Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Kombijobb för skola och industri

Kombijobb för skola och industri

Chalmers vill höja läraryrkets status genom att utbilda civilingenjörer med kompetens inom pedagogik ledarskap och kommunikation. Några av dem som har gått programmet har också fått kombinationstjänster, där de jobbar både som gymnasielärare och som ingenjörer inom industrin.

På Chalmers har man sin egen lösning på lärarbristen inom matematik och teknikämnena på gymnasiet. Jan Wickenberg är tillförordnad ansvarig för ett annorlunda civilingenjörsprogram där studenterna läser en kombination av civilingenjör och gymnasielärare.

Jan Wickenberg Foto: Tom Hordern

– Programmet är utformat för att ge studenterna karriärmöjligheter både inom industrin och gymnasieskolan. På så sätt minskas också gymnasielärarnas inlåsning och fler studenter väljer en utbildning som ger lärarlegitimation, säger Jan Wickenberg.

De första tre åren på utbildningsprogrammet läser studenterna till en kandidatexamen med vanligt ingenjörsfokus. Då handlar det om förstås om matematik och mer tillämpade ämnen som kemiteknik, IT-programmering eller maskinelement, beroende på programinriktning.

Under de två sista åren, till masterexamen, läser studenterna pedagogik, ledarskap och organisering. Då handlar det om att förmå andra att jobba bättre.

– Det finns en likhet mellan skolan och industrin, säger Jan Wickenberg. Det handlar om ett ledarproblem. Hur ska jag få mina ingenjörer att jobba klokare för att bättre konkurrera på marknaden? Man blir en duktig produkt- och kompetensutvecklare.

Det handlar om att förstå sig på folk, att kunna uttrycka sig så att folk klyssnar och inte minst att kunna läsa av när någon inte hänger med, eller väljer att inte lyssna. Men Jan Wickenberg konstaterar också att det är en ganska tuff utbildning.

– Det är mycket att läsa in, säger han. Man måste vara både studievan och motiverad. Man har inget halvtidsjobb vid sidan av här.

För att säkerställa att utbildningen är relevant både för gymnasieskolan har man erfarna gymnasielärare, en så kallad mästarlärare, som hjälper till med kurserna och som ger feedback på dem. En mästaringenjör gör motsvarande jobb med att granska utbildningens relevans för industrin.

Antalet sökande till programmet är ungefär dubbelt så många som antas, och sakta stigande. Hittills, efter fem år, har dock bara några enstaka hoppat av, och alla som går ut får jobb, enligt Jan Wickenberg. Två av tre av dem som går ut söker jobb inom industrin. Många får jobb på teknikkonsultbolag eller på utbildningsavdelningarna på stora bolag som till exempel Ericsson. Orsaken är att de flesta av de färdiga ingenjörerna vill säkerställa sig om att få in en fot inom industrin. Men även om de flesta börjar inom industrin, ser många också en framtid som lärare.

Volvo Cars har tagit in några ingenjörer med kombinationstjänster. En av dem är Klara Balkhammar. Hon lockades av kombinationen med teknikundervisning på gymnasiet och att jobba inom industrin. Hon har under sju månader jobbat 50 procent som gymnasielärare och 50 procent med produktutveckling på Volvo.

Klara Balkhammar Foto: Annalisafoto

– Man kan se att det ena hjälper det andra, säger hon. Som gymnasielärare kunde jag ge konkreta exempel på teknikutveckling för eleverna, och berätta att det vi gör i klassrummet liknar det de gör på Volvo Cars. Samtidigt blev jag i klassrummet van vid att stå och prata inför människor. Jag lärde mig också vad det innebär att förbereda och planera undervisning. Det behövs liknande förberedelser inom näringslivet.

Nu är hon sedan en tid heltidsanställd på Volvo Cars, men kan liksom många av sina studiekamrater tänka sig lärarjobb också i framtiden

Sture Henckel

1 KOMMENTAR

  1. Vad jag vet är det ett elände bara att gå ned i arbetstid för föräldraledighet på de flesta tekniska industrier hur är då tänkt att det ska fungera att permanent jobba 50%? För att inte prata om hur mycket jobb det kommer att bli med skoladministration som läraren får sköta på sin fritid.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjörshuset

Osäkert om tillfällig höjning av medlemsavgiften slopas i förtid

0
I juli infördes den tillfälligt höjda medlemsavgiften till Sveriges Ingenjörer för att säkra inkomstförsäkringen under pandemin. Som längst ska höjningen pågå till december 2021, men om den kan avslutas tidigare är oklart.

Här får hemmajobbarna 30 minuter friskvård om dagen

0
Medarbetarna på fackförbundet DIK har rätt till 30 minuter friskvård om dagen. Den nytillträdda vd:n Johanna Lindell vill sända en signal att det är viktigt att komma ut i friska luften.
Claes Kilgren, Joakim Skeppling och Benny Andersson är aktiva i Sveriges Ingenjörer i Region Stockholm respektive Simrishamns kommun

De är trötta på låga ingenjörslöner i kommuner och regioner

0
Kopplingen mellan lön och prestation är svag i kommuner och regioner och det är svårt att få upp lönerna, menar några förtroendevalda ingenjörer.

Viktigast att ingen kollega blir felbehandlad

0
Tibor Muhi arbetar fackligt i Stockholms stad. Det bästa med jobbet är att se till att allt går rätt till och finnas där den dag någon behöver stöd från facket. 

”På FOI finns jobben som inte finns någon annanstans”

0
Stora satsningar på försvaret leder till fler uppdrag för FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut.  Över 140 personer ska rekryteras i år – en utmaning när allt färre forskare i Sverige är svenska medborgare.

Hållbar industri i fokus för LTU-satsning

0
LTU satsar 28 miljoner kronor i Creaternity, ett program där man med hjälp av digital teknik och nya affärsmodeller söker vägar för en hållbar industri.

”Ingenjörer behövs inom vården”

0
Som ingenjör på en akutklinik kan Louise Davidsson vara med och bidra till förbättringar i vården.

Ingenjörer som jobbar hemma tappar känslan av gemenskap

0
Åttio procent av medlemmarna i Sveriges Ingenjörer arbetar under coronapandemin helt eller delvis hemma. 58 procent har till viss del tappat känslan av gemenskap. Det visar en undersökning från Sveriges Ingenjörer.
Motorfabriken i Skövde

Seger för facken vid Volvo i Skövde

2
Hösten 2019 fick Volvo Cars Skövdefabrik beskedet att de skulle ingå i ett nytt förbränningsmotorbolag och att de inte skulle tillverka elmotorer. Men facken gav inte upp och i december 2020 ändrades beslutet.
Nicolas Jacquemot

Så ökar du din sociala kompetens på jobbet

0
I en ny bok lär Nicolas Jacquemot ut hur man skapar bra relationer med personer man träffar varje dag.     

VI REKOMMENDERAR

”Jag är missnöjd med min nya lön, vad gör jag?”

2
Sveriges Ingenjörers ombudsman tipsar om hur du tar makten över löneprocessen.

TOPPLISTA