Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Forskning & utbildning Forskning Lastbilar kör snart själva i gruvan

Lastbilar kör snart själva i gruvan

Lastbil
Foto: Redaktionen

I går visade Scania upp sina självkörande lastbilar. På en testbana stannade de först för att lasta på grus, och körde sedan själva till anvisad plats och lastade av. Tekniken är inte helt mogen för kommersialisering riktigt än, men enligt Scania är det en tidsfråga.

På en testbana utanför Södertälje står två svarta lastbilar med texten ”Autonomous transport systems” uppställda. De står invid en hjullastare och en grushög som tillsammans symboliserar en gruva.

Chauffören, eller snarare operatören, startar lastbilen genom att släppa på handbromsen och starta ett program på en surfplatta. Att han sitter där är en ren säkerhetsåtgärd. Han kan när som helst ta ratten och styra, men allt fungerar och han lägger händerna i knät och lutar sig tillbaka medan bilen sakta rullar igång.

Ratten snurrar hit och dit när lastbilens artificiella intelligens styr ut den på grusvägen. När bilen närmar sig ett par betonggrisar som står uppställda på vägen, saktar den in, kör mittemellan de två första och rundar den tredje på höger sida, och fortsätter tills den når platsen där den lutar på flaket för att lasta av gruset som hjullastaren tidigare har lastat på.

Visningen av de självgående lastbilarna ingick i gårdagens evenemang Scania sustainable transport day som i övrigt till stor del handlade om förnybara bränslen. Evenemanget inleddes också med en paneldebatt, bland annat med infrastrukturminister Ibrahim Baylan, om satsningar på mer hållbara trafiklösningar.

Scania räknar in de självkörande lastbilarna som en del i den satsningen på hållbarhet. Företaget räknar med att självgående lastbilar så småningom kommer att köras både säkrare och mer miljövänligt med artificiell intelligens. Självkörande bilar kommer sannolikt också att stå stilla mindre än dagens bilar, vilket gör att färre bilar klarar samma uppgifter, vilket i sig också blir en miljövinst.

Scania har arbetat med tekniken för självkörande bilar i över tio år. Men det är lättare att bygga demonstrationsbilar än att faktiskt bygga en bil som kan klara alla situationer. Scania delar upp framtiden för sina självgående lastbilar i fyra kommande mognadsgrader.

Den första handlar just om gruvdrift. Inne på gruvans område slipper de självkörande bilarna tät trafik, vilket gör att det mest är tekniken som sätter gränser. För att kunna hålla sig på vägen och väja för hinder är bilen utrustad med ett flertal sensorer, men främst förlitar den sig på radar och stereokameror. Bilens artificiella intelligens samlar in all data, analyserar den och planerar bilens rutt. Systemet är inställt på att köra så kostnadseffektivt som möjligt.

Obemannade fordon kan innebära väsentliga besparingar för en gruva. Systemen som blåser ner frisk luft i gruvan och andra system för människornas säkerhet är dyra. I dag måste man dessutom låta all verksamhet ligga nere efter en sprängning i gruvan, för att vädra ut alla giftiga gaser som bildas. Självgående maskiner kan fortsätta att jobba direkt.

I nästa steg tänker man sig att de kan avlasta bilchaufförer på motorvägen, där bilarna förvisso kör fort, men där trafiken är som mest reglerad och förutsägbar. Där är tanken också att få ner bränsleförbrukningen med så kallad platooning, det vill säga att lastbilarna lägger sig efter varandra för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bränsleförbrukningen med cirka tio procent. Då är det den främsta bilen i ”tåget” som styr, medan de andra följer efter. För att köra i kolonn använder bilarna radar och trådlös kommunikation.

Delbetänkande

Utredningen om nya regler för förarlösa fordon presenterade ett delbetänkande den i mars 2016.

Se även tidigare artikel i ämnet: Robottekniken ännu omogen.

Så småningom kommer man att kunna introducera bussar i städerna, innan man slutligen kan låta smarta lastbilar köra i städerna.

– Den där sista pusselbiten kommer inte i morgon, utan det dröjer ett tag, men vi tror att det kommer inom cirka tio år, sade Scanias utvecklingschef Claes Erixon när han förevisade systemet.

Men det räcker inte med att tekniken fungerar. Lagar och regler måste också hänga med. Regeringen tillsatte i höstas en utredning som senast i november 2017 ska komma med förslag på hur man kan underlätta introduktionen av förarlösa fordon.

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Nyexade akademiker har sänkt sina lönekrav under pandemin

0
Sedan pandemins utbrott har kvinnor under 30 och över 55 sänkt sina löneanspråk när de söker jobb.

Sveriges godaste kranvatten finns i Höganäs

0
"Det är en kul tävling och ett roligt sätt att lyfta fram det goda dricksvattnet vi har i Sverige. För oss är det också ett gott betyg till alla engagerade medarbetare" säger Fredrik Arthursson, VA-chef på Höganäs kommun.

Så påverkar AI jobben och lönerna

1
Robotarnas intåg på arbetsmarknaden kommer troligen inte att leda till högre arbetslöshet. Däremot kan löneskillnaderna mellan olika yrken och sektorer bli större. 

Prisas för exjobb om handtag på resväskor

0
Genom att skruva isär, analysera och utveckla tekniska förbättringar har årets vinnare av Wimanska priset bidragit till nästa generations kabinväskor.

”Den som inte får en löneökning har rätt att veta varför”

6
Arbetsgivarna accepterade inte Sveriges Ingenjörers krav på en individgaranti på 530 kronor i teknikavtalet. Förbundsordförande Ulrika Lindstrand berättar varför kravet kan komma tillbaka.

Konflikträdd chef orsakade Saras utmattning

8
Saras chef var svag och konflikträdd. Det ledde tillslut till att Sara blev sjukskriven på grund av utmattning.
KTH Biblioteket, KTH Campus

Ska bli ekonomiskt möjligt att plugga under arbetslivet

38
Med den nya Las-överenskommelsen blir det ekonomiskt möjligt att plugga ett år under arbetslivet – också för den som har barn och lån. Vi har gått igenom vad överenskommelsen innebär.
Ingenjörshuset

Det vill medlemmar att Sveriges Ingenjörer driver

4
I slutet av november beslutar Ingenjörsfullmäktige om vad förbundet ska tycka och arbeta med. Vi frågade medlemmar vad de tycker förbundet borde göra. Så här svarade de. 

Ingenjören bakom Spotify vinner Polhemspriset

0
"Det känns fantastiskt kul att bli uppmärksammad på det här sättet, med det finaste priset man kan få som ingenjör" säger Ludvig Strigeus.

Det här är frågorna Ingenjörsfullmäktige ska besluta om

0
På grund av pandemin blir årets Ingenjörsfullmäktige digitalt. Åtta motioner ska behandlas i år, dessutom ska tre nya ledamöter väljas in i förbundsstyrelsen.

VI REKOMMENDERAR

Viveca Sten

Obehagligt att löneförhandla? Läs det här

0
Deckarförfattaren Viveca Sten är också jurist och van förhandlare och hon uppmanar alla att ta lönen på allvar. Här är hennes råd.

TOPPLISTA