Krav på EU-lagar för robotar och AI

0
1038
Bild: julos/Thinkstock
Bild: julos/Thinkstock

Om det sker en trafikolycka där en självkörande bil är ”skyldig”, vem ska då betala? Vilka risker finns om maskiner blir smartare än sina skapare? Det här är frågor som aktualiseras med framväxten av allt smartare robotar och AI, och frågor som EU-parlamentet kommit ett steg närmare att hantera.

Dagens lagstiftning räcker inte för att reglera självkörande bilar och smarta robotar anser EU-parlamentets juridiska utskott som därför nyligen röstade för ett betänkande som innebär att EU-kommissionen uppmanas att gå vidare i frågan.

Tanken är att skapa ett ramverk både för de robotar som redan finns ute på marknaden, men också för de som kan dyka upp det närmaste 10–15 åren, förklarar Mady Delvaux, ledamot i Europaparlamentet och föredragande, i en intervju på Europaparlamentets hemsida. Bland annat vill man få till gemensamma industriregler inom EU, att robottillverkare ska tvingas installera en kill switch som kan stänga av robotar i akuta händelser och att en myndighet inriktad på robotar och AI inrättas. Robotar måste kontrolleras för att inte utgöra ett hot mot människor. Ansvars- och skadeståndsfrågorna måste också utredas.

Mady Delvaux tror inte att robotar kommer att ersätta oss människor, utan att vi kommer att samarbeta med robotarna. Men framväxten av robotar kommer påverka oss på flera plan, därför vill utskottet bland annat att man tittar närmare på socialförsäkringssystemet, som kan behöva genomgå förändringar.

EU-kommissionen ska gå vidare med arbetet kring robotlagstiftning och i februari ska EU-parlamentet få rösta om utredningen.

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sverige kan tvingas lagstifta om minimilöner

Svenska fack och arbetsgivare är mycket kritiska och oroade för att den svenska modellen med kollektivavtal kan hotas om EU beslutar om lagstadgade minimilöner i alla medlemsländer.

”Dyslexi är inget hinder för att bli ingenjör”

Peter Rosén har dyslexi, men satsade ändå på att läsa till ingenjör. "I arbetslivet är de sociala förmågorna viktigare än om man kan läsa snabbt och stava rätt" konstaterar han. 
Volvo Cars huvudkontor och tramadolkapslar

Droger på Volvo speglar omvärlden

Under 2019 rapporterades det om droger på Volvo cars i Torslanda. "Det speglar vilken värld vi lever i", säger Akademikerföreningens ordförande Anna Margitin Blomberg.

Akademiker i kommuner och regioner kräver bättre villkor

Ökad jämställdhet och bättre villkor för chefer är några av kraven som AkademikerAlliansen ställer i avtalsrörelsen 2020.

Stick ut i jakten på nytt jobb

Som ingenjör kan det vara värt att lägga lite extra krut på att lyfta fram sina personliga förmågor i sin jobbansökan, tipsar Erica Sundberg på TRR.
Sveriges Ingenjörers rådgivning

Besvarat: 21 327 frågor från ingenjörer

Antalet samtal till Sveriges Ingenjörers rådgivning ökar stadigt. Där kan medlemmar och förtroendevalda få snabba svar på arbetsrättsliga frågor - och stöd i tuffa situationer på jobbet.

Ingenjören som poddar om kvinnor i byggbranschen

Det är för få kvinnor i byggbranschen och de som finns syns inte. Den insikten sporrade byggingenjören Amanda Eklund att starta en podcast som lyfter fram kvinnorna i byggbranschen.
Kvinna som förhandlar

Kvinnor jobbar hårdare än män för att höja lönen

En ny undersökning visar att en större andel av kvinnorna än av männen arbetar aktivt för att höja sin lön. Det välkomnas av Sveriges Ingenjörers förhandlingschef som tycker att alla borde arbeta aktivt för att höja lönen.

Medvind för studenter som ställer miljökrav på företag

I december 2018 gick svenska studenter ihop och krävde att företag satsar mer på hållbar omställning. Joakim Rydén på KTH berättar hur företagen svarade. Och vad som har hänt sedan dess.

Utbrändhet, antagningspoäng och kärlek – det här blev mest läst 2019

Här är de 20 artiklar som flest läste på Ingenjören.se under 2019.