Lastbilar kör snart själva i gruvan

0
2049

Lastbil
Foto: Redaktionen

I går visade Scania upp sina självkörande lastbilar. På en testbana stannade de först för att lasta på grus, och körde sedan själva till anvisad plats och lastade av. Tekniken är inte helt mogen för kommersialisering riktigt än, men enligt Scania är det en tidsfråga.

På en testbana utanför Södertälje står två svarta lastbilar med texten ”Autonomous transport systems” uppställda. De står invid en hjullastare och en grushög som tillsammans symboliserar en gruva.

Chauffören, eller snarare operatören, startar lastbilen genom att släppa på handbromsen och starta ett program på en surfplatta. Att han sitter där är en ren säkerhetsåtgärd. Han kan när som helst ta ratten och styra, men allt fungerar och han lägger händerna i knät och lutar sig tillbaka medan bilen sakta rullar igång.

Ratten snurrar hit och dit när lastbilens artificiella intelligens styr ut den på grusvägen. När bilen närmar sig ett par betonggrisar som står uppställda på vägen, saktar den in, kör mittemellan de två första och rundar den tredje på höger sida, och fortsätter tills den når platsen där den lutar på flaket för att lasta av gruset som hjullastaren tidigare har lastat på.

Visningen av de självgående lastbilarna ingick i gårdagens evenemang Scania sustainable transport day som i övrigt till stor del handlade om förnybara bränslen. Evenemanget inleddes också med en paneldebatt, bland annat med infrastrukturminister Ibrahim Baylan, om satsningar på mer hållbara trafiklösningar.

Scania räknar in de självkörande lastbilarna som en del i den satsningen på hållbarhet. Företaget räknar med att självgående lastbilar så småningom kommer att köras både säkrare och mer miljövänligt med artificiell intelligens. Självkörande bilar kommer sannolikt också att stå stilla mindre än dagens bilar, vilket gör att färre bilar klarar samma uppgifter, vilket i sig också blir en miljövinst.

Scania har arbetat med tekniken för självkörande bilar i över tio år. Men det är lättare att bygga demonstrationsbilar än att faktiskt bygga en bil som kan klara alla situationer. Scania delar upp framtiden för sina självgående lastbilar i fyra kommande mognadsgrader.

Den första handlar just om gruvdrift. Inne på gruvans område slipper de självkörande bilarna tät trafik, vilket gör att det mest är tekniken som sätter gränser. För att kunna hålla sig på vägen och väja för hinder är bilen utrustad med ett flertal sensorer, men främst förlitar den sig på radar och stereokameror. Bilens artificiella intelligens samlar in all data, analyserar den och planerar bilens rutt. Systemet är inställt på att köra så kostnadseffektivt som möjligt.

Obemannade fordon kan innebära väsentliga besparingar för en gruva. Systemen som blåser ner frisk luft i gruvan och andra system för människornas säkerhet är dyra. I dag måste man dessutom låta all verksamhet ligga nere efter en sprängning i gruvan, för att vädra ut alla giftiga gaser som bildas. Självgående maskiner kan fortsätta att jobba direkt.

I nästa steg tänker man sig att de kan avlasta bilchaufförer på motorvägen, där bilarna förvisso kör fort, men där trafiken är som mest reglerad och förutsägbar. Där är tanken också att få ner bränsleförbrukningen med så kallad platooning, det vill säga att lastbilarna lägger sig efter varandra för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bränsleförbrukningen med cirka tio procent. Då är det den främsta bilen i ”tåget” som styr, medan de andra följer efter. För att köra i kolonn använder bilarna radar och trådlös kommunikation.

Delbetänkande

Utredningen om nya regler för förarlösa fordon presenterade ett delbetänkande den i mars 2016.

Se även tidigare artikel i ämnet: Robottekniken ännu omogen.

Så småningom kommer man att kunna introducera bussar i städerna, innan man slutligen kan låta smarta lastbilar köra i städerna.

– Den där sista pusselbiten kommer inte i morgon, utan det dröjer ett tag, men vi tror att det kommer inom cirka tio år, sade Scanias utvecklingschef Claes Erixon när han förevisade systemet.

Men det räcker inte med att tekniken fungerar. Lagar och regler måste också hänga med. Regeringen tillsatte i höstas en utredning som senast i november 2017 ska komma med förslag på hur man kan underlätta introduktionen av förarlösa fordon.

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.

Forskningens höga status drabbar undervisningen

"Forskning går alltid före undervisning, det ligger så otroligt starkt i kulturen", säger Mats Ericson, professor på KTH som personligen brinner för att höja statusen på undervisningen.
Chalmers, KTH:s, LTU:s och BTH:s rektorer

Så mycket tjänar rektorerna på högskolorna

Snittlönen för rektorer på de högskolor som utbildar ingenjörer är 114 323 kronor per månad. Chalmers rektor tjänar mest, med nästan dubbelt så hög lön som rektorn för Blekinge tekniska högskola. 

Så höjer du kvaliteten på mötet

Ifrågasätt, involvera och sammanfatta. Det är tre tips som Skanskas medarbetare använder för att höja kvaliteten på sina möten som fungerar både för de fysiska och de digitala.

De är akademikernas drömarbetsgivare

Google, Apple, Spotify och Microsoft toppar listan när unga akademiker får välja sin drömarbetsgivare. Men strax under toppen finns företag som arbetar med hållbar utveckling.
Arbetslöshet ingenjörer

Långsamt stigande arbetslöshet för ingenjörer

Sedan coronakrisen började har arbetslösheten bland ingenjörer stigit stadigt. Fler ingenjörer än på länge är nu arbetslösa. Samtidigt är det färre än i andra grupper. Här är statistiken. 

”Ingenjörerna säger nej till ett nollbud”

Svenskt Näringsliv menar att frysta löner är det enda rimliga i det läge som råder nu. Men Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius håller inte med.