Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Batterifabrik byggs i Skellefteå

Batterifabrik byggs i Skellefteå

Pressträff om Northvolt. Från vänster Anders Teljebäck (S), kommunalråd i Västerås, Northvolts vd och grundare Peter Carlsson, närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) samt Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå. Foto: Ingenjören
Pressträff om Northvolt. Från vänster Anders Teljebäck (S), kommunalråd i Västerås, Northvolts vd och grundare Peter Carlsson, närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) samt Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå. Foto: Ingenjören

Northvolts huvudfabrik kommer att byggas i Skellefteå. Bolagets demolina samt forskning och utveckling hamnar i Västerås. Det bekräftades vid en pressträff i dag.
– Det här är ett jättepositivt besked för Skellefteå och för alla ingenjörer i regionen. De flesta av de drygt 2 000 arbetstillfällen här blir ingenjörsjobb, säger Monica Normark, styrelseledamot i Sveriges Ingenjörens distrikt Västerbotten till Ingenjören.

läs mer

Northvolt grundades 2015 av Peter Carlsson, som tidigare jobbat på Tesla som logistikchef. I dag har Northvolt 45 anställda, en siffra som väntas öka markant de närmaste åren.

Läs Ingenjörens tidigare artikel om Northvolt ”Duellen om batterifabriken” publicerad den 18 augusti 2017.

Redan dagarna innan pressträffen avslöjade Vestmanlands Läns Tidning, VLT, att allt pekade på att Northvolt skulle välja både Skellefteå och Västerås, Skellefteå för tillverkning och Västerås för spetskompetensen. Detta enligt icke-namngivna, men ”trovärdiga källor”. På torsdagsförmiddagen stod det klart att det är precis så det blir.

Vid en pressträff i Northvolts lokaler i centrala Stockholm berättade bolagets grundare och vd Peter Carlsson att Northvolt kommer att arbeta tillsammans med både Skellefteå och Västerås för att uppnå målet att skapa världens grönaste batteri. Han lyfte fram Skellefteås starka, storskaliga basindustri och stora återvinningskluster samt Västerås som elektronikhuvudstad, med tradition från bland annat ABB.

Bild: Northvolt/Pressbild
Bild: Northvolt/Pressbild

De kommande satsningarna väntas skapa 2 500–3 000 jobb, bland annat för högspecialiserade ingenjörer. På huvudfabriken i Skellefteå, kallad Northvolt 1, väntas 2 000–2 500 personer arbeta. I Västerås beräknas antalet anställda bli mellan 300 och 400.

Monica Normark, ordförande i Sveriges Ingenjörers distrikt Västerbotten.
Monica Normark

– Det här är ett jättepositivt besked för Skellefteå och för alla ingenjörer i regionen. De flesta av de drygt 2 000 arbetstillfällen här blir ingenjörsjobb. Pilotlabbet i Västerås ska utveckla processen i liten skala, men den storskaliga processindustrin ska byggas här. För detta krävs ingenjörer inom alla tänkbara områden, maskinteknik, kemi, logistik, elektronik, och en stor mängd systemingenjörer, berättar Monica Normark, styrelseledamot i Sveriges Ingenjörens distrikt Västerbotten, för Ingenjören.

Bertil Nordqvist, ordförande för Sveriges distrikt i Västmanland, är också glad över beskedet i dag.

Bertil Nordqvist, förtroendevald på ABB
Bertil Nordqvist

– Jag tror att det är bra för Skellefteå och för att få hela Sverige att leva. Det låter som ett klokt beslut att ha forskning och teknikutveckling i Västerås med tillgång till ingenjörer med spetskompetens. Tittar vi dessutom på andra branscher än bilindustrin som kan tänkas använda batterier av det här slaget finns också Bombardier här i Västerås som ser på möjligheten att ta fram tåg som kan köra korta icke elektrifierade sträckor med hjälp av batterier.

Batterifabriken beräknas kosta uppåt 40 miljarder kronor och bolaget planerar att ta in cirka 1 miljard i riskkapital under hösten, har bland annnat Breakit uppgett. Hittills ska bolaget ha fått in ett par hundra miljoner kronor i riskkapital berättade Peter Carlsson under pressträffen. Anders Teljebäck (S), kommunalråd i Västerås, närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) samt Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå, som var med under pressträffen, intygade att de inte var oroade över Northvolts ekonomi. Peter Carlsson tillade att allt går enligt tidsplan.

Byggstart beräknas till andra halvåret 2018 med produktionsstart år 2020, då batterifabriken beräknas kunna producera sina första 8 GWh. När fabriken når full kapacitet väntas den producera 32 GWh per år.

Ania Obminska och Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Kollegor fikar

Risk för trötthet när vi träffar kollegorna igen

2
Ett och ett halvt års distansjobb har gjort oss ovana att vara bland kollegor. Här ger psykologen Anders Rydell råd för att det ska gå bra att komma tillbaka till jobbet.

Kommunerna har förstått att distansarbete fungerar

0
Före pandemin var det kalla handen för den som ville jobba hemifrån. Nu har flera kommuner ändrat inställning. Fyra kommuner som Ingenjören har pratat med öppnar för distansarbete.

Så påverkas ingenjörerna i Skellefteå av Northvolt

0
För ingenjörerna i Skellefteå kommun har etableringen av Northvolt i allra högsta grad förändrat arbetsvardagen.

Staten behöver vässa sig för att rekrytera ingenjörer

1
Samhällsnyttan är en viktig anledning till att unga söker jobb i staten. Ändå är det få ingenjörsstudenter som överväger att jobba statligt visar en rapport från Arbetsgivarverket.
Coop Märsta

IT-attacken mot Coop: ”Verkligheten är något annat än träning”

0
Coops IT-chef berättar om attacken. ”Det goda som kommit ut av det är att andra kan använda oss för att lyfta IT-säkerheten till styrelsenivå.”

Nytt avtal för ingenjörer i kommuner

0
I januari träder nya branschavtal i kraft som berör ingenjörer inom kommunal verksamhet. Flexibla arbetstider och arbetstidsförkortning var de stora knäckfrågorna i förhandlingarna.

Styrelsen svarar: Så ska överskottet användas

2
Hur ska överskottet från den tillfälliga höjningen av medlemsavgiften användas? Ingenjören frågade förbundsstyrelsens ordförande Ulrika Lindstrand.

Facket larmar om arbetsmiljöbrister på Paradox

0
Medarbetare på spelföretaget Paradox larmar nu om problem med diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Och särskilt utsatta är kvinnorna.

Arbetslösheten för ingenjörer nästan som före pandemin

0
I augusti låg arbetslösheten för ingenjörer på 1,3 procent – bara 0,1 procent över nivån två år tidigare. Samtidigt deltar fler ingenjörer i program hos Arbetsförmedlingen.

Civilingenjören som avslöjade pensionsbluffen i Allra

1
Varför krävdes det en civilingenjör i teknisk fysik för att avslöja hur pensionsföretaget Allra hade lurat spararna på hundratals miljoner kronor? Läs vad som fick Patrick Siegbahn att granska dem.

VI REKOMMENDERAR

Konflikt på jobbet

Tio råd – Så hanterar du konflikter bättre på jobbet

0
Har ni konflikter på jobbet ibland? Då är det som på andra arbetsplatser. Men det går att lära sig hantera konflikterna och styra dem mot något vettigt. 

TOPPLISTA