Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Forskning & utbildning Forskning Lastbilar kör snart själva i gruvan

Lastbilar kör snart själva i gruvan

Lastbil
Foto: Redaktionen

I går visade Scania upp sina självkörande lastbilar. På en testbana stannade de först för att lasta på grus, och körde sedan själva till anvisad plats och lastade av. Tekniken är inte helt mogen för kommersialisering riktigt än, men enligt Scania är det en tidsfråga.

På en testbana utanför Södertälje står två svarta lastbilar med texten ”Autonomous transport systems” uppställda. De står invid en hjullastare och en grushög som tillsammans symboliserar en gruva.

Chauffören, eller snarare operatören, startar lastbilen genom att släppa på handbromsen och starta ett program på en surfplatta. Att han sitter där är en ren säkerhetsåtgärd. Han kan när som helst ta ratten och styra, men allt fungerar och han lägger händerna i knät och lutar sig tillbaka medan bilen sakta rullar igång.

Ratten snurrar hit och dit när lastbilens artificiella intelligens styr ut den på grusvägen. När bilen närmar sig ett par betonggrisar som står uppställda på vägen, saktar den in, kör mittemellan de två första och rundar den tredje på höger sida, och fortsätter tills den når platsen där den lutar på flaket för att lasta av gruset som hjullastaren tidigare har lastat på.

Visningen av de självgående lastbilarna ingick i gårdagens evenemang Scania sustainable transport day som i övrigt till stor del handlade om förnybara bränslen. Evenemanget inleddes också med en paneldebatt, bland annat med infrastrukturminister Ibrahim Baylan, om satsningar på mer hållbara trafiklösningar.

Scania räknar in de självkörande lastbilarna som en del i den satsningen på hållbarhet. Företaget räknar med att självgående lastbilar så småningom kommer att köras både säkrare och mer miljövänligt med artificiell intelligens. Självkörande bilar kommer sannolikt också att stå stilla mindre än dagens bilar, vilket gör att färre bilar klarar samma uppgifter, vilket i sig också blir en miljövinst.

Scania har arbetat med tekniken för självkörande bilar i över tio år. Men det är lättare att bygga demonstrationsbilar än att faktiskt bygga en bil som kan klara alla situationer. Scania delar upp framtiden för sina självgående lastbilar i fyra kommande mognadsgrader.

Den första handlar just om gruvdrift. Inne på gruvans område slipper de självkörande bilarna tät trafik, vilket gör att det mest är tekniken som sätter gränser. För att kunna hålla sig på vägen och väja för hinder är bilen utrustad med ett flertal sensorer, men främst förlitar den sig på radar och stereokameror. Bilens artificiella intelligens samlar in all data, analyserar den och planerar bilens rutt. Systemet är inställt på att köra så kostnadseffektivt som möjligt.

Obemannade fordon kan innebära väsentliga besparingar för en gruva. Systemen som blåser ner frisk luft i gruvan och andra system för människornas säkerhet är dyra. I dag måste man dessutom låta all verksamhet ligga nere efter en sprängning i gruvan, för att vädra ut alla giftiga gaser som bildas. Självgående maskiner kan fortsätta att jobba direkt.

I nästa steg tänker man sig att de kan avlasta bilchaufförer på motorvägen, där bilarna förvisso kör fort, men där trafiken är som mest reglerad och förutsägbar. Där är tanken också att få ner bränsleförbrukningen med så kallad platooning, det vill säga att lastbilarna lägger sig efter varandra för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bränsleförbrukningen med cirka tio procent. Då är det den främsta bilen i ”tåget” som styr, medan de andra följer efter. För att köra i kolonn använder bilarna radar och trådlös kommunikation.

Delbetänkande

Utredningen om nya regler för förarlösa fordon presenterade ett delbetänkande den i mars 2016.

Se även tidigare artikel i ämnet: Robottekniken ännu omogen.

Så småningom kommer man att kunna introducera bussar i städerna, innan man slutligen kan låta smarta lastbilar köra i städerna.

– Den där sista pusselbiten kommer inte i morgon, utan det dröjer ett tag, men vi tror att det kommer inom cirka tio år, sade Scanias utvecklingschef Claes Erixon när han förevisade systemet.

Men det räcker inte med att tekniken fungerar. Lagar och regler måste också hänga med. Regeringen tillsatte i höstas en utredning som senast i november 2017 ska komma med förslag på hur man kan underlätta introduktionen av förarlösa fordon.

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

0
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

0
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.
Kraftledningar

Sveriges Ingenjörer Syd och Väst: Ta ställning för ett elprisområde

1
Sveriges Ingenjörer bör ta ställning för att Sverige bara ska ha ett elprisområde. Det föreslår Sveriges Ingenjörer Syd och Väst i en av de 39 motioner som kommit in till Ingenjörsfullmäktige.

19 tips: Så kan du påverka elräkningen

0
Många av Sveriges energirådgivare är ingenjörer. Här ger tre av dem sina bästa tips och berättar hur rusande elpriser ändrat jobbet från rådgivning till jourhavande medmänniska.

Därför kan hybridarbete skapa konflikter på jobbet

0
Det hybrida arbetslivet kan leda till ökade spänningar och konflikter på arbetsplatsen. Läs om 7 tips för att undvika konflikter och lösa de som trots allt uppstår.

Tuff start för ingenjörer som tog examen under pandemin

0
Inom loppet av ett par veckor förändrades arbetsmarknaden av pandemin. Hur drabbades ingenjörerna som blev klara med sin utbildning våren 2020? Ingenjören har träffat tre av dem.

Så undviker du att drabbas av höststressen

0
För många har hösten rivstartat med aktiviteter och ett högt tempo på jobbet. Men vad kan vi göra för att bli bättre på att hantera stressen? Ingenjören bad Helena Schiller, doktor i folkhälsa, om tips.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.

TOPPLISTA