Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Volvo satsar på mjukvara i Lund

Volvo satsar på mjukvara i Lund

Det kom ett mejl till Volvo Personvagnar i Göteborg från ingenjörerna på Intel i Lund: vi är på väg att bli utan jobb, är ni intresserade av att anställa oss? Volvos representanter åkte ner direkt.

Volvo Personvagnar växer och söker ingenjörer. Det svenska bilföretaget satsar som vanligt på säkerhet, men har numera också en grön profil. I och med att hela bilbranschen förändras, satsar också Volvo alltmer på uppkopplade bilar och det man kallar digital kundupplevelse. Precis som flera dataföretag har börjat jobba med bilar, börjar nu också biltillverkarna titta alltmer på mjukvaran i bilarna.

Jan-Erik Larsson
Jan-Erik Larsson Foto: Amanda Gren

Samtidigt ser Jan-Erik Larsson, senior chef för digital förarmiljö och infotainment på Volvo Personvagnar, hur andra stora företag med inriktning mot mjukvara har lämnat en lucka.

– Vi ser ju att det finns mycket kompetens i södra Sverige, säger Jan-Erik Larsson. Ericsson och andra företag har varit starka där, men har ökat sin gravitation mot Stockholm. De sålde ut sin verksamhet till Sony, som i sin tur har centraliserat i Japan. Och de ingenjörerna passar in i vår profil.

Det handlar om elbilar som kräver mycket programvara för kontroll och styrning, om aktiv säkerhet som radar, kameror och sensorer och artificiell intelligens för att stödja bilföraren. Moderna bilar med alltmer mjukvara kräver också uppkoppling, även för underhållningsappar som Spotify och Storytel som kommer med de finare modellerna. Programmen i bilen uppdateras trådlöst.

Enligt Jan-Erik Larsson befinner sig Volvo i en transformation mot att bli ett mer mjukvaruutvecklande bolag, och det är just de som tidigare har jobbat med mobiltelefoni som har kompetens på tekniken som nu är på väg in i bilen.

Så när det kom ett mejl från en anställd på Intel som sa att de var på väg att bli uppsagda, och undrade om de på Volvo var intresserade av att anställa, reagerade ledningen i Göteborg snabbt.

– Vi åkte ner direkt, säger Jan-Erik Larsson. Vi berättade om våra planer, och teamet där nere fick välja om de ville gå över till oss. Vi gick igenom cv:n och sedan anställde vi dem. Vi har inte köpt upp någonting, utan vi flyttar in där, helt enkelt.

Nu har Volvo tre chefer på plats, och i oktober drar verksamheten igång med 35 anställda som ska jobba med att utveckla dels bilarnas modem och dess programvara, dels den så kallade aktiva säkerheten i bilarna, det vill säga hur fordonen tolkar trafikens rörelser och upptäcker medtrafikanter och så vidare.

Volvo har tydligt annonserat att företaget avser att anställa närmare 400 ingenjörer, och etableringen i Lund är ett steg mot det målet.

– Vi har långtgående planer på att så småningom utveckla och utvidga kontoret i Lund, säger Jan-Erik Larsson. Det finns kompetens där, och vi ser ju också att vi har ett attraktionsvärde. Många vill jobba med elbilar, uppkoppling och självkörande bilar.

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Försvarsmakten

Så många distansjobbar på de 20 mest ingenjörstäta myndigheterna

0
Andelen distansjobb skiljer sig mycket mellan de myndigheter där många ingenjörer jobbar. Från Energimyndigheten, där 99 procent jobbar på distans, till Försvarsmakten och Polismyndigheten, där andelen är klart mindre.

”Kommunen behöver en part att bolla med”

0
Ökad delaktighet och möjlighet att påverka är två viktiga anledningar till att ingenjörerna i Gnesta ville dra igång ett facklig arbete.
Erika Svanström, ingenjör på Folkhälsomyndigheten

Ingenjör på Folkhälsomyndigheten: ”Intensivt men konstruktiv stämning”

0
Att jobba på Folkhälsomyndigheten har varit extra intensivt det gångna året – också för ingenjörerna.

Kreativa ingenjörer löser kriser i covidvården

0
För medicintekniska ingenjörer har det senaste året varit allt annat än normalt. Brist på utrustning och förbrukningsmaterial har krävt snabba beslut, hårt arbete och problemlösning.

Neddragningarna på Chalmers – så många fick gå

0
I juni varslade Chalmers 180 anställda om uppsägning. Nu är de fackliga förhandlingarna avslutade och uppsägningarna blev färre än befarat.
Karta över relativa löneläget per län

Så skiljer sig ingenjörernas löner mellan länen

6
Lönerna för ingenjörer skiljer sig ganska mycket över landet. Utifrån ett medelvärde på 100 ligger Stockholms län på 106,9 medan Västernorrland bara har 91,4.

Hemarbetet sätter arbetsmiljöarbetet på nya prov

1
Förutsättningarna för en god arbetsmiljö i hemmet varierar från person till person. Det behövs därför mer kunskap om hur man hanterar det på ett systematiskt sätt, konstaterar Myndigheten för arbetsmiljökunskap.

Bisarra krav på utländska forskare

25
Går Migrationskommitténs förslag igenom kommer tusentals utländska forskare och ingenjörer att tvingas lämna landet. Det skriver Ulrika Lindstrand och Mats Ericson i en debattartikel.
Stefan Westergård med Freedesk

Ingenjören med 12 språk skapade ett mobilt ståbord

1
Under pandemin har många staplat skokartonger eller haft datorn på strykbrädan för att kunna stå och jobba. Men civilingenjören Stefan Westergård hade redan en egen lösning.   

Därför behövs ingenjörer i det fackliga arbetet

0
Att engagera sig fackligt är både roligt och utvecklande. "Det är en häftig resa att göra" säger Jörgen Lundqvist, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.

VI REKOMMENDERAR

Man som ligger i gräs

Så här fungerar förskottssemester

0
Enligt semesterlagens regler har alla rätt till 25 dagars semester per år. Men man har inte rätt till betald semester direkt när man börjar...

TOPPLISTA