Volvo satsar på mjukvara i Lund

0
2744

Det kom ett mejl till Volvo Personvagnar i Göteborg från ingenjörerna på Intel i Lund: vi är på väg att bli utan jobb, är ni intresserade av att anställa oss? Volvos representanter åkte ner direkt.

Volvo Personvagnar växer och söker ingenjörer. Det svenska bilföretaget satsar som vanligt på säkerhet, men har numera också en grön profil. I och med att hela bilbranschen förändras, satsar också Volvo alltmer på uppkopplade bilar och det man kallar digital kundupplevelse. Precis som flera dataföretag har börjat jobba med bilar, börjar nu också biltillverkarna titta alltmer på mjukvaran i bilarna.

Jan-Erik Larsson
Jan-Erik Larsson Foto: Amanda Gren

Samtidigt ser Jan-Erik Larsson, senior chef för digital förarmiljö och infotainment på Volvo Personvagnar, hur andra stora företag med inriktning mot mjukvara har lämnat en lucka.

– Vi ser ju att det finns mycket kompetens i södra Sverige, säger Jan-Erik Larsson. Ericsson och andra företag har varit starka där, men har ökat sin gravitation mot Stockholm. De sålde ut sin verksamhet till Sony, som i sin tur har centraliserat i Japan. Och de ingenjörerna passar in i vår profil.

Det handlar om elbilar som kräver mycket programvara för kontroll och styrning, om aktiv säkerhet som radar, kameror och sensorer och artificiell intelligens för att stödja bilföraren. Moderna bilar med alltmer mjukvara kräver också uppkoppling, även för underhållningsappar som Spotify och Storytel som kommer med de finare modellerna. Programmen i bilen uppdateras trådlöst.

Enligt Jan-Erik Larsson befinner sig Volvo i en transformation mot att bli ett mer mjukvaruutvecklande bolag, och det är just de som tidigare har jobbat med mobiltelefoni som har kompetens på tekniken som nu är på väg in i bilen.

Så när det kom ett mejl från en anställd på Intel som sa att de var på väg att bli uppsagda, och undrade om de på Volvo var intresserade av att anställa, reagerade ledningen i Göteborg snabbt.

– Vi åkte ner direkt, säger Jan-Erik Larsson. Vi berättade om våra planer, och teamet där nere fick välja om de ville gå över till oss. Vi gick igenom cv:n och sedan anställde vi dem. Vi har inte köpt upp någonting, utan vi flyttar in där, helt enkelt.

Nu har Volvo tre chefer på plats, och i oktober drar verksamheten igång med 35 anställda som ska jobba med att utveckla dels bilarnas modem och dess programvara, dels den så kallade aktiva säkerheten i bilarna, det vill säga hur fordonen tolkar trafikens rörelser och upptäcker medtrafikanter och så vidare.

Volvo har tydligt annonserat att företaget avser att anställa närmare 400 ingenjörer, och etableringen i Lund är ett steg mot det målet.

– Vi har långtgående planer på att så småningom utveckla och utvidga kontoret i Lund, säger Jan-Erik Larsson. Det finns kompetens där, och vi ser ju också att vi har ett attraktionsvärde. Många vill jobba med elbilar, uppkoppling och självkörande bilar.

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Karriären inte slut efter utbrändheten

Sofia Wahling drabbades av utmattning på sitt första jobb. Det fick henne att tänka om. Idag är hon på ett jobb där hon trivs och mår bra. Här delar hon med sig av sina bästa råd.
Johan Westerman, Stockholms universitet

Ny studie: Den som byter jobb ofta lär sig mer

Det är inte bara lönen som ofta höjs när vi byter jobb. Vi lär oss också mer, visar en ny studie. Och det är som tydligast för personer mellan 40 och 55 år. 

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens, säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.