Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Flexpensionsavtal i hamn?

Flexpensionsavtal i hamn?

Foto: Ingenjören. Ulf Bengtsson, Martin Linder och Anna-Karin Hatt var alla nöjda med samarbetet.
Foto: Ingenjören. Ulf Bengtsson, Martin Linder och Anna-Karin Hatt var alla nöjda med samarbetet.

Flexpensionen är i hamn. På fredagsmorgonen undertecknade Almega, Sveriges Ingenjörer och Unionen en överenskommelse i frågan som hotat att förlama hela avtalsrörelse.

Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius är nöjd att oenigheten om den extra avsättningen till tjänstepensionen nu har fått sin lösning.
– Vi vill att våra medlemmar på det här området ska ha rätt till likvärdiga pensionsvillkor som medlemmar inom exempelvis industrin. Den här frågan som är viktig både för rättvisan i pensionssystemet men också för rörligheten på arbetsmarknaden.

Flexpensionen

Flexpension innebär dels att arbetsgivaren gör en extra avsättning till tjänstepensionen, som kommer alla till del, och dels ökade möjligheter att gå ned i arbetstid när du närmar dig pensionering.

För de som redan har flexpension blev den extra avsättningen i år runt 0,5 procent, med viss variation beroende på kollektivavtal. Fackens målsättning är att den ska öka till cirka 2 procent de kommande avtalsperioderna. Pengarna sätts in i din vanliga tjänstepension och placeras på samma sätt som övrigt tjänstepensionskapital.

Avsättningen blir kollektiv men den enskilde medlemmen har rätt att avstå om hen vill.
– Det är fråga om löneutrymme som vi sätter av, inte att arbetsgivarna ska få en extra kostnad, säger Camilla Frankelius. I slutändan är det ett nollsummespel.

Anna-Karin Hatt från Almega var också mycket nöjd. Hon menar att det faktum att parterna har kunnat komma överens i den här frågan bådar gott inför avtalsrörelsen.

– Vår utgångspunkt i det här har varit att hitta en överenkommelse som gynnar våra medlemmar. Går vi i mål med helheten kommer vi att ha löst ett antal besvärliga frågor som vi ha kämpat länge med.

Uppgörelsen mellan Sveriges Ingenjörer, Unionen och Almega består dels av överenskommelsen om extra avsättning till tjänstepensionen och möjlighet att gå i delpension men också av ett antal andra punkter. För att överenskommelsen ska hålla krävs enligt Camilla Frankelius att alla punkterna uppfylls.
Dels ska arbetet med att modernisera kollektivavtalen återupptas. Det har legat mer eller mindre nere sedan Almega och facken låste sina positioner i flexpensionsfrågan i våras.

Förutom det ska fyra arbetsgrupper bildas för att arbeta med hur anställningsformerna ska se ut, beredskapsfrågor, guidelines för omställning och förhandlingsordningarna. Arbetet i grupperna ska vara klart i december och sedan får branschorganisationerna ta ställning till resultatet innan allt är klart.
– Jag är väldigt nöjd med att vi har kommit så här långt, säger Camilla Frankelius. Att slå hål på myten om att det här är en extra kostnad för arbetsgivaren kändes viktigt och att det leder till ett mer rättvist pensionssystem för våra medlemmar.

Jenny Grensman

2 KOMMENTARER

  1. Så bra att det gick att komma framåt i denna fråga. Om vi måste jobba längre för att klara vårt välfärdssamhälle, så måste de som närmar sig pension kunna göra det på ett hållbart sätt. Jag hoppas att arbetsgivarna tar vara på erfarenheterna från de äldre, som med flexpension kanske kan arbeta ett par år längre.

  2. ”Ökade möjligheter att gå ned i arbetstid när du närmar dig pensionering”
    – har sökt en en beskrivning av detta, men aldrig hittat någon – finns det någon som kan förklara vad det innebär??

Comments are closed.

SENASTE NYTT

Claes Kilgren, Joakim Skeppling och Benny Andersson är aktiva i Sveriges Ingenjörer i Region Stockholm respektive Simrishamns kommun

De är trötta på låga ingenjörslöner i kommuner och regioner

0
Kopplingen mellan lön och prestation är svag i kommuner och regioner och det är svårt att få upp lönerna, menar några förtroendevalda ingenjörer.

Viktigast att ingen kollega blir felbehandlad

0
Tibor Muhi arbetar fackligt i Stockholms stad. Det bästa med jobbet är att se till att allt går rätt till och finnas där den dag någon behöver stöd från facket. 

”På FOI finns jobben som inte finns någon annanstans”

0
Stora satsningar på försvaret leder till fler uppdrag för FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut.  Över 140 personer ska rekryteras i år – en utmaning när allt färre forskare i Sverige är svenska medborgare.

Hållbar industri i fokus för LTU-satsning

0
LTU satsar 28 miljoner kronor i Creaternity, ett program där man med hjälp av digital teknik och nya affärsmodeller söker vägar för en hållbar industri.

”Ingenjörer behövs inom vården”

0
Som ingenjör på en akutklinik kan Louise Davidsson vara med och bidra till förbättringar i vården.

Ingenjörer som jobbar hemma tappar känslan av gemenskap

0
Åttio procent av medlemmarna i Sveriges Ingenjörer arbetar under coronapandemin helt eller delvis hemma. 58 procent har till viss del tappat känslan av gemenskap. Det visar en undersökning från Sveriges Ingenjörer.
Motorfabriken i Skövde

Seger för facken vid Volvo i Skövde

2
Hösten 2019 fick Volvo Cars Skövdefabrik beskedet att de skulle ingå i ett nytt förbränningsmotorbolag och att de inte skulle tillverka elmotorer. Men facken gav inte upp och i december 2020 ändrades beslutet.
Nicolas Jacquemot

Så ökar du din sociala kompetens på jobbet

0
I en ny bok lär Nicolas Jacquemot ut hur man skapar bra relationer med personer man träffar varje dag.     

Sandvik erbjuder anställda att gå ned i tid

0
Facket sa nej. Nu erbjuds vissa anställda vid Sandvik Materials Technology att på frivillig basis skriva på individuella avtal om att gå ned i arbetstid.

Så vässar du dig för att byta bransch

0
Framhäv dina tillgångar, lär känna branschen och använd rätt språk i ditt CV, är några tips från karriärrådgivaren.

VI REKOMMENDERAR

”Jag är missnöjd med min nya lön, vad gör jag?”

2
Sveriges Ingenjörers ombudsman tipsar om hur du tar makten över löneprocessen.

TOPPLISTA