Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Postnords pensioner i riskzonen

Postnords pensioner i riskzonen

De ekonomiska problemen i Postnord riskerar att sänka de anställdas pensioner. Företaget har tidigare kommit överens med facken att återförsäkra de anställdas pensioner med kreditförsäkringar. Men försäkringsbolaget PRI tackade nej på grund av de stora risker det skulle innebära att försäkra Postnords pensionspengar.

I oktober 2016 kom Postnord överens med flera fackförbund, även Sveriges Ingenjörer, om att företaget hos försäkringsbolaget PRI skulle teckna en ny så kallad kreditförsäkring för de anställdas pensionspengar. Sådana kreditförsäkringar tecknas för att de anställdas pensioner ska betalas ut även om företaget – i det här fallet Postnord – skulle få problem med att betala ut pensionerna, exempelvis vid en konkurs.

Postnord är till 40 procent ägt av danska staten och till 60 procent ägt av den svenska. Det är sedan tidigare känt att särskilt den danska verksamheten går dåligt och har behövt skära ner på personal. Men många av de danska anställda har avtal som lovar dem så mycket som tre årslöner om de blir uppsagda.

Företaget har tagit ut 980 miljoner kronor under 2016, för olika pensionsutbetalningar. För att kunna göra det beslutade Postnord att börja räkna med en högre avkastning på pensionsstiftelsernas värdepapper. Från att tidigare ha räknat med en avkastning på 0,8 procent per år, ändrade man till en beräknad årlig avkastning på 4,0 procent. Med detta sätt att räkna kan man gräva djupare i kassan, eftersom nya pengar förväntas komma in i en snabbare takt än förut. Den högre procentsatsen har dock kritiserats av pensionsexperter som helt orealistisk.

Mats Rosén, branschansvarig ombudsman på Sveriges Ingenjörer, tycker att det känns minst sagt äventyrligt.

– Vi har ju fått igenom att tjänstemännen numera har rätt till ytterligare pensionsinbetalningar för att möjliggöra flexpension även på det här avtalsområdet, säger han. I stället för att lyfta ut pengar ur pensionsstiftelserna borde man väl snarare se till att säkra att framtida utbetalningar kan göras.

Postnord ansökte om kreditförsäkring hos försäkringsbolaget PRI i november 2016. PRI tänkte länge innan de svarade. När svaret kom i mars 2017 innehöll det betydligt hårdare krav på säkerheter än vad Postnord hade väntat sig och ansåg sig klara av. Någon kreditförsäkring kunde inte tecknas. Svaret från PRI blev därmed i praktiken ett nej.

Eftersom Postnord inte ser ut att få någon kreditförsäkring på de premisser som det var tänkt, vill företaget nu frångå den redan påskrivna överenskommelsen med fackförbunden. Nya förhandlingar mellan facken och företaget har påbörjats.

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Så hittar du ett utlandsjobb och svar på allt du behöver veta

0
I den här guiden får du tips på hur du kan hitta ett utlandsjobb och allt praktiskt du måste tänka på – innan du flyttar utomlands – och när du flyttar hem.  
hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

9
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svarar på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

3
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA