Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Mer rutinartat jobb i framtiden

Mer rutinartat jobb i framtiden

Foto: Monkeybusinessimages/Thinkstock

I den digitala tidsåldern blir det färre rutinjobb, men det finns en paradox enligt två forskare. I de flesta typer av jobb, även de högst kvalificerade, kommer inslaget av rutinarbete att öka.

Alla är överens om att rutinartade jobb i stor utsträckning kommer att försvinna på grund av digitaliseringen i de industrialiserade länderna. Men i ett försök att bättre förstå strukturförändringarna i Europa har forskarna Martina Bisello och Enrique-Fernández-Macías sammanställt data från flera olika internationella undersökningar. De skriver att även avancerade jobb kommer att få en ökad grad av rutininslag.

Rutinbetonad framtid

Martina Bisello och Enrique-Fernández-Macías skriver i det digitala magasinet Social Europe att graden av rutininslag kommer att öka även i mer avancerade arbeten.

De har med hjälp av ett antal indikatorer klassificerat vad som menas med rutinartat arbete. Det handlar dels om upprepade monotona rörelser, dels om graden av standardisering av arbetsuppgifterna. Även kontorspersonal inklusive chefer, konsulter och andra experter hör till dem som kommer att få se sina arbeten bli alltmer rutinbetonade.

Enligt forskarna är det digitaliseringen som driver fram mer rutinbetonade arbeten, precis som den får vissa jobb försvinna. Ett ökat användande av datorer kan både vara en orsak till och en följd av ökad standardisering, eftersom datorisering kräver just standardisering för att vara effektiv.

Om digitaliseringen har denna effekt, att den ökar rutininslaget även i de yrken som tidigare har ansetts vara ohotade, kan det innebära att digitaliseringen har en självuppfyllande effekt.

Den första vågen av digitalisering kan i sin tur skapa fler vågor av automatisering.

Sture Henckel

1 KOMMENTAR

  1. För min del drar jag nog en annan slutsats av de båda forskarnas arbete: att rutinarbetet ökar tyder på att de undersökta företagen saknar förmåga att integrera IT i verksamheten på ett effektivt sätt.

    Jag upplevde det själv under mina sista år i industrin. Ingen såg till helheten; ingen hade något övergripande ansvar för dataflöden och IT-hjälpmedel. Det som hände var, att man gjorde punktinsatser här och där – men eftersom dessa som regel var otillräckliga och sällan eller aldrig koordinerade, så förbättrades ingenting.

    Det fanns flera orsaker, men den viktigaste tror jag var bristande kompetens och insikt i IT-frågor hos chefer och företagsledning. Man förstod inte vad en effektiv IT-infrastruktur kunde innebära för produktiviteten, och då såg man ingen anledning att investera.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA