Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Bussen åker dit du vill

Bussen åker dit du vill

Foto: Tobias Ackeborn/Thinkstock

Ett forskningsprojekt vid Lunds tekniska högskola ska undersöka framtidens busslinjer. Kanske kan bussen bli lite mer som en taxi åt var och en, och köra de allra flesta nästan ända fram.

Morgondagens bussar ska inte stanna på vissa givna busshållplatser. I stället anger passagerarna var de står, och så plockar bussen upp dem någonstans i närheten. Passagerarnas önskemål om var de ska kliva på och av bearbetas av ett centralt datorsystem så att alla hamnar så nära sitt slutmål som möjligt.

Nu startar ett projekt för att studera ett system med sådana bussar. Projektet drivs av MAPCI, Mobile and Pervasive Computing Institute, en institution vid Lunds universitet med inriktning på forskning kring molntjänster och det mobila ekosystemet. Projektledare är Sten Minör som också är innovationschef på MAPCI.

Sten Minör
Sten Minör. Foto: Anders Frick

Hur kom den här idén fram?
– Det var under en kaffepaus, när vi satt och pratade om kollektivtrafik. Spårbunden trafik måste ju vara statisk, men vi resonerade kring att bussar skulle kunna vara mer dynamiska. De flesta har ju en smartphone med appar, och bussar kan ha GPS som skickar ut sin position.

Hur fungerar det med en buss utan hållplatser?
– Kan man sin matcha position så kan man berätta var man är och vart man vill åka via sin app. Det kanske inte blir så att bussen kör hem, men den kanske kan stanna i närheten.

Vad blir vinsten med sådana bussar?
– Jag tror att det ge kostnadsbesparingar och förhoppningsvis mindre utsläpp om man kan minska andelen tomma bussar. Förhoppningsvis får man även en ökad servicegrad som får fler att välja att åka kollektivt.

Vilka utmaningar räknar ni med?
– Det ger ju ett intressant optimeringsproblem. När en passagerare vill åka till en viss plats, kanske systemet svarar att om du väntar 7 minuter i stället för 3, så kommer du närmare. Bussföraren måste förstås få information om sin färdväg hyfsat långt i förväg. Det finns forskare på bland annat högskolan i Malmö som jobbar med sådan programmering. En annan fråga är hur det fungerar i praktiken. Kommer det att fungera i både stad och landsbygd? Och är folk beredda, är det attraktivt? Jag tror nog det, men det får projektet visa.

Finns det liknande system någonstans?
– Det finns några system som vi ska titta på. Det finns ett system i Helsingfors, där vi ska göra ett studiebesök. Uber finns ju också, även om det är en taxitjänst. Det här kan bli kollektivtrafikens svar på Uber, fast inte privatägt.

flexibla busslinjer

Projektet drivs av MAPCI, Mobile and Pervasive Computing Institute i Lund. Projektansökan har tagits fram av tre forskare vid Lunds universitet: Kristina Johansson, Fredrik Pettersson och Sten Minör som också är projektledare och innovationschef på MAPCI.

Parter i projektet är förutom MAPCI: Combain Mobile, Softhouse, IBM, Avdelningen för väg och trafik på LTH, K2 Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, Trivector, Nobina, Bergkvarabuss, Skånetrafiken, Lunds kommun och Vellinge kommun.

Hur omfattande är projektet?
– Vi har fått pengar till en förstudie på ett halvår. Om vi går godkänt av Vinnonva så kan vi gå vidare med steg 2 som innebär en pilotstudie på två år. Ett tredje steg handlar om kommersialisering, hur man tar idén till marknaden.

Vilka är med i projektet?
– Totalt är vi 11 parter, bland annat företag som Combain Mobile, Softhouse, IBM, Bergkvarabuss och Nobina men även Lunds och Vellinge kommun. Vi har försökt täcka upp hela värdekedjan i projektet.

Hur kan modellen med sådana bussar fungera på andra platser?
– Vi måste börja i det lilla och skapa en prototyp, men Lunds kommun och Vellinge är intresserade. Men det skulle kunna nog kunna fungera i Stockholm också.

Hur stora ska bussarna vara?
– Man kan nog tänka sig en blandning av olika bussar. Det är en faktor som vi ska titta på i studien.

När ska ni göra den här pilotstudien?
– Vi börjar den 1 januari 2016 och jobbar med den under våren. Sedan ska vi skicka en ny ansökan om att börja ta fram en prototyp.

Sture Henckel

1 KOMMENTAR

Lämna ett svar till Nordic Future – Kan bussen bli din taxi? Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Här får hemmajobbarna 30 minuter friskvård om dagen

0
Medarbetarna på fackförbundet DIK har rätt till 30 minuter friskvård om dagen. Den nytillträdda vd:n Johanna Lindell vill sända en signal att det är viktigt att komma ut i friska luften.
Claes Kilgren, Joakim Skeppling och Benny Andersson är aktiva i Sveriges Ingenjörer i Region Stockholm respektive Simrishamns kommun

De är trötta på låga ingenjörslöner i kommuner och regioner

0
Kopplingen mellan lön och prestation är svag i kommuner och regioner och det är svårt att få upp lönerna, menar några förtroendevalda ingenjörer.

Viktigast att ingen kollega blir felbehandlad

0
Tibor Muhi arbetar fackligt i Stockholms stad. Det bästa med jobbet är att se till att allt går rätt till och finnas där den dag någon behöver stöd från facket. 

”På FOI finns jobben som inte finns någon annanstans”

0
Stora satsningar på försvaret leder till fler uppdrag för FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut.  Över 140 personer ska rekryteras i år – en utmaning när allt färre forskare i Sverige är svenska medborgare.

Hållbar industri i fokus för LTU-satsning

0
LTU satsar 28 miljoner kronor i Creaternity, ett program där man med hjälp av digital teknik och nya affärsmodeller söker vägar för en hållbar industri.

”Ingenjörer behövs inom vården”

0
Som ingenjör på en akutklinik kan Louise Davidsson vara med och bidra till förbättringar i vården.

Ingenjörer som jobbar hemma tappar känslan av gemenskap

0
Åttio procent av medlemmarna i Sveriges Ingenjörer arbetar under coronapandemin helt eller delvis hemma. 58 procent har till viss del tappat känslan av gemenskap. Det visar en undersökning från Sveriges Ingenjörer.
Motorfabriken i Skövde

Seger för facken vid Volvo i Skövde

2
Hösten 2019 fick Volvo Cars Skövdefabrik beskedet att de skulle ingå i ett nytt förbränningsmotorbolag och att de inte skulle tillverka elmotorer. Men facken gav inte upp och i december 2020 ändrades beslutet.
Nicolas Jacquemot

Så ökar du din sociala kompetens på jobbet

0
I en ny bok lär Nicolas Jacquemot ut hur man skapar bra relationer med personer man träffar varje dag.     

Sandvik erbjuder anställda att gå ned i tid

0
Facket sa nej. Nu erbjuds vissa anställda vid Sandvik Materials Technology att på frivillig basis skriva på individuella avtal om att gå ned i arbetstid.

VI REKOMMENDERAR

”Jag är missnöjd med min nya lön, vad gör jag?”

2
Sveriges Ingenjörers ombudsman tipsar om hur du tar makten över löneprocessen.

TOPPLISTA