Netflix kritiseras för smutsig el

Foto: AndreyPopov/Thinkstock

Tv-tittande kan skada planeten. Precis som alla andra teknikberoende aktiviteter, drar fredagsmyset framför Netflix el. Greenpeace har visat att det i just Netflix fall dessutom handlar om ful-el.

Foto: AndreyPopov/Thinkstock

Tv-tittande kan skada planeten. Precis som alla andra teknikberoende aktiviteter, drar fredagsmyset framför Netflix el. Greenpeace har visat att det i just Netflix fall dessutom handlar om ful-el.

Greenpeace pekar i rapporten Clicking clean på att IT-sektorn inte bara är virtuell. Den är i högsta grad verklig. Miljöorganisationen redogör för energianvändningen och öppenheten hos stora internetbolag i världen. IT-tjänster kräver, liksom alla andra tjänster, energi. Och när verksamheten expanderar, ökar också elanvändningen. Problemet är, enligt Greenpeace, att IT-företagen fortfarande i stor utsträckning använder el som producerats med fossila bränslen.

Enligt Greenpeace står IT-sektorn för ungefär 7 procent av den globala konsumtionen av elektricitet. Nästan två tredjedelar av den globala internettrafiken 2015 utgjordes av strömmad video. Runt 2020 beräknas den utgöra hela 80 procent. Ett av de största streamingföretagen med runt en tredjedel av all trafik i Nord- och Sydamerika är Netflix, och just det företaget pekas i Greenpeaces rapport ut som en miljöbov. Orsaken är företagets stora konsumtion av just el som produceras med fossila bränslen.

Greenpeace betygsätter i rapporten de olika bolagen. Strömmande video dominerar internettrafiken, och Netflix som dominerar stort på strömmande media i både USA och Europa har ett speciellt ansvar, heter det i rapporten. På en skala från A till F hamnar Netflix på ett D. Det ligger på den undre halvan och får nog ses som icke godkänt. Som jämförelse får Youtube, som hämtar över hälften av sin energi från förnybara energikällor, ett A i betyg.

Ren el ger högt betyg

I rapporten Clicking clean granskar Greenpeace ett stort antal nättjänstföretag. Några av de riktigt stora, som exempelvis Google, Apple, Youtube och Facebook får högsta betyget A. Andra som inte använder grön energi, exempelvis Netflix, Amazon, Pinterest och Twitter, får betydligt lägre betyg.

Greenpeace utmanar sedan 2010 de stora IT-företagen att satsa på grön energi. Miljöorganisationen säger sig trots allt se en rörelse över tid mot att allt fler av de stora IT-företagen söker sig mot en grönare energiförsörjning. Allt fler väljer sol- och vindel. Motivationen beror, enkelt uttryckt, på att allt fler kunder och även blivande anställda kräver det av företagen. Samtidigt blir det lättare att tillmötesgå kraven i takt med att förnybar el blir allt mer konkurrenskraftig.

När Greenpeace började sina granskningar 2010, möttes organisationen av många tysta företag. Under de senaste åren har emellertid flera företag öppnat sig och blivit mer transparenta. Men ett problem för att driva fram en grönare IT-bransch är att många företag faktiskt har svårt att få tag i grön el. Det gäller både i USA, Kina, Sydkorea och Taiwan. Det behövs förändringar i policy i Asien, där elen produceras genom koleldning. Även USA oroar i och med att den nye presidenten Donald Trump över huvud taget inte verkar förstå eller bry sig om miljöfrågorna.

Ett annat problem enligt Greenpeace är att vissa företag överdriver sina gröna satsningar. Ibland försöker företagen få det att låta som om de har bytt ut ful-el mot fin-el, fast de egentligen har ökat energianvändningen. Andra har till exempel kallat bränsleceller för gröna, trots att vätgasen till bränslecellerna ursprungligen kommit från fossil gas.

Hur grön övergången till molnbaserade tjänster ska bli beror på hur grön elen är som förser datacentralerna. Därför skickar Greenpeace i samband med rapporten en uppmaning till de stora nättjänstföretagen att byta till rena energikällor.

Sture Henckel

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Ingenjören David Stavegård har nära 18 000 prenumererar på ”torsdagstipset” där han visar smarta funktioner i Excel.  Själv är han mest stolt över att ingå i den exklusiva grupp som regelbundet träffar Microsofts Excelteam.
Fler artiklar