Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Arbetsgivaren får snoka i din jobbmejl

Arbetsgivaren får snoka i din jobbmejl

Foto: Hemera Technologies/Thinkstock
Foto: Hemera Technologies/Thinkstock

Den som använder en stor del av arbetstiden till chatt eller annan privat verksamhet på nätet kan riskera uppsägning. I förra veckan fastslog Europadomstolen – i en dom som gällde en sparkad rumänsk ingenjör – att arbetsgivaren också har rätt att granska den anställdes internettrafik.

En rumänsk ingenjör som chattade med sin flickvän och sin bror på arbetstid blev uppsagd 2007. Enligt företagets riktlinjer var sådant chattande förbjudet och han blev avskedad. Ingenjören överklagade till Europadomstolen. Han ansåg att företagets granskning av hans privata konversationer var ett brott mot Europakonventionen. Men i förra veckan dömde Europadomstolen till arbetsgivarens favör. Enligt domstolen är det inte orimligt att en arbetsgivare vill bekräfta att de anställda slutför sina arbetsuppgifter under arbetstid. Arbetsgivaren hade alltså rätt att granska hans mejl.

Agneta Bern, jurist på Sveriges Ingenjörer. Pressbild
Agneta Bern, jurist på Sveriges Ingenjörer. Pressbild

– Det skulle kunna ske en prövning av samma fråga i Sverige, säger Agneta Bern som är jurist på Sveriges Ingenjörer. Det som då skulle prövas vore arbetsgivarens rätt att ta del av arbetstagarens datatrafik. Den svenska domstolen skulle troligen komma fram till samma sak, att Europakonventionen inte hindrar det om det handlar om arbetsrelaterade mejl.

I Sverige säger Datainspektionen förvisso att en arbetsgivare inte bör titta i en anställds privata mejl, men den principen stöds alltså inte av Europakonventionen. Agneta Bern pekar också på den andra sidan av myntet, hur mycket en anställd faktiskt får surfa eller chatta på arbetstid.

– Rättsläget är inte helt klart i den frågan, säger hon och ger några exempel på svenska fall som alla slutade med att Arbetsdomstolen dömde till de anställdas fördel och alltså ogillade uppsägningarna.

Ett fall gällde en anställd på en skola som under 2010 bland annat hade hanterat privat epost och besökt hemsidor i privata ärenden i ”inte obetydlig omfattning”. Han hade till exempel skickat vidare en hel del mejl som hade med hans brors jobb att göra.

Man får ju inte vara ute på nätet så mycket att man missköter jobbet

– Man får ju inte vara ute på nätet så mycket att man missköter jobbet, säger Agneta Bern. Arbetsdomstolen ansåg i och för sig att det fanns skäl för uppsägning, men skolan var skyldig att först ge den anställde en varning, och det hade man inte gjort.

Under 2011 blev en rektor för en privatskola uppsagd. Han hade lagt upp bilder på Facebook med sexuell anknytning. Men Arbetsdomstolen tyckte att arbetsgivaren hade lagt för stor vikt på de artiklar som lokalpress och kvällstidningar hade skrivit om ärendet. Det var inget som rektorn hade igångsatt.

Ett tredje fall handlade om en anställd som pratade i telefon i ett par timmar om dagen. Han var kyrkoherde men majoriteten av samtalen gick till nummer med kopplingar till hans egen byggfirma som han hade vid sidan om. Kyrkoherdens arbetstid var emellertid helt oreglerad med rätt till vissa fridagar under veckorna, vilket gjorde det svårt att precisera vilka samtal som pågått under arbetstid. Även där dömde Arbetsdomstolen till den anställdes fördel, det vill säga att uppsägningen skulle ogillas.

Sture Henckel

10 KOMMENTARER

  1. Inga prejudikat dåledes. Nåväl, vi lär väl bli varse vad det lider men vilken laga tolkning gör du Agneta i egenskskap av erfaren jurist?

  2. Vad kan tänkas gälla om den anställde i sin tjänst, som t ex prästen I exemplet, hanterar sekretessbelagda frågor? Visserligen har förståss den anställde att ägna sig åt sina arbetsuppgifter men är det rimligt att någon går in och kollar?

    • Svar från förbundsjurist Agneta Bern till Per B: Det kan var så att en arbetsgivare inte har rätt att gå in i en arbetstagares datatrafik på grund av att uppgifterna omfattas av sekretess.

  3. Vad jag vet är arbetsgivaren då skyldig att i förväg ha informerat om att man kan komma granska arbetsdatorn, nättrafik, epost mm., om så ej skett kan material som anskaffats på detta sätt ej anföras i sak. Korrekt?

  4. ”Har rätt att…” är inte samma sak som att det är lämpligt för organisationen att genomföra generella mejlkontroller.
    Arbetsgivaren har troligen också rätt att inspektera innehållet i ”sina” byrålådor och att fysiskt kontrollera att inga anställda tar med sig företagets egendom hem.
    MEN alla ”effektivitetshöjande åtgärder” måste vägas mot den upplevda integritetskränkningen och den, mer svårmätbara, effektivitetsminskning som det kan innebära att skapa ett dåligt arbetsklimat.

  5. Är det någon skillnad om arbetstagaren använder privat surfplatta eller smartphone. Är det skillnad om arbetstagaren använder arbetsgivarens internetanslutning eller ej? Jag har svårt att tänka mig att arbetsgivaren har rätt att kontrollera trafik där varken arbetsgivarens utrustning eller nät använts, men att det sker på arbetstid. Däremot har naturligtvis arbetsgivaren rätt att använda andra metoder för att kontrollera att arbetstagaren ägnar sig åt arbete på arbetstid.

    • Svar från förbundsjurist Agneta Bern till Magnus U: Det stämmer att arbetsgivaren inte har rätt att gå in och kontrollera privata surfplattor, telefoner och liknande, men att själva surfandet i sig kan ses som misskötsamhet om det sker på arbetstid.

  6. Vad menas med arbetsgivaren i det här fallet? Vilka har rätt att läsa mina mail och liknande om jag t.ex. arbetar på ett stort företag? Är det min närmaste chef, alla mellanchefer, IT-personal, personalfolk och projektledare eller vilka? En del mail kan ju t.ex. handla om problem med vissa chefer eller andra känsliga saker.

    • Svar från förbundsjurist Agneta Bern till X: Det är en intressant fråga, som har stor praktisk betydelse för den anställde. Det finns tyvärr inte något svar på den frågan för närvarande. Förhoppningsvis kan det komma en dom som klargör rättsläget.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Byggcheferna har något att lära andra chefer (fastän de inte tror det själva)

0
Cheferna på en byggarbetsplats har ett unikt ledarskap – men kanske inte på det sätt man först tänker. En ny bok sätter fokus på de ledare som själva aldrig skulle framhäva sig som experter på ledarskap.
Distansarbete

Förslag: Skriv in möjligheten att jobba på distans i avtalen

1
Slå fast i avtalen att det ska vara ökade möjligheter att jobba på distans även efter pandemin. Det är ett av förslagen till årets Ingenjörsfullmäktige. Andra förslag handlar om allt från medlemsavgiften till ett Ingenjörernas Hus i Göteborg.

Ericsson vill överge fasta arbetsplatser

16
Ericsson planerar att bygga om kontor till mötesplatser där de egna arbetsplatserna försvinner. Sveriges Ingenjörer är oroliga för att utvecklingsteamen kan behöva gå skiftgång.
Programmeringsböcker

Nu har Python passerat Java och C – här är de 50 populäraste språken

0
Python är det mest populära programmeringsspråket enligt Tiobe-indexet. Men säger den typen av index något? "De är en bra start", svarar KTH-professorn Benoit Baudry.

Här är hunden välkommen på kontoret

2
När mobiloperatören Tre nu öppnat för återgång till kontoret är också hundar välkomna. Det gör det möjligt för valpen Lukas att följa med sin husse på jobbet.

Managementkonsulten sadlar om till skådespelare

0
Trivs du med jobbet men drömmer ändå om att göra något helt annat? Det gjorde civilingenjören Annie Dahlin. Nu utbildar hon sig till skådespelare.

Här är kommunerna som kommit längst med klimatanpassning

0
Det är fortfarande få kommuner som kommit igång med ett systematiskt arbete med klimatanpassningar. Bäst är Lomma, tätt följt av Norrköping.
Karin Adelsköld

Har ni kul här, eller?

1
Vad är väl en dag på jobbet? Den kan vara tråkig och trist och... ganska kul. Här ger humorproffset Karin Adelsköld sina tips för en roligare jobbvardag.

Ny studie tar sig an störande ljud på kontoret

5
Det kan vara svårt att koncentrera sig i öppna kontorslandskap. Nu ska forskare undersöka om man kan skapa en bättre arbetsmiljö med hjälp av ljud.

Se upp för riskerna med distansarbete

0
– Distansarbete kan bli en kil mellan kollegorna och utvecklas till en missnöjeskultur, säger forskaren Linda Widar.

VI REKOMMENDERAR

Se till att du får rätt lön på första jobbet

1
Ska du förhandla din första lön? Ta reda på så mycket du kan om arbetet och se till att du kommer in rätt i lönestrukturen.

TOPPLISTA