prototyp, men Lunds kommun och Vellinge är intresserade. Men det skulle kunna nog kunna fungera i Stockholm också.

Hur stora ska bussarna vara?
– Man kan nog tänka sig en blandning av olika bussar. Det är en faktor som vi ska titta på i studien.

När ska ni göra den här pilotstudien?
– Vi börjar den 1 januari 2016 och jobbar med den under våren. Sedan ska vi skicka en ny ansökan om att börja ta fram en prototyp.

Sture Henckel

1 KOMMENTAR

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Frustration bland studenter när kursvärderingar inte gör skillnad

0
Det finns problem som studenter tar upp i kursvärderingar år efter år. Men går det att byta ut en kursansvarig som inte tar till sig kritik? Ingenjören har undersökt hur det funkar på Linköpings tekniska högskola.

Manifestation mot villkoren för utländska forskare

1
Den nya utlänningslagen slår på ett orimligt sätt mot utländska forskare. Det hävdar ett hundratal doktorander och forskare som nyligen samlades vid en manifestation på Sergels torg i Stockholm.
Volvo Cars

Chefstjänster på Volvo Cars vikta för vissa personer – ”Ingen idé att söka”

5
Vid många av chefstillsättningarna på Volvo Cars är det bestämt på förhand vem som ska få jobbet. För ingenjörerna som vill bli chefer har det här betytt att de inte fått chansen.

Vad är min övertid värd?

0
Vad bör jag ha koll på när jag avtalar bort bort min övertid? Och hur mycket är den övertiden värd? Christoffer Sörman, ombudsman på Sveriges Ingenjörer delar med sig av sina bästa råd.

Det här är frågorna om semester som många ställer nu

0
Fick du inte semesterveckorna du hade hoppats på? Vill du hellre vara långledig på vintern men chefen säger nej? Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, svarar på de hetaste semesterfrågorna.
Patricia Quaglia och Sofia Johannesson

Hållbarhet och chefsfrågor vinnare i Ingenjörsvalet

0
Årets Ingenjörsval är avgjort. Ericssonlistan blev störst, men störst ökning fick Ingenjörer för ett hållbart samhälle och Chefer och ledarskap. Dessutom ökade valdeltagandet.

Här är årets 70 hetaste forskningsprojekt

0
Teknik i mänsklighetens tjänst var temat för årets IVA-lista över forskning med potential att förändra världen. Här är hela listan.

Tre metoder som tar udden av stressen

0
Oro kan komma plötsligt, lägga sig som ett lock över tankarna och ge ont i magen – även när den är helt obefogat. Här är tre konkreta tips på hur du kan hantera oro och stress i vardagen.
Arbetslöshet april 2020-april 2022

Arbetslösheten sjunker igen – men skillnad mellan inriktningarna

0
Arbetslösheten för ingenjörer fortsätter att sjunka och tangerar nu den lägsta nivån sedan 2012. Men nivåerna skiljer sig mellan inriktningarna – särskilt för civilingenjörer.

Kreativa ingenjörer gör vetenskap spännande för alla

0
Att göra vetenskap begriplig är utmaningen som inspirerar forskningsingenjörerna Magnus Lindgren och Gabrielle Beans Picón på Curiosum i Umeå. Läs vad de gör på jobbet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Nytt jobb? Därför ska du alltid kolla löneläget med facket

0
Att nya medarbetare kommer in på för låga löner drabbar inte bara den enskilda personen, det drabbar hela kollektivet. "Prata med facket lokalt innan du sätter dig i en löneförhandling" är rådet från en lokal fackordförande.

TOPPLISTA