Volvo Cars tar stort investeringslån

0
11413
Bild: Oleg Gapeenko/Mostphotos
Bild: Oleg Gapeenko/Mostphotos

Volvo Cars får låna 245 miljoner euro, drygt 2,4 miljarder kronor, av Europeiska investeringsbanken för bland annat utveckling av energieffektiva motorer och en ny batteribil.

Jättelånet från Europeiska investeringsbanken, EIB, på 245 miljoner euro ska bidra till Volvo Cars forskning och utveckling inom ramen för fyra områden:

  1. Energieffektiva motorer.
  2. Aktiva säkerhetssystem och funktioner, som kollisionsvarningssystem och utrustning för förbättrat förarstöd.
  3. Ny plattform för uppkopplade fordon och infotainment, med nytt system för att ringa nödsamtal och förbättrad navigering.
  4. Utveckling och tillverkning av en ny batteribil senast 2019.

– Vi är glada att kunna stödja en europeisk biltillverkare i att hantera det disruptiva teknikskiftet mot e-mobilitet och självkörande fordon. Volvo Cars forsknings- och utvecklingsprojekt bidrar till att göra deras bilar säkrare, renare och grönare, vilket gynnar oss alla, säger EIB:s vicepresident Alexander Stubb, ansvarig för EIB:s finansieringsverksamhet i länder i Nordeuropa, i ett pressmeddelande.

Volvo Cars har redan tidigare gått ut med att bolaget från år 2019 inte längre kommer att tillverka bilar med rena förbränningsmotorer utan att bilarna som tillverkas då kommer att vara elektrifierade.

Investeringslånet kommer inte att leda till några nyrekryteringar, berättar Johan Larsson, presstalesman på Volvo Cars, för Ingenjören. Hur pengarna kommer att fördelas mellan siterna och projekt är inte klart.

– Det som är positivt för oss med det här investeringslånet är att vi får en större flexibilitet. Vi kommer i högre grad att kunna välja vilka projekt vi ska fokusera på och när, säger Johan Larsson.

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Emils algoritm grundade 18-åringarnas techbolag

För den som behöver köpa en dator eller telefon kan det vara svårt att veta vilken modell som passar de behov man har. Det gav några gymnasiekillar i Jönköping en affärsidé.
Usb-minne

Se upp med vad du sparar – kan vara stöld av företagshemligheter

Sparar du programkod, någon ritning eller en kundlista? Om arbetsgivaren anklagar dig för att ha stulit företagshemligheter kan det bli dyrt. 

Karriären inte slut efter utbrändheten

Sofia Wahling drabbades av utmattning på sitt första jobb. Det fick henne att tänka om. Idag är hon på ett jobb där hon trivs och mår bra. Här delar hon med sig av sina bästa råd.
Johan Westerman, Stockholms universitet

Ny studie: Den som byter jobb ofta lär sig mer

Det är inte bara lönen som ofta höjs när vi byter jobb. Vi lär oss också mer, visar en ny studie. Och det är som tydligast för personer mellan 40 och 55 år. 

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens, säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang.