Förbundet stämmer staten för avsked

5
12274
Karin Lundin, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer. Foto: Sveriges Ingenjörer
Karin Lundin, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer. Foto: Sveriges Ingenjörer

Ingenjören Maria Ågren avsattes som chef på Transportstyrelsen i samband med IT-skandalen och avskedades sedan från sitt nya jobb på regeringskansliet. Nu begär hennes fackliga företrädare Sveriges Ingenjörer att avskedandet ogiltigförklaras och att staten betalar ett skadestånd på 300 000 kronor. (Uppdaterad)

Dagens Nyheter var först med att avslöja säkerhetsbristerna på Transportstyrelsen, den så kallade IT-skandalen, som ledde till att myndighetens generaldirektör, ingenjören Maria Ågren, fick sparken. Hon fick sedan ett jobb på regeringskansliet, men avskedades från detta av Statens ansvarsnämnd för att hon i sin roll som generaldirektör ”grovt åsidosatt sina åtaganden”. Det är detta avsked som Sveriges Ingenjörer nu vill pröva i Arbetsdomstolen.

I korthet är bakgrunden denna: i april 2015 kontrakterades IBM att ta över driften av Transportstyrelsens IT. Driften skulle förläggas till underleverantörer utomlands. I maj samma år beslutar myndighetens generaldirektör Maria Ågren att snabba på processen genom att göra avsteg från lagens krav på säkerhetskontroll av den utländska personalen, något Säkerhetspolisen, Säpo, får veta i juni samma år. I september informerar Säpo justitiedepartementet om ärendet. I november rekommenderar Säpo att outsourcingen stoppas omedelbart. En dryg månad senare tar IBM ändå över driften.

I januari 2016 inleder åklagare en förundersökning om vårdslöshet med hemlig uppgift. I juli i år berättar Dagens Nyheter att Maria Ågren har erkänt och fått ett strafföreläggande på 70 dagsböter på 1 000 kronor för grov oaktsamhet för att hon har röjt sekretessbelagda uppgifter. Detta erkännande säger Maria Ågren att hon har gjort för att slippa den publicitet som en brottsmålsrättegång skulle ha inneburit.

Maria Ågren är medlem i Sveriges Ingenjörer och har tagit rättslig hjälp av förbundet, som nu stämmer staten i Arbetsdomstolen. Förbundsjurist Karin Lundin berättar att Sveriges Ingenjörer vill att Maria Ågrens avskedande från regeringskansliet ogiltigförklaras och att hon får ett allmänt skadestånd på 300 000 kronor.

– Beloppet är något högre än vi brukar begära, bland annat eftersom Maria Ågren också har fått utstå stor medial press, berättar Karin Lundin.

Karin Lundin säger att fallet bland annat handlar om hur långt en myndighetschefs ansvar sträcker sig. När Maria Ågren började som generaldirektör på Transportstyrelsen ska beslutet om att outsourca myndighetens IT-drift redan ha tagits, av den dåvarande ledningen. Då säkerhetsprövningen av leverantörens personal drog ut på tiden föreslog myndighetens säkerhetsskyddschef att tidsbegränsade avsteg skulle ske. Maria Ågren uppfattade att detta var tillåtet, berättar Karin Lundin.

– Frågan blir om den som är myndighetschef kan lita på myndighetens experter, eller om chefen måste gå in och dubbelkolla att allt har gått rätt till, säger Karin Lundin.

Maria Ågren ska ha haft två alternativ, antingen stoppa processen och därmed riskera möjligheten att exempelvis utfärda körkort, eller göra tidsbegränsade avsteg.

Enligt Karin Lundin kommer Arbetsdomstolen behöva ta ställning till om staten redan har utkrävt ansvar av Maria Ågren genom att skilja henne från anställningen på Transportstyrelsen. Domstolen kommer också att behöva pröva om avstegsbesluten är brottsliga och om brottet i så fall påverkar den nya anställningen på regeringskansliet så mycket att det finns skäl för avsked därifrån.

Uppdatering 15.37: Sveriges Ingenjörer har beviljat Maria Ågren rättshjälp eftersom förbundet anser att det finns goda möjligheter att vinna målet.

– Min bedömning är att Maria Ågren inte har gjort sig skyldig till brott mot Sveriges säkerhet, vilket är själva grunden för avskedandet. Men framförallt anser jag att regeringen redan har utkrävt ansvar av Maria Ågren för bristerna i säkerhetsprövningen av IBM:s personal genom att tvångsförflytta henne till regeringskansliet, säger Karin Lundin.

Ania Obminska

5 KOMMENTARER

  1. Transportstyrelsen har genom sitt agerande utsatt svenska tjänstemän med hemlig identitet hos polisen, SÄPO, Försvarsmakten och FOI för potentiell livsfara.
    Vidare har detta agerande sannolikt medfört ett icke ringa men för rikets säkerhet då rikets anseende skadats. Vilket medför att samverkan med andra nationers motsvarigheter allvarligt försvårats då man inte vill samarbeta med individer som är avslöjade eller riskerar att avslöjas.
    I förlängningen riskerar detta förhållande även att försvåra informationsutbytet i riskmiljöer utomlands något som i värsta fall kan leda till att svenska statstjänstemän hamnar i potentiellt livsfarliga situationer.
    Utöver detta kan man sannolikt anta att svensk inhämtningsförmåga reducerats. Vilket dels innebär oerhörda samhällskostnader då detta mpste byggas upp igen, men framförallt begränsningar för flera statliga myndigheter att producera viktiga beslutsunderlag av väsentlig betydelse för riket.

    Sammanfattningsvis kan man konstatera att Maria Ågren har haft det högsta ansvaret för myndigheten som allvarligt brustit i hanteringen av kvalificerat hemliga uppgifter. Det kan inte uteslutas att fler tjänstemän har ett ansvar. Ett strafföreläggande är en väldigt låg påföljd som Ågren bör vara tacksam för.
    Att Ågren placerades i regeringskansliet efter denna incident är skandalöst.

  2. Så Sveriges Ingenjörer tar gärna tag i sådana här frågor, men att börja fråga varför ingenjorslönerna står stilla, eller varför arbetsgivarna i ”ingenjörsbristens” tid fortfarande vägrar anställa nyutexaminerade det vill man inte diskutera.

  3. Att spendera medlemmars pengar så lättvindigt för att försvara Maria Ågren kan upplevas mycket tveksamt, men som medlem skall Maria Ågren givetvis ha samma rättigheter som alla andra medlemmar. Men, mer förvånande är Karin Lundins påstående ”- Min bedömning är att Maria Ågren inte har gjort sig skyldig till brott mot Sveriges säkerhet, ….” Detta avgör inte Karin Lundin. Tyvärr har Maria Ågrens handlande orsakat Sverige stor skada och dessutom medfört stora kostnader. Det positiva av allt detta, den s.k. IT-skandalen, blev att fler liknande ”säkerhetsbrister” och åsidosättande av lagar har blivit mer uppmärksammat till gagn för Sveriges medborgare.
    Låt oss hoppas att vi skattebetalare inte skall belastas av ännu mer kostnader i form av skadestånd etc.

    • För det första: Maria Ågren har samma rättigheter som andra medlemmar . Att filtrera medlemmarna på grund av deras position ,(i förhand dömma ) ingår inte i sverigesingenjörs stadga.
      För det andra : Maria Ågrens som GD fick uppdrag från regeringen och regeringen var väldigt införstått vad det handlar om . När uppdragsgivare ger order till uppdragstagare , då måste uppdragstagare genomföra . Så här fungerar i statliga organisation.

      • ”När uppdragsgivare ger order till uppdragstagare, då måste uppdragstagare genomföra. Så här fungerar i statliga organisation.” just det är ett problem i varje samhälle. Jag tänker här de som mördade i koncentrationsläger under andra världskriget och ”bara utfört order”. de som satt politiska fångar i fängelser och torterade i kommuniststater och sen bara utförde order… Det är extrema exempel och visst kommer den ene eller den andre säga men det är ju helt olika saker. Är det det? Det krävs av var och en att göra sin egen bedömning och agerar utifrån vad som kan försvaras moraliskt.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sverige kan tvingas lagstifta om minimilöner

Svenska fack och arbetsgivare är mycket kritiska och oroade för att den svenska modellen med kollektivavtal kan hotas om EU beslutar om lagstadgade minimilöner i alla medlemsländer.

”Dyslexi är inget hinder för att bli ingenjör”

Peter Rosén har dyslexi, men satsade ändå på att läsa till ingenjör. "I arbetslivet är de sociala förmågorna viktigare än om man kan läsa snabbt och stava rätt" konstaterar han. 
Volvo Cars huvudkontor och tramadolkapslar

Droger på Volvo speglar omvärlden

Under 2019 rapporterades det om droger på Volvo cars i Torslanda. "Det speglar vilken värld vi lever i", säger Akademikerföreningens ordförande Anna Margitin Blomberg.

Akademiker i kommuner och regioner kräver bättre villkor

Ökad jämställdhet och bättre villkor för chefer är några av kraven som AkademikerAlliansen ställer i avtalsrörelsen 2020.

Stick ut i jakten på nytt jobb

Som ingenjör kan det vara värt att lägga lite extra krut på att lyfta fram sina personliga förmågor i sin jobbansökan, tipsar Erica Sundberg på TRR.
Sveriges Ingenjörers rådgivning

Besvarat: 21 327 frågor från ingenjörer

Antalet samtal till Sveriges Ingenjörers rådgivning ökar stadigt. Där kan medlemmar och förtroendevalda få snabba svar på arbetsrättsliga frågor - och stöd i tuffa situationer på jobbet.

Ingenjören som poddar om kvinnor i byggbranschen

Det är för få kvinnor i byggbranschen och de som finns syns inte. Den insikten sporrade byggingenjören Amanda Eklund att starta en podcast som lyfter fram kvinnorna i byggbranschen.
Kvinna som förhandlar

Kvinnor jobbar hårdare än män för att höja lönen

En ny undersökning visar att en större andel av kvinnorna än av männen arbetar aktivt för att höja sin lön. Det välkomnas av Sveriges Ingenjörers förhandlingschef som tycker att alla borde arbeta aktivt för att höja lönen.

Medvind för studenter som ställer miljökrav på företag

I december 2018 gick svenska studenter ihop och krävde att företag satsar mer på hållbar omställning. Joakim Rydén på KTH berättar hur företagen svarade. Och vad som har hänt sedan dess.

Utbrändhet, antagningspoäng och kärlek – det här blev mest läst 2019

Här är de 20 artiklar som flest läste på Ingenjören.se under 2019.