Kina en allt tuffare marknad

0
978

Det finns starka krafter för protektionism på flera håll i världen. Det är oroväckande för dem som tror på en öppen, regelbaserad handel, sade EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström när hon i förra veckan besökte Europahuset i Stockholm. Handeln med Kina har exempelvis blivit svårare. Men det finns också länder som nu går i motsatt riktning, däribland Kanada.

Nya frihandelsavtal mellan EU och Kanada respektive Japan å ena sidan. Den amerikanske presidenten Donald Trumps nya handelspolitik, Brexit och en tuffare marknad för utländska företag i Kina å den andra. Vi ser en ökande globalisering, men också allt starkare protektionistiska krafter på flera håll i världen. Detta var temat för ett seminarium i Europahuset i fredags dit bland andra EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström var inbjuden.

– Vi ser i dag ganska starka krafter för protektionism, olika hinder som reses upp på den globala scenen. Det är naturligtvis oroväckande för alla oss som tror på öppna ekonomier, öppna marknader, öppna samhällen och handel är ett väldigt medel, inte bara för att skapa välstånd, jobb, tillväxt och investeringar utan också som ett sätt att knyta människor närmare varandra, byta idéer, skapa kontakter, stötta entreprenörskap och skapa nya möjligheter. Från EU tror vi mycket på öppen, regelbaserad handel. Det har också varit nyckeln i alla år till EU:s framsteg, sade Cecilia Malmström inledningsvis.

EU har nästan 40 handelsavtal i kraft i dag, berättade Cecilia Malmström. Ett av de nyaste är Ceta, frihandelsavtalet mellan EU och Kanada, som trädde i kraft provisoriskt den 21 september i år. Avtalet kommer att när det gäller fullt ut att ha avskaffat 99 procent av alla tullavgifter mellan EU och Kanada, vilket väntas minska EU:s tullkostnader med 600 miljoner euro per år och öka EU:s handel med Kanada med drygt 25 procent. Cecilia Malmström ser Ceta som både modernt och progressivt och hoppas att det ska vara en modell för kommande avtal, där hållbar utveckling är en viktig del. Det går att skriva avtal där båda parter vinner, menar hon. Men det är inte något alla världens länder håller med om, eller agerar på.

Cecilia Malmström berättade att det kommer orossignaler från USA , men också signaler om svårigheter kring handel med Kina, där många företag är statligt ägda och subventionerade, samtidigt som utländska företag får allt fler krav på sig. Från EU:s sida är det en utveckling som bara blir värre, sade hon.

– Det finns en otäck protektionistisk tendens bland stora ekonomier. Då gäller det att vi andra jobbar ihop.

Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström berättade att bolaget arbetar två, tre veckor om året för den svenska och finska marknaden. Övriga veckor är produktionen riktat till andra länder. Bolaget har exempelvis nyligen investerat 830 miljoner euro i ett kartongbruk i Kina.

Enkla regler är viktigt, och att Brexit innebär minsta möjliga skada, sade Karl-Henrik Sundström. Men Brexit kommer att slå mot både Storbritanniens och EU:s tillväxt.

– Effekten av Brexit är att ingen vinner, båda förlorar, sade han.

Kina är Ericssons näst största marknad, värd ungefär 20 miljarder kronor årligen. Och den marknaden har blivit svårare, intygade Ulf Pehrsson, vice president på Ericsson. Det beror på att Kina har infört ett 50-tal begränsningar eller kontroller de senaste åren som bara gäller utländska företag. Samtidigt som den kinesiska hemmamarknaden blir allt mer stängd, spelar Kina en allt större roll globalt.

– Jag tror att man ska vara väldigt tydlig med att identifiera de delar av marknaden som håller på att stängas och föra en dialog om detta, för vi har ett ömsesidigt beroende, sade Ulf Pehrsson.

Ulf Pehrsson ser dock inte att världen i stort går i fel riktning när det gäller handel. Han är exempelvis inte orolig för utvecklingen i USA ur handelssynpunkt. Konkret har ingenting förändrats där, enligt Ulf Pehrsson, som fortsatt ser USA som en öppen och konkurrensutsatt marknad.

Även Svensk Handels medlemsföretag är oroliga över Brexit, berättade vd Karin Johansson. Svensk Handels medlemmar omsätter ungefär 30 miljarder kronor bara i Storbritannien. Även Kina är en utmaning, eftersom landet i handelssammanhang ses som ett utvecklingsland, trots att det är en jätte som svenska handelsföretag och konsumenter allt mer ifrån, sade Karin Johansson.

– Det är en utmaning. Kina har subventionerade fraktkostnader för att det ses som en utvecklingsland i de här sammanhangen. En annan utmaning är att konsumenten som handlar från Kina ses som en direktimportör och ska vara ansvarig för produktsäkerhet, tullar och moms, något som varenda handelsföretag ska betala och säkra upp för. Så Kina konkurrerar inte på lika villkor, sade Karin Johansson, men hon tror att kraven på Kina kommer att öka.

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjören som hoppade av ekorrhjulet 

Stress, krav och en proppfull almanacka. Civilingenjören Anders Gustafsson tröttnade på ekorrhjulet och började skala ner antalet måsten. Till slut flyttade han med sambo och fyra barn för att driva självhushåll på en gård...
Studenter i labb

Så ökar och minskar olika ingenjörsinriktningar

Vissa ingenjörsinriktningar växer. Andra - som kemiteknik och elektroteknik - dalar medan ytterligare andra ligger stabilt. Här är statistiken.

Har du rätt lön? 14 tips för att söka i statistiken

Anna Ihrfors Wikström, statistiker på Sveriges Ingenjörer, tipsar om hur man söker i Saco lönesök för att få fram relevant lönestatistik – inför lönesamtalet eller ett nytt jobb.
Claes Trolle, Eva-Britt Pers-Anderson, Lars Kiesel och Ann-Sofie Sandberg.

Ingenjörerna som jobbar efter 67

Hur är det att jobba efter att man fyllt 67? Vi frågade fyra ingenjörer som är 67+ och fortfarande jobbar.

Anställda får byta semestertillägg mot semesterdagar

Ingenjörer i Region Västerbotten kan nu ta ut sitt semestertillägg i form av dagar istället för pengar. Detta är något som facket länge kämpat för.

Volvoingenjörerna oroas för mer maktkamp och mindre verkstad

Akademikerna vid Volvo Cars är oroliga för sysselsättningen i Sverige men också att förlora den företagskultur som har varit nyckeln till de stora framgångarna för företaget.
Hjärna där batteriet är slut

Nio tips för att få energin att räcka

Hjärnan gör av med 20 procent av vår energi - så det är inte konstigt om uppmärksamheten och orken tar slut på jobbet. Tänk därför på att ta hand om sig själv och hjärnan. Här är nio tips.
Styrelsen för Sveriges Ingenjörer i distrikt Örebro

AI populärt ämne i distrikt Örebro

Sveriges Ingenjörer i distrikt Örebro har valt ny styrelse, men räknar med att utöka den under året. Bland aktiviteterna är AI populärt och ämnet lär dyka upp i programmet också under 2020.

Ingenjörer behöver bättre kompetens i arbetsmiljö

Var finns eldsjälarna som brinner för att ingenjörer ska lära sig mer om arbetsmiljö i sin utbildning? Nu är det dags att nominera kandidater till Levipriset som Sveriges Ingenjörer delar ut.

Chalmers måste spara 250 miljoner kronor

Skenande pensionskostnader i kombination med låga räntor tvingar Chalmers att spara 250 miljoner kronor fram till 2022. Hur det ska gå till är ännu inte klart.