Svårt att rekrytera ingenjörer på Gotland

4
3204

Bristen på ingenjörer har drabbat Region Gotland. Planerad utbyggnad inom vatten- och avlopp klarar inte tidplanerna när man inte kan rekrytera ingenjörer. Nu höjer man lönerna för att både locka till sig och behålla erfarna ingenjörer.

Just nu finns de sju vakanta ingenjörsjobb i Region Gotland (tidigare Gotlands kommun). Främst är det ingenjörer inom vatten- och avlopp, el och lantmäteri som saknas.

Lena Köhn
Lena Köhn

Vattenbristen är stor här på ön och det finns pengar avsatta för utbyggnader men vi har svårt att rekrytera ingenjörer, främst dem med erfarenhet, säger Lena Köhn, personalchef vid Teknikförvaltningen.

Hon har jobbat där under många år och sett hur högkonjunkturer försvårar rekryteringsläget. När det är svårt att rekrytera vissa yrkesgrupper i hela landet är det ännu svårare på Gotland.

När vi utlyser ingenjörsjobb får vi alltid sökande men inte alltid med den erfarenhet som vi behöver. Ibland har vi inte heller kunnat matcha lönekraven, säger Lena Köhn.

Situationen blev ännu svårare när ett teknikföretag etablerade sig på Gotland och lockade över flera av Region Gotlands VA-ingenjörer.

Niklas Callenmark, ordförande för Sveriges Ingenjörer på Region Gotland bekräftar bilden av att ingenjörer slutar därför att de blir erbjudna högre löner i den privata sektorn.

En ingenjör här gick nyligen till en annan arbetsgivare där han fick upp sin lön med 5000 kronor i månaden, säger han.

Ingenjörerna i Region Gotland har bara fått en löneutveckling på en procent under tre år i rad. Därför har vi slopat dialogmodellen med individuella löneförhandlingar. Det är en markering och vårt sätt att visa vårt missnöje. Det är ingen idé att löneförhandla med sin chef om han eller hon inte kan erbjuda mer än nåra hundralappar, säger Niklas Callenmark.

I år kom äntligen det trendbrott som Niklas och hans kolleger har väntat på. Ingenjörerna som grupp fick ett lönelyft på tre procent.

Vi är glada att politikerna har beslutat att prioritera om resurserna och satsa mer på personalen för att kunna rekrytera och behålla den kompetens som vi behöver, säger Lena Köhn. Men hon värjer sig mot bilden av att det är en akut brist på kompetens som har tvingat fram mer pengar.

Det är inte bara ingenjörer som har fått ett lönelyft, även andra yrkesgrupper, bland annat sjuksköterskor säger hon.

Niklas Callenmark tycker däremot att kopplingen är tydlig.

Under alla år som vi har försökt få en bättre löneökning har vi fått beskedet att det inte finns några pengar. Nu har man gjort omprioriteringar för att kunna höja lönerna och det är självklart nöjda med.

Medellönen för ingenjörerna på Region Gotland var förra året 38 000 kronor i månaden (cheferna ingår i statistiken) att jämföra med 44 000 kronor i månaden i Stockholms stad. Medellönen för kommunanställda ingenjörer i hela Sverige var förra året 41 000 kronor (chefer inräknade).

Jag vet att lönerna på Gotland är låga i jämförelse med kommunanställda i övriga Sverige men vår största konkurrent är den privata sektorn här på ön, säger Lena Köhn.

Genomsnittslönen för förbundets medlemmar i privat sektor på Gotland (chefer medräknade) var förra året 45 000 kronor i månaden.

I kommande års budget har det avsatts pengar för löneökningar som är högre än tidigare år. Men hur pengarna kommer att fördelas, alltså vilka grupper som prioriteras, är inte bestämt, säger Lena Köhn.

Karin Virgin

4 KOMMENTARER

  1. Efter 1,5 år i Sura kommer jag att sakna att jobba här mer än jag kommer att sakna de 8 år jag jobbade på Gotland. :) 10 000 kr/mån upp kan ju vara en av förklaringarna. Jag får vara tacksam för det lilla. ;) Jag är ju fortfarande 5 000 kr/mån efter om man ska tro statistiken =)

  2. @veritas

    Lägg dessutom till att det knappast kan ha kommit som en överraskning för ansvarig instituion på gotland att de kommer behöva upprätthålla kompetens inom de här områdena. De har således haft gott om tid att ta in folk som inte har nödvändig erfarenhet och låta dem lära sig av de som redan har den.

  3. @Sura ingenjören:

    Jag kan bara hålla med dig. Artikeln visar tydligt att det inte finns något faktisk ingenjörsbrist. Problemet är att Region Gotland precis som som företagen i Sverige bara vill pressa ner ingenjörslönerna, så de anställer endast personer som är villiga att dumpa sina löner. Hittar de inga sådana personer påstår de att det är ”ingenjörsbrist”, och driver propaganda för att öka antalet utbildningsplatser och därmed utbudet av ingenjörer, så lönerna kan pressas ner ytterliga.

    Det är som att påstå att det inte går att få tag i bensin i hela Sverige. Bristen är akut. Jag har åkt hela riket runt utan att hitta någon bensin. På vissa bensinmackar finns det förvisso bensin, men ingen är villig att sälja för 5 kr per liter som jag är villig att betala. Alltså är det bensinbrist.

  4. ”– När vi utlyser ingenjörsjobb får vi alltid sökande men inte alltid med den erfarenhet som vi behöver. Ibland har vi inte heller kunnat matcha lönekraven, säger Lena Köhn.”

    Vad trevligt att det äntligen börjar talas klarspråk om den s.k. ”ingenjörsbristen”. Nu är det också dags att börja ställa nästa jobbiga fråga. Hur avhjälps bristen på erfarna ingenjörer av fler utbildningsplatser?

Lämna ett svar till Litenluring Avbryt svar

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjörerna välkomnar att regeringen går vidare med parternas Las-förslag

– Det är ett glädjande besked och vi har gjort en stor ansträngning för att fram ett förslag som gynnar hela arbetsmarknaden, säger Camilla Frankelius, på Sveriges Ingenjörer, om att regeringen går vidare med parternas Las-förslag.

Skyddsombudens oro: ”Svårare att uppfatta hur folk mår”

Hemarbetet har väckt nya utmaningar i arbetsmiljöarbetet. Två skyddsombud delar med sig av sina tankar och erfarenheter.

Facken på Scania avstår arvoden till förmån för anställda

Scanias  fackliga företrädare avstår sina styrelsearvoden i Traton och motsvarande belopp överförs till Scanias personalstiftelse.
video

Börjar föreläsningar med att vinka: “Som att prata i ett svart hål annars”

KTH-professorn Mats Ericson har testat nya sätt att föreläsa sedan pandemins start. Bland annat har han byggt en avancerad filmstudio hemma.

Så många nya utbildningsplatser får lärosätena

Regeringen vill satsa ytterligare 1,7 miljarder på högskolan. Men det är inte fritt fram för lärosätena att göra egna prioriteringar. Merparten av stödet är öronmärkt för att stärka olika delar av utbildningen.

KTH och Chalmers sticker ut i granskning av nyanställdas ålder

De flesta som får jobb inom högskolan är mellan 30 och 50 år. På KTH, Chalmers och Linköping är omkring hälften av alla nyanställda under 30 år.

Dra nytta av rekryterarens knep i jakten på nytt jobb

Vill du vidare i karriären? Den nya tjänsten Fråga rekryteraren kan ge dig goda råd och smarta tips på vägen till ditt nya jobb.
Sverige

Så mycket skiljer sig ingenjörers löner

Hur mycket skiljer lönen mellan ingenjörer som är chefer och de som inte är det? Mellan storstäder och övriga landet, privat och offentlig sektor och mellan civil- och högskoleingenjörer? Det får du svar på här.

Gör testet som mäter din trötthet

Hur trött känner du dig efter jobbet? Gör Sahlgrenska sjukhusets test som ger svar på din situation. Isolering vid hemarbete är en riskfaktor för trötthet.

Klarar du dig om du blir arbetslös?

Gör en riskanalys, se över din budget och testa kriståligheten för just din ekonomi. Det är tre bra tips för att slippa känna oro.