Hallå där… Elias Nygren

Elias Nygren som Zack Fair i Final Fantasy VII: Crisis Core. Foto: Mikael Hakali Photography

Hallå där… Elias Nygren, som pluggar till civilingenjör i design och produktframtagning vid KTH och är en av tio finalister som tävlar i Cosplay-SM i helgen. När började du göra cosplay-dräkter?

Elias Nygren som Zack Fair i Final Fantasy VII: Crisis Core. Foto: Mikael Hakali Photography

Elias Nygren som Zack Fair i Final Fantasy VII: Crisis Core. Bild: Mikael Hakali Photography

Hallå där… Elias Nygren, som pluggar till civilingenjör i design och produktframtagning vid KTH och är en av tio finalister som tävlar i Cosplay-SM i helgen. När började du göra cosplay-dräkter?

– Jag gjorde min första dräkt för fyra och ett halvt år sedan. Det var samma karaktär och outfit som jag ska tävla med i helgen: Cloud Strife från Kingdom Hearts.

Hur har du skapat dräkten?
– Dräkten består av rustningsdelar i stål och läder samt ett jättestort svärd, med tröja och byxor. När jag skapade dräkten för första gången för fyra och ett halvt år sedan gjorde jag svärdet i solitt furu. Det vägde 12 kilo. Även de rustningsdelar som skulle vara i stål gjorde jag i trä, men jag köpte tröjan och byxorna. I år har jag själv sytt tröjan och byxorna och tillverkat flera delar till svärdet i stål. Klingan har jag 3D-printat i plast.

cosplay

Cosplay är en förkortning av costume play, en företeelse hämtad från Japan där syftet är att klä ut sig till en specifik rollfigur.

Cosplay-SM 2017 går av stapeln på Nordiska museet i Stockholm den 25 mars och direktsänds i SVT.

Hur började du med att skapa egna dräkter?
– Jag har alltid varit kreativ och gillat att bygga saker med händerna. Jag fastnade för den här karaktären, Cloud Strife, redan i tioårsåldern och tyckte han var cool. Jag visste att cosplay fanns och att det var en grej, men det tog några år innan jag byggde en dräkt. Första gången jag tävlade i Cosplay-SM var förra året, då jag var Zach Fair från Final Fantasy VII: Crisis Core,

– Jag gillar att ta en karaktär från en tv-serie eller film och försöka skapa den själv. Många av de dräkter som karaktärerna har är inte tänkta att funka i verkligheten, det kan vara en karaktär som har nio svansar eller ett svärd som är två meter långt. Det är en kul utmaning att försöka få till det.

Elias Nygren som Zack Fair i Final Fantasy VII: Crisis Core. Foto: Mikael Hakali Photography

Elias Nygren som Zack Fair i Final Fantasy VII: Crisis Core. Bild: Mikael Hakali Photography

Finns det någon koppling mellan cosplay och att du utbildar dig till ingenjör?
– Jag har jobbat i CAD sedan jag var 16 år gammal och det började med att jag gjorde dräkter. I gymnasiet caddade jag för att göra ritningar, till svärd till exempel. När jag började på KTH, där jag pluggar till civilingenjör i design och produktframtagning, hade jag därför mycket förkunskaper, som jag nu har vidareutvecklat. Jag har börjat 3D-printa dräktdelar hemma i plast och använder mig av de manuella maskinerna i skolan för att arbeta i stål. Alla ritningar gör jag själv.

Hur går du tillväga för att göra en dräkt? Tar du hjälp av olika forum, eller gör du det mesta själv?
– Om du vill cosplaya exempelvis Link från Zelda, en väldigt välkänd karaktär, finns redan en massa CAD-filer på exempelvis svärd. Men ofta tycker jag inte att ritningarna ligger tillräckligt nära karaktären och därför ritar jag allt från scratch.

Hur många timmar lägger du på att få till en dräkt?
– Alldeles för många, framför allt för att jag har gjort så många delar i stål den här gången, och det kräver mycket manuellt arbete. Bara det har tagit åtminstone 120 timmar. Sedan tillkommer arbete i läder, med 3D-printing och annat. Det tar mycket tid, men det är otroligt roligt och jag lär mig mycket. Det jag lär mig genom cosplay, om hur jag kan rita och utforma och skapa grejer, det är värdefullt i min utbildning också.

Hur ser du på framtiden, kommer du att fortsätta bygga dräkter?
– Jag startade ett 3D-printingföretag för två år sedan och började printa delar för cosplay, till mig och till andra. Det är något som jag fortfarande gör i dag, vid sidan av min utbildning, och det är något som jag tycker är väldigt roligt. Jag tycker att det är roligast att bygga dräkterna, men jag vet att många andra som sysslar med cosplay gillar att ha på sig dräkterna mest. Jag vet inte hur länge till jag kommer att cosplaya, men jag vill fortsätta bygga dräkter. Det som gör mig mest nöjd är när min dräkt ser bra ut, när jag känner att den är välgjord. Det är kul om andra uppskattar mitt arbete, men det viktigaste är att jag blir nöjd. Jag är en sann perfektionist och när jag får till en dräkt känns det bra.

Hur nöjd är du med dräkten som du ska tävla med i helgen?
– Jag har fortfarande en del kvar att göra, men det är kul att ha fått till ståldelarna och svärdet. Det kommer nog vara rätt stor konkurrens mellan finalisterna. Det svåra är att alla jobbar i olika material och har olika styrkor. En del gör läder- eller metalldräkter, andra gör otroligt fina balklänningar. Domarpanelen tittar dels på dräkten, dels på hur bra de tävlande är på att agera som sin karaktär.

Ania Obminska

1 kommentar

  • Miriam

    Stort grattis Elias till förstaplatsen i cosplay-SM!

    26 mars 2017

Lämna en kommentar

Senaste nytt

”Jag trodde inte på högkänslighet, nu vill jag hjälpa andra”

”Jag trodde inte på högkänslighet, nu vill jag hjälpa andra”

Efter kraschen, på toppen av karriären, låg ingenjören Kristoffer Ejebro i fosterställning i pojkrummet hos sina föräldrar. Först när förstod att han var högkänslig hittade han nycklarna till ett bra liv.
Fler artiklar