- Ingenjören - https://www.ingenjoren.se -

LTU Green Fuels kan tvingas lägga ner

LTU_Green_Fuels_beskuren
Foto: Luleå tekniska universitet

LTU Green Fuels i Piteå hotas att lägga ner och personalen varslas. Orsaken är brist på forskningsfinansiering.

LTU_Green_Fuels_beskuren
Foto: Luleå tekniska universitet

LTU Green Fuels i Piteå hotas att lägga ner och personalen varslas. Orsaken är brist på forskningsfinansiering.

Världens mest avancerade pilotanläggningar för omvandling av olika slags biobränslen till syntesgas och gröna drivmedel hotas nu att läggas ner, vilket skulle innebära att unik kompetens och forskningsinfrastruktur går förlorad. Orsaken till nedläggningen är att forskningsprojektet tar slut i maj nästa år och man har hittills inte fått någon ny finansiering.

Rikardgebart_beskuren
Rikard Gebart, professor och forskningsansvarig vid LTU Green Fuels på Luleå tekniska universitet. Foto: Luleå tekniska universitet

– I och med att framtiden är oviss måste vi redan nu börja varsla de 18 anställda. Det är svårt att agera utifrån något som ännu är ovisst. Men vi hoppas självklart på att komma fram till en lösning som gör att vi kan fortsätta, säger Rikard Gebart, professor och forskningsansvarig vid LTU Green Fuels på Luleå tekniska universitet.

Forskningsanläggningen är unik i sitt slag då den är världens enda processanläggning för BioDME och biometanol, som är ett förnyelsebart och energieffektivt bränsle med låg miljöpåverkan. Anläggningen använder svartlut som är en biprodukt vid tillverkning av pappersmassa och som finns i stora mängder vid svenska massbruk. Totalt har man producerat nära 1 000 ton BioDME och biometanol i anläggningen.

Vad har hotet om nedläggningen väckt för reaktioner?

– De anställda är, liksom jag själv, hoppfulla om att vi ska kunna hitta en lösning. De vill gärna fortsätta med sina arbetsuppgifter och hitta lösningar på de nya problem och utmaningar som kan kopplas till forskningen, säger Rikard Gebart.

LTU har redan en positiv dialog med Energimyndigheten och i veckan ska Rikard Gebart träffa energiministern Ibrahim Baylan.

– Jag tycker att en nedläggning skulle ge motstridiga signaler då regeringen har sagt att det ska satsas på fossilfritt transportsystem. I dag har vi de mest effektiva processerna när det gäller fossilfria transportsystem. Det skulle ge motstridiga signaler till de som vill investera om man i det läget inte vill fortsätta att stödja ett av de mest realistiska alternativen, säger Rikard Gebart.

Sandra Forsvik