Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Forskning & utbildning Forskning Lastbilar kör snart själva i gruvan

Lastbilar kör snart själva i gruvan

Lastbil
Foto: Redaktionen

I går visade Scania upp sina självkörande lastbilar. På en testbana stannade de först för att lasta på grus, och körde sedan själva till anvisad plats och lastade av. Tekniken är inte helt mogen för kommersialisering riktigt än, men enligt Scania är det en tidsfråga.

På en testbana utanför Södertälje står två svarta lastbilar med texten ”Autonomous transport systems” uppställda. De står invid en hjullastare och en grushög som tillsammans symboliserar en gruva.

Chauffören, eller snarare operatören, startar lastbilen genom att släppa på handbromsen och starta ett program på en surfplatta. Att han sitter där är en ren säkerhetsåtgärd. Han kan när som helst ta ratten och styra, men allt fungerar och han lägger händerna i knät och lutar sig tillbaka medan bilen sakta rullar igång.

Ratten snurrar hit och dit när lastbilens artificiella intelligens styr ut den på grusvägen. När bilen närmar sig ett par betonggrisar som står uppställda på vägen, saktar den in, kör mittemellan de två första och rundar den tredje på höger sida, och fortsätter tills den når platsen där den lutar på flaket för att lasta av gruset som hjullastaren tidigare har lastat på.

Visningen av de självgående lastbilarna ingick i gårdagens evenemang Scania sustainable transport day som i övrigt till stor del handlade om förnybara bränslen. Evenemanget inleddes också med en paneldebatt, bland annat med infrastrukturminister Ibrahim Baylan, om satsningar på mer hållbara trafiklösningar.

Scania räknar in de självkörande lastbilarna som en del i den satsningen på hållbarhet. Företaget räknar med att självgående lastbilar så småningom kommer att köras både säkrare och mer miljövänligt med artificiell intelligens. Självkörande bilar kommer sannolikt också att stå stilla mindre än dagens bilar, vilket gör att färre bilar klarar samma uppgifter, vilket i sig också blir en miljövinst.

Scania har arbetat med tekniken för självkörande bilar i över tio år. Men det är lättare att bygga demonstrationsbilar än att faktiskt bygga en bil som kan klara alla situationer. Scania delar upp framtiden för sina självgående lastbilar i fyra kommande mognadsgrader.

Den första handlar just om gruvdrift. Inne på gruvans område slipper de självkörande bilarna tät trafik, vilket gör att det mest är tekniken som sätter gränser. För att kunna hålla sig på vägen och väja för hinder är bilen utrustad med ett flertal sensorer, men främst förlitar den sig på radar och stereokameror. Bilens artificiella intelligens samlar in all data, analyserar den och planerar bilens rutt. Systemet är inställt på att köra så kostnadseffektivt som möjligt.

Obemannade fordon kan innebära väsentliga besparingar för en gruva. Systemen som blåser ner frisk luft i gruvan och andra system för människornas säkerhet är dyra. I dag måste man dessutom låta all verksamhet ligga nere efter en sprängning i gruvan, för att vädra ut alla giftiga gaser som bildas. Självgående maskiner kan fortsätta att jobba direkt.

I nästa steg tänker man sig att de kan avlasta bilchaufförer på motorvägen, där bilarna förvisso kör fort, men där trafiken är som mest reglerad och förutsägbar. Där är tanken också att få ner bränsleförbrukningen med så kallad platooning, det vill säga att lastbilarna lägger sig efter varandra för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bränsleförbrukningen med cirka tio procent. Då är det den främsta bilen i ”tåget” som styr, medan de andra följer efter. För att köra i kolonn använder bilarna radar och trådlös kommunikation.

Delbetänkande

Utredningen om nya regler för förarlösa fordon presenterade ett delbetänkande den i mars 2016.

Se även tidigare artikel i ämnet: Robottekniken ännu omogen.

Så småningom kommer man att kunna introducera bussar i städerna, innan man slutligen kan låta smarta lastbilar köra i städerna.

– Den där sista pusselbiten kommer inte i morgon, utan det dröjer ett tag, men vi tror att det kommer inom cirka tio år, sade Scanias utvecklingschef Claes Erixon när han förevisade systemet.

Men det räcker inte med att tekniken fungerar. Lagar och regler måste också hänga med. Regeringen tillsatte i höstas en utredning som senast i november 2017 ska komma med förslag på hur man kan underlätta introduktionen av förarlösa fordon.

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

”Nätverksträffar stärker förtroendevalda i offentlig sektor”

0
På träffar får förtroendevalda inom offentlig sektor coachning från Sveriges Ingenjörer och chans att berätta för varandra vad som fungerar bra på deras arbetsplatser.

Distansarbete kan locka 60 000 ingenjörer att byta jobb

0
Relativt få ingenjörer är beredda att flytta, även om de får en lönehöjning. Finns däremot också möjligheten att distansarbeta kan fler tänka sig att ta ett jobb i en annan region, visar en rapport från Sveriges Ingenjörer.

Hur påverkas forskarkarriären efter föräldraledighet?

0
Vad händer med karriären när forskare och uppfinnare får barn? Det ska Olof Ejermo och hans forskarkollegor nu gå till botten med.

Reglerna kring tjänsteställe styr inte möjligheten att jobba hemifrån

0
Kan mitt tjänsteställe ändras om jag arbetar för mycket hemifrån? Skatteverkets expert Pia Blank Thörnroos reder ut vad som gäller.
Kursmoduler i Ingenjör4.0.

Modulkurser ska ge ingenjörer ny kunskap – nu skalas Ingenjör4.0 upp

0
Ett lättillgängligt system med spetskunskap inom AI och robotisering. Kurserna i Ingenjör4.0 ska fortbilda yrkesverksamma ingenjörer och nu skalas konceptet upp.
Ingenjörsfullmäktige 2021

Här är besluten som fattades på Ingenjörsfullmäktige

1
Efter het debatt om kärnkraft klubbades Sveriges Ingenjörers miljö- och klimatpolitiska program igenom. Motionerna om löner röstades ner – men enigheten var stor om att något måste göras åt ingenjörernas lönenivå.

Lön och kärnkraft några av de viktigaste diskussionerna på fullmäktige

0
Vi frågade sex ledamöter vilka som var de viktigaste besluten eller diskussionerna på Sveriges Ingenjörers fullmäktige.

Fullmäktige vill driva fram bra villkor för distansarbete genom kollektivavtal

2
Lön, arbetsmiljö, försäkringar och andra villkor ska inte vara sämre när man jobbar på distans. Ingenjörsfullmäktige beslutade att Sveriges Ingenjörer ska driva kraven i förhandlingar om nya kollektivavtal.

Så många ingenjörer rekryterar arbetsgivarna 2022

5
En klar majoritet av ingenjörsföretagen planerar att rekrytera fler ingenjörer 2022 än i år. Sex företag behöver anställa minst 1 000 ingenjörer, visar en undersökning av Ingenjören.

Så förbereder du dig för livet som pensionär

0
Att gå i pension är en stor förändring i livet som kan vara tuff att hantera. Här är psykologens tips på hur du kan förbereda dig för livet som pensionär.

VI REKOMMENDERAR

Skulle du gå i pension om du vann på Lotto?

0
Antag att du vinner 5 miljoner kronor på Lotto. Vad skulle du göra? En stor studie ställde frågan till personer över 65 som fortfarande arbetar. Vad tror du att de svarade?

TOPPLISTA