- Ingenjören - https://www.ingenjoren.se -

Chefer missar kontorsproblem

För cheferna var det viktigaste i utformningen av en kontorsmiljö att anställda ofta ska kunna interagera med varandra. För anställda var det att kunna fokusera och arbeta utan avbrott. Foto: Siri Stafford/Thinkstock
För cheferna i undersökningen var det viktigaste i utformningen av en kontorsmiljö att anställda ofta ska kunna interagera med varandra. För anställda var det att kunna fokusera och arbeta utan avbrott. Foto: Siri Stafford/Thinkstock

Det finns ett glapp mellan högre chefers bild av problemen i kontorsmiljö och anställdas uppfattning av läget, enligt en undersökning av analysföretaget Oxford Economics. Över hälften av de anställda svarade att ljud från omgivningen stör och minskar deras trivsel och produktivitet på jobbet. Bland högre chefer svarade bara var tredje att ljud från omgivningen var ett problem för deras anställda.

För cheferna var det viktigaste i utformningen av en kontorsmiljö att anställda ofta ska kunna interagera med varandra. För anställda var det att kunna fokusera och arbeta utan avbrott. Foto: Siri Stafford/Thinkstock
För cheferna i undersökningen var det viktigaste i utformningen av en kontorsmiljö att anställda ofta ska kunna interagera med varandra. För anställda var det att kunna fokusera och arbeta utan avbrott. Foto: Siri Stafford/Thinkstock

Det finns ett glapp mellan högre chefers bild av problemen i kontorsmiljö och anställdas uppfattning av läget, enligt en undersökning av analysföretaget Oxford Economics. Över hälften av de anställda svarade att ljud från omgivningen stör och minskar deras trivsel och produktivitet på jobbet. Bland högre chefer svarade bara var tredje att ljud från omgivningen var ett problem för deras anställda.

läs mer

Analysföretaget Oxford Economics globala undersökning bygger på svar från över 1 200 högre chefer och anställda i olika branscher.

En sammanfattning av rapporten hittar du här [1].

Över hälften av de anställda som svarade på undersökningen, 53 procent, ansåg att ljud från omgivningen stör och minskar deras trivsel och produktivitet på jobbet, medan bara en dryg tredjedel av de högre cheferna i undersökningen, 35 procent, uppfattade att ljud från omgivningen var ett problem för deras anställda.

Av cheferna svarade också 63 procent att deras anställda hade de verktyg som behövs för att hantera störningar i arbetet, medan 41 procent av de anställda svarade att de hade sådana verktyg.

Bara 18 procent av de anställda i undersökningen svarade att ledningen hade gjort något för att minska riskerna med störande ljud, detta trots att möjligheten att jobba ostört, att ”kunna fokusera och arbeta utan avbrott”, var den punkt som störst andel anställda (29 procent) rankade som etta när de skulle ange vad som var viktigast för dem när en kontorsmiljö ska utformas. Det som hamnade i topp för den största andelen höga chefer var att se till att anställda ofta kunde interagera med varandra.

Bland cheferna och anställda fanns vissa bakomliggande skillnader som kanske kan förklara delar av svaren. Av cheferna hade exempelvis 62 procent egna arbetsrum, att jämföra med 14 procent av de anställda. Det var också en högre andel chefer (59 procent) som svarade att de hade de verktyg som behövdes för att kunna jobba var de ville, att jämföra med 40 procent av de anställda.

”För att hjälpa människor att få mer gjort under arbetsdagen (och göra det lättare för dem att logga ut efter kontorstid), måste chefer förstå de utmaningar som deras anställda möter och ta stegen för att åtgärda de brister i ledning som står i vägen för framgång”, står det bland annat i Oxford Economics rapport [1].

Genom att göra det möjligt för anställda att arbeta i en tyst miljö och ge dem de verktyg de behöver för fokuserat arbete kan de anställda bli både nöjdare och mer produktiva under arbetsdagen, menar analysföretaget.

Ania Obminska