Postnords pensioner i riskzonen

0
2462
Foto: Kalle von Hausswolff/Pressbild
Foto: Kalle von Hausswolff/Pressbild

De ekonomiska problemen i Postnord riskerar att sänka de anställdas pensioner. Företaget har tidigare kommit överens med facken att återförsäkra de anställdas pensioner med kreditförsäkringar. Men försäkringsbolaget PRI tackade nej på grund av de stora risker det skulle innebära att försäkra Postnords pensionspengar.

I oktober 2016 kom Postnord överens med flera fackförbund, även Sveriges Ingenjörer, om att företaget hos försäkringsbolaget PRI skulle teckna en ny så kallad kreditförsäkring för de anställdas pensionspengar. Sådana kreditförsäkringar tecknas för att de anställdas pensioner ska betalas ut även om företaget – i det här fallet Postnord – skulle få problem med att betala ut pensionerna, exempelvis vid en konkurs.

Postnord är till 40 procent ägt av danska staten och till 60 procent ägt av den svenska. Det är sedan tidigare känt att särskilt den danska verksamheten går dåligt och har behövt skära ner på personal. Men många av de danska anställda har avtal som lovar dem så mycket som tre årslöner om de blir uppsagda.

Företaget har tagit ut 980 miljoner kronor under 2016, för olika pensionsutbetalningar. För att kunna göra det beslutade Postnord att börja räkna med en högre avkastning på pensionsstiftelsernas värdepapper. Från att tidigare ha räknat med en avkastning på 0,8 procent per år, ändrade man till en beräknad årlig avkastning på 4,0 procent. Med detta sätt att räkna kan man gräva djupare i kassan, eftersom nya pengar förväntas komma in i en snabbare takt än förut. Den högre procentsatsen har dock kritiserats av pensionsexperter som helt orealistisk.

Mats Rosén, branschansvarig ombudsman på Sveriges Ingenjörer, tycker att det känns minst sagt äventyrligt.

– Vi har ju fått igenom att tjänstemännen numera har rätt till ytterligare pensionsinbetalningar för att möjliggöra flexpension även på det här avtalsområdet, säger han. I stället för att lyfta ut pengar ur pensionsstiftelserna borde man väl snarare se till att säkra att framtida utbetalningar kan göras.

Postnord ansökte om kreditförsäkring hos försäkringsbolaget PRI i november 2016. PRI tänkte länge innan de svarade. När svaret kom i mars 2017 innehöll det betydligt hårdare krav på säkerheter än vad Postnord hade väntat sig och ansåg sig klara av. Någon kreditförsäkring kunde inte tecknas. Svaret från PRI blev därmed i praktiken ett nej.

Eftersom Postnord inte ser ut att få någon kreditförsäkring på de premisser som det var tänkt, vill företaget nu frångå den redan påskrivna överenskommelsen med fackförbunden. Nya förhandlingar mellan facken och företaget har påbörjats.

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjören som hoppade av ekorrhjulet 

Civilingenjören Anders Gustafsson tröttnade på ekorrhjulet och längtade efter att äga sin egen tid. Till slut flyttade han med sambo och fyra barn för att driva självhushåll på en gård i Småland.
Studenter i labb

Så ökar och minskar olika ingenjörsinriktningar

Vissa ingenjörsinriktningar växer. Andra - som kemiteknik och elektroteknik - dalar medan ytterligare andra ligger stabilt. Här är statistiken.

Har du rätt lön? 14 tips för att söka i statistiken

Anna Ihrfors Wikström, statistiker på Sveriges Ingenjörer, tipsar om hur man söker i Saco lönesök för att få fram relevant lönestatistik – inför lönesamtalet eller ett nytt jobb.
Claes Trolle, Eva-Britt Pers-Anderson, Lars Kiesel och Ann-Sofie Sandberg.

Ingenjörerna som jobbar efter 67

Hur är det att jobba efter att man fyllt 67? Vi frågade fyra ingenjörer som är 67+ och fortfarande jobbar.

Anställda får byta semestertillägg mot semesterdagar

Ingenjörer i Region Västerbotten kan nu ta ut sitt semestertillägg i form av dagar istället för pengar. Detta är något som facket länge kämpat för.

Volvoingenjörerna oroas för mer maktkamp och mindre verkstad

Akademikerna vid Volvo Cars är oroliga för sysselsättningen i Sverige men också att förlora den företagskultur som har varit nyckeln till de stora framgångarna för företaget.
Hjärna där batteriet är slut

Nio tips för att få energin att räcka

Hjärnan gör av med 20 procent av vår energi - så det är inte konstigt om uppmärksamheten och orken tar slut på jobbet. Tänk därför på att ta hand om sig själv och hjärnan. Här är nio tips.
Styrelsen för Sveriges Ingenjörer i distrikt Örebro

AI populärt ämne i distrikt Örebro

Sveriges Ingenjörer i distrikt Örebro har valt ny styrelse, men räknar med att utöka den under året. Bland aktiviteterna är AI populärt och ämnet lär dyka upp i programmet också under 2020.

Ingenjörer behöver bättre kompetens i arbetsmiljö

Var finns eldsjälarna som brinner för att ingenjörer ska lära sig mer om arbetsmiljö i sin utbildning? Nu är det dags att nominera kandidater till Levipriset som Sveriges Ingenjörer delar ut.

Chalmers måste spara 250 miljoner kronor

Skenande pensionskostnader i kombination med låga räntor tvingar Chalmers att spara 250 miljoner kronor fram till 2022. Hur det ska gå till är ännu inte klart.