Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Forskning & utbildning Forskning Krav på EU-lagar för robotar och AI

Krav på EU-lagar för robotar och AI

Om det sker en trafikolycka där en självkörande bil är ”skyldig”, vem ska då betala? Vilka risker finns om maskiner blir smartare än sina skapare? Det här är frågor som aktualiseras med framväxten av allt smartare robotar och AI, och frågor som EU-parlamentet kommit ett steg närmare att hantera.

Dagens lagstiftning räcker inte för att reglera självkörande bilar och smarta robotar anser EU-parlamentets juridiska utskott som därför nyligen röstade för ett betänkande som innebär att EU-kommissionen uppmanas att gå vidare i frågan.

Tanken är att skapa ett ramverk både för de robotar som redan finns ute på marknaden, men också för de som kan dyka upp det närmaste 10–15 åren, förklarar Mady Delvaux, ledamot i Europaparlamentet och föredragande, i en intervju på Europaparlamentets hemsida. Bland annat vill man få till gemensamma industriregler inom EU, att robottillverkare ska tvingas installera en kill switch som kan stänga av robotar i akuta händelser och att en myndighet inriktad på robotar och AI inrättas. Robotar måste kontrolleras för att inte utgöra ett hot mot människor. Ansvars- och skadeståndsfrågorna måste också utredas.

Mady Delvaux tror inte att robotar kommer att ersätta oss människor, utan att vi kommer att samarbeta med robotarna. Men framväxten av robotar kommer påverka oss på flera plan, därför vill utskottet bland annat att man tittar närmare på socialförsäkringssystemet, som kan behöva genomgå förändringar.

EU-kommissionen ska gå vidare med arbetet kring robotlagstiftning och i februari ska EU-parlamentet få rösta om utredningen.

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

På tur i liten bil

Ingenjören tar semester – vi ses igen den 16 augusti!

0
Följ oss gärna på Facebook och LinkedIn där vi lägger ut lästips hela sommaren. Här på Ingenjören.se är vi tillbaka den 16 augusti. Trevlig sommar! 

Ingenjörerna har jobbat mer under pandemin

0
Nästan 30 procent av ingenjörerna har fått en större arbetsbelastning under pandemin. Det är dessutom en liten ökning jämfört med förra våren.

Omformulerade platsannonser – betydligt fler kvinnor sökte 

0
Genom några enkla omformuleringar i platsannonser ökade IT-bolaget Tieto Evry andelen kvinnor som sökte med 32 procent.
Maria Samuelsson, ABB

ABB lyfter HBTQ-frågor – ”Ska kunna vara den man är”

0
Det ska gå att vara öppen HBTQ-person på ABB utan att bemötas illa. I juni hade företaget Pride-månad. Men Akademikerföreningen tycker att företaget är sent på bollen.

Civilingenjör debuterar som sommarvärd

1
"Jag kommer att prata om teknik i framkant och hur den interagerar med oss som människor. Men också vad som krävs av oss som människor att leva i en snabbt föränderlig värld", berättar Claudia Olsson som sommarpratar den 9 augusti.
Bilder från de mest lästa artiklarna 2021

Livslön, konsultpriser och gnälliga kollegor – det här är mest läst i år

0
Här är de 20 artiklar flest läst på Ingenjören.se första halvåret 2021.

Därför kan det löna sig att bli jobbonär

0
Allt fler väljer att jobba samtidigt som de börjar ta ut sin pension. Pensionsmyndighetens beräkningar visar att det dessutom kan löna sig ekonomiskt. 

Unga chefer är mer uppskattade än de själva tror

0
Unga chefer, framför allt kvinnor, har ofta ett annat ledarskap än äldre och manliga chefer. Därför är de mer uppskattade av medarbetare i alla åldrar.
Distans- och kontorsarbete

Olika beslut på teknikföretagen om distans eller kontor

5
Hur kommer Getinge, Ericsson, KTH, Facebook med flera att jobba framöver? Det får du svar på här.

Sveriges bästa lärare är en ingenjör

0
Anders Nyberg vid Leksands gymnasium har utsetts till Sveriges bästa lärare. "Det är ett jätteroligt yrke som jag trivs väldigt bra med".

VI REKOMMENDERAR

Henrik Dahlin

Ta tag i din gamnacke och ömmande muskler

0
Sveriges Ingenjörers träningsexpert ger tips för att ta hand om och stärka kroppen.

TOPPLISTA