Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Volvo satsar på mjukvara i Lund

Volvo satsar på mjukvara i Lund

Det kom ett mejl till Volvo Personvagnar i Göteborg från ingenjörerna på Intel i Lund: vi är på väg att bli utan jobb, är ni intresserade av att anställa oss? Volvos representanter åkte ner direkt.

Volvo Personvagnar växer och söker ingenjörer. Det svenska bilföretaget satsar som vanligt på säkerhet, men har numera också en grön profil. I och med att hela bilbranschen förändras, satsar också Volvo alltmer på uppkopplade bilar och det man kallar digital kundupplevelse. Precis som flera dataföretag har börjat jobba med bilar, börjar nu också biltillverkarna titta alltmer på mjukvaran i bilarna.

Jan-Erik Larsson
Jan-Erik Larsson Foto: Amanda Gren

Samtidigt ser Jan-Erik Larsson, senior chef för digital förarmiljö och infotainment på Volvo Personvagnar, hur andra stora företag med inriktning mot mjukvara har lämnat en lucka.

– Vi ser ju att det finns mycket kompetens i södra Sverige, säger Jan-Erik Larsson. Ericsson och andra företag har varit starka där, men har ökat sin gravitation mot Stockholm. De sålde ut sin verksamhet till Sony, som i sin tur har centraliserat i Japan. Och de ingenjörerna passar in i vår profil.

Det handlar om elbilar som kräver mycket programvara för kontroll och styrning, om aktiv säkerhet som radar, kameror och sensorer och artificiell intelligens för att stödja bilföraren. Moderna bilar med alltmer mjukvara kräver också uppkoppling, även för underhållningsappar som Spotify och Storytel som kommer med de finare modellerna. Programmen i bilen uppdateras trådlöst.

Enligt Jan-Erik Larsson befinner sig Volvo i en transformation mot att bli ett mer mjukvaruutvecklande bolag, och det är just de som tidigare har jobbat med mobiltelefoni som har kompetens på tekniken som nu är på väg in i bilen.

Så när det kom ett mejl från en anställd på Intel som sa att de var på väg att bli uppsagda, och undrade om de på Volvo var intresserade av att anställa, reagerade ledningen i Göteborg snabbt.

– Vi åkte ner direkt, säger Jan-Erik Larsson. Vi berättade om våra planer, och teamet där nere fick välja om de ville gå över till oss. Vi gick igenom cv:n och sedan anställde vi dem. Vi har inte köpt upp någonting, utan vi flyttar in där, helt enkelt.

Nu har Volvo tre chefer på plats, och i oktober drar verksamheten igång med 35 anställda som ska jobba med att utveckla dels bilarnas modem och dess programvara, dels den så kallade aktiva säkerheten i bilarna, det vill säga hur fordonen tolkar trafikens rörelser och upptäcker medtrafikanter och så vidare.

Volvo har tydligt annonserat att företaget avser att anställa närmare 400 ingenjörer, och etableringen i Lund är ett steg mot det målet.

– Vi har långtgående planer på att så småningom utveckla och utvidga kontoret i Lund, säger Jan-Erik Larsson. Det finns kompetens där, och vi ser ju också att vi har ett attraktionsvärde. Många vill jobba med elbilar, uppkoppling och självkörande bilar.

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Bara fyra svenska energibolag (av 284) är helt jämställda

0
Nätverket Kraftkvinnorna har undersökt hur jämställda svenska energibolag är. Fyra bolag finns på topplistan. 57 procent av bolagen fick noll poäng i undersökningens jämställdhetsindex.

Skatteavdrag gör a-kassan billigare

0
Den 1 juli infördes ett skatteavdrag för a-kassan och från och med årsskiftet höjs den övre åldersgränsen för att vara medlem och få ersättning från a-kassan.

Kan du komma med shorts till jobbet?

0
Varma sommardagar kan det vara skönt med shorts, linne och sandaler. Men vilka kläder är okej på jobbet? Ingenjören frågade sju ingenjörer i olika sektorer och branscher.
Camilla Frankelius

Inbetalningar till tjänstepension förlängs till 66 år – ”Hade velat få mer”

0
Ett års extra inbetalningar till tjänstepensionen blir det för alla som har ITP1. Dessutom förlängs sjukpensionen till att gälla till 66 år. Men Sveriges Ingenjörer hade velat se större förbättringar.

”Nu måste vi prata mer om den digitala arbetsmiljön”

0
– Vi måste ställa krav på vår digitala arbetsmiljö och inte acceptera krångliga system, säger Jan Gulliksen, professor och vicerektor på KTH. Han är årets mottagare av Levipriset från Sveriges Ingenjörer.

GUIDE: Intresserad av att bli trainee – det här ska du tänka på

0
Att bli trainee är ett bra sätt att börja karriären. Men kontrollera vilka anställningsvillkor som gäller och att det finns en tydlig plan för hela traineeperioden.
Gunnar Zackrisson, Eva Snis, Karl Stavaeus, Hanna Hartikainen, Pia Krantz, Jenny Strand och Sofia Johannesson

Ingenjörer som är chefer: ”Här är 42 råd om du vill bli chef”

0
En överväldigande majoritet av Sveriges ingenjörers medlemmar under 40 år kan tänka sig att bli chefer. Men hur gör man? Sju ingenjörer som är eller har varit chefer tipsar.

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.

Karriärplanen ger dig fördelar – genom hela arbetslivet

0
En karriärplan hjälper dig oavsett om du är i början, mitten eller i slutet av din karriär, om du söker ett nytt jobb, vill byta bransch eller helt enkelt vill fortsätta att utvecklas där du är. Så här gör du.

Klas jobbar på distans – 80 mil från kontoret

0
Sedan tio år sitter civilingenjören Klas Fredriksson oftast hemma i ett villaområde i Göteborg och sköter sitt arbete för Permascand, vars huvudkontor ligger ungefär 80 mil norrut.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

”Hur gör jag om jag blir sjuk på semestern?”

2
Varför ska du sjukanmäla dig om du blir sjuk på semestern? Och kan din chef kräva att du har koll på jobbmejlen när du är ledig? Så här säger förbundsjuristen.

TOPPLISTA