Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören "Sverige ska bli en världsutställning"

”Sverige ska bli en världsutställning”

Tekniken för det hållbara samhället finns, men hur når vi dit? Det var temat för en konferens på IVA i går. Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, efterfrågade en viss grad av teknisk protektionism för att få snöbollen med ny hållbar teknik i rullning.

Vi vet vart vi ska, men inte hur vi tar oss dit. Det var den uttalade underrubriken på IVA:s konferens i går i Stockholm. Filip Johnsson, professor i energi och miljö vid Chalmers, började på den dystra sidan med att konstatera att även om investeringarna i förnybara energikällor ökar, så fortsätter ändå de fossila bränslena att stå för ungefär 80 procent av den globala energianvändningen. Det verkar alltså som om det inte spelar någon roll vad man gör.

Till och med energibesparingar har en nedsida. Om vi byter ut våra SUV:ar och köper billigare bilar som drar mindre bränsle, tenderar vi att spendera de frigjorda pengarna på annan, kanske till och med mer klimatskadlig konsumtion, exempelvis flygresor till Thailand.

Han skojade lite bistert och sade att vi kanske alla av solidariska skäl borde köpa SUV:ar. De drar lite mer än andra bilar, men kostar mycket mer och då kanske vi inte har råd med alla de andra klimatpåverkande aktiviteterna. Han lade förstås till att energieffektivisering är nödvändigt, men han trodde inte alls att det skulle räcka för att komma tillrätta med problemen i energifrågan.

Han gav några konkreta exempel på möjliga åtgärder. Ett sätt att faktiskt få ner drivmedelsanvändningen vore, menade han, att elektrifiera våra stora motorvägar så att den tunga trafiken kunde använda fossilfri el för transporter.

– Om vi elektrifierade 20 procent av våra europavägar i Sverige och Norge, skulle vi kunna minska trafikens koldioxidutsläpp med ungefär 50 procent, sade han.

En annan möjlighet han nämnde är det kontroversiella tekniken att trycka ner koldioxid från industrin under jord igen, det som kallas Carbon Capture and Storage, oftast förkortat CCS. Om eldningen sker med biobränsle finns till och med möjligheten att få till ett nettouttag ur atmosfären, eftersom bränslet då kommer från växter som en gång har tagit upp koldioxiden ur atmosfären, och med CCS-teknik sedan placeras långt nere i berget.

Ett problem med CCS är att industritillverkningen blir så mycket dyrare för vissa produkter. Både stål- och cementtillverkning orsakar väsentliga koldioxidutsläpp, men stålet skulle bli runt 25 procent dyrare, medan cementtillverkningen skulle kunna bli ända upp till 70 procent dyrare. Men, lade han till, det finns ett steg till i beräkningen. I slutprodukterna skulle inte prisökningarna märkas på samma sätt. Räknat på en färdigbyggd bil som innehåller mycket stål, och ett färdigt hus som innehåller en hel del betong, blir kostnadsökningarna däremot väldigt små, i båda fallen mindre än en halv procent.

Anders Röstin, på Six Year Plan AB, jobbar med finansiering av energi- och infrastruktur. Han betonade vikten av just finansiering generellt och pilotanläggningar speciellt. Han ville se en hel palett av olika sätt att finansiera ny hållbar energi, allt från investeringsbidrag till efterfrågesubventioner.

– Det handlar om att få tekniken till en kommersiell marknad. För när volymen går upp, går alltid priserna ner, sade han.

Han poängterade att dessa viktiga pilotprojekt inte i första hand ska betraktas som ingenjörsprojekt. Det handlar inte, menade han, om att få fram den bästa tänkbara teknologin. Det handlar om att hitta en optimal kommersiell lösning som fungerar. Det är inte tekniken man söker, utan lönsamheten.

Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, var inne på ett annat spår. Han ville offra lite heliga kor.

– Vi har tekniken och ekonomin för ett hållbart samhälle. Det är övergången dit som är som en smal planka där vi måste ta oss över. Frågan är: hur förändrar vi oss i grupp i en öppen ekonomi?

Han uppmanade till att glömma den ofta omhuldade teknikneutraliteten, och påminde om att den tyska solsatsningen som lade grunden för hela världens solcellsindustri och som gjort solenergi billigt, inte var teknikneutral.

– Fossilfri energi kan bli en snöboll som rullar och växer av sig själv, sade han. Men det gäller att liksom få igång det. Och starten kräver statligt stöd.

Solenergin har kommit långt och behöver snart inget stöd. Han exemplifierade lite skämtsamt med hur man i Oman numera låter solceller driva pumparna som hämtar upp olja ur jorden.

– Batterierna blir också snabbt bättre, sade han. Vi är på god väg att byta ut ottomotorn mot elmotorn.

Men han sade också att det måste ske med ekonomiska styrmedel. Det är bara då det fungerar, menade han.

Han fick både medhåll och mothugg från publiken. En person påpekade riskerna med protektionism, att det gör att investeringspengar uteblir. Men Svante Axelsson talade främst om ett inledningsskede för ny teknik.

– Det behövs en viss teknisk protektionism för att skydda industrin medan den ömsar skinn, sade han.

Han liknade det vid att skapa en träningslokal för att få igång den så kallade lärkurvan som gör de nödvändiga produkterna kommersiellt gångbara. Han menade att det var vägen för Sverige att bli ett föregångsland inom fossilfri energi.

– Sverige bör vara en världsutställning. Vi skulle kunna bli världens första fossilfria välfärdsstat, sade han.

Sture Henckel

1 KOMMENTAR

  1. Ett bra ekonomisk styrmedel är gröna skatteväxlingar. T ex från en avskaffad trafikförsäkringsskatt till höjd koldioxidskatt på fossila drivmedel.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Claes Kilgren, Joakim Skeppling och Benny Andersson är aktiva i Sveriges Ingenjörer i Region Stockholm respektive Simrishamns kommun

De är trötta på låga ingenjörslöner i kommuner och regioner

0
Kopplingen mellan lön och prestation är svag i kommuner och regioner och det är svårt att få upp lönerna, menar några förtroendevalda ingenjörer.

Viktigast att ingen kollega blir felbehandlad

0
Tibor Muhi arbetar fackligt i Stockholms stad. Det bästa med jobbet är att se till att allt går rätt till och finnas där den dag någon behöver stöd från facket. 

”På FOI finns jobben som inte finns någon annanstans”

0
Stora satsningar på försvaret leder till fler uppdrag för FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut.  Över 140 personer ska rekryteras i år – en utmaning när allt färre forskare i Sverige är svenska medborgare.

Hållbar industri i fokus för LTU-satsning

0
LTU satsar 28 miljoner kronor i Creaternity, ett program där man med hjälp av digital teknik och nya affärsmodeller söker vägar för en hållbar industri.

”Ingenjörer behövs inom vården”

0
Som ingenjör på en akutklinik kan Louise Davidsson vara med och bidra till förbättringar i vården.

Ingenjörer som jobbar hemma tappar känslan av gemenskap

0
Åttio procent av medlemmarna i Sveriges Ingenjörer arbetar under coronapandemin helt eller delvis hemma. 58 procent har till viss del tappat känslan av gemenskap. Det visar en undersökning från Sveriges Ingenjörer.
Motorfabriken i Skövde

Seger för facken vid Volvo i Skövde

2
Hösten 2019 fick Volvo Cars Skövdefabrik beskedet att de skulle ingå i ett nytt förbränningsmotorbolag och att de inte skulle tillverka elmotorer. Men facken gav inte upp och i december 2020 ändrades beslutet.
Nicolas Jacquemot

Så ökar du din sociala kompetens på jobbet

0
I en ny bok lär Nicolas Jacquemot ut hur man skapar bra relationer med personer man träffar varje dag.     

Sandvik erbjuder anställda att gå ned i tid

0
Facket sa nej. Nu erbjuds vissa anställda vid Sandvik Materials Technology att på frivillig basis skriva på individuella avtal om att gå ned i arbetstid.

Så vässar du dig för att byta bransch

0
Framhäv dina tillgångar, lär känna branschen och använd rätt språk i ditt CV, är några tips från karriärrådgivaren.

VI REKOMMENDERAR

”Jag är missnöjd med min nya lön, vad gör jag?”

2
Sveriges Ingenjörers ombudsman tipsar om hur du tar makten över löneprocessen.

TOPPLISTA