Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Fackligt Förbundet stämmer staten för avsked

Förbundet stämmer staten för avsked

Ingenjören Maria Ågren avsattes som chef på Transportstyrelsen i samband med IT-skandalen och avskedades sedan från sitt nya jobb på regeringskansliet. Nu begär hennes fackliga företrädare Sveriges Ingenjörer att avskedandet ogiltigförklaras och att staten betalar ett skadestånd på 300 000 kronor. (Uppdaterad)

Dagens Nyheter var först med att avslöja säkerhetsbristerna på Transportstyrelsen, den så kallade IT-skandalen, som ledde till att myndighetens generaldirektör, ingenjören Maria Ågren, fick sparken. Hon fick sedan ett jobb på regeringskansliet, men avskedades från detta av Statens ansvarsnämnd för att hon i sin roll som generaldirektör ”grovt åsidosatt sina åtaganden”. Det är detta avsked som Sveriges Ingenjörer nu vill pröva i Arbetsdomstolen.

I korthet är bakgrunden denna: i april 2015 kontrakterades IBM att ta över driften av Transportstyrelsens IT. Driften skulle förläggas till underleverantörer utomlands. I maj samma år beslutar myndighetens generaldirektör Maria Ågren att snabba på processen genom att göra avsteg från lagens krav på säkerhetskontroll av den utländska personalen, något Säkerhetspolisen, Säpo, får veta i juni samma år. I september informerar Säpo justitiedepartementet om ärendet. I november rekommenderar Säpo att outsourcingen stoppas omedelbart. En dryg månad senare tar IBM ändå över driften.

I januari 2016 inleder åklagare en förundersökning om vårdslöshet med hemlig uppgift. I juli i år berättar Dagens Nyheter att Maria Ågren har erkänt och fått ett strafföreläggande på 70 dagsböter på 1 000 kronor för grov oaktsamhet för att hon har röjt sekretessbelagda uppgifter. Detta erkännande säger Maria Ågren att hon har gjort för att slippa den publicitet som en brottsmålsrättegång skulle ha inneburit.

Maria Ågren är medlem i Sveriges Ingenjörer och har tagit rättslig hjälp av förbundet, som nu stämmer staten i Arbetsdomstolen. Förbundsjurist Karin Lundin berättar att Sveriges Ingenjörer vill att Maria Ågrens avskedande från regeringskansliet ogiltigförklaras och att hon får ett allmänt skadestånd på 300 000 kronor.

– Beloppet är något högre än vi brukar begära, bland annat eftersom Maria Ågren också har fått utstå stor medial press, berättar Karin Lundin.

Karin Lundin säger att fallet bland annat handlar om hur långt en myndighetschefs ansvar sträcker sig. När Maria Ågren började som generaldirektör på Transportstyrelsen ska beslutet om att outsourca myndighetens IT-drift redan ha tagits, av den dåvarande ledningen. Då säkerhetsprövningen av leverantörens personal drog ut på tiden föreslog myndighetens säkerhetsskyddschef att tidsbegränsade avsteg skulle ske. Maria Ågren uppfattade att detta var tillåtet, berättar Karin Lundin.

– Frågan blir om den som är myndighetschef kan lita på myndighetens experter, eller om chefen måste gå in och dubbelkolla att allt har gått rätt till, säger Karin Lundin.

Maria Ågren ska ha haft två alternativ, antingen stoppa processen och därmed riskera möjligheten att exempelvis utfärda körkort, eller göra tidsbegränsade avsteg.

Enligt Karin Lundin kommer Arbetsdomstolen behöva ta ställning till om staten redan har utkrävt ansvar av Maria Ågren genom att skilja henne från anställningen på Transportstyrelsen. Domstolen kommer också att behöva pröva om avstegsbesluten är brottsliga och om brottet i så fall påverkar den nya anställningen på regeringskansliet så mycket att det finns skäl för avsked därifrån.

Uppdatering 15.37: Sveriges Ingenjörer har beviljat Maria Ågren rättshjälp eftersom förbundet anser att det finns goda möjligheter att vinna målet.

– Min bedömning är att Maria Ågren inte har gjort sig skyldig till brott mot Sveriges säkerhet, vilket är själva grunden för avskedandet. Men framförallt anser jag att regeringen redan har utkrävt ansvar av Maria Ågren för bristerna i säkerhetsprövningen av IBM:s personal genom att tvångsförflytta henne till regeringskansliet, säger Karin Lundin.

Ania Obminska

5 KOMMENTARER

  1. Transportstyrelsen har genom sitt agerande utsatt svenska tjänstemän med hemlig identitet hos polisen, SÄPO, Försvarsmakten och FOI för potentiell livsfara.
    Vidare har detta agerande sannolikt medfört ett icke ringa men för rikets säkerhet då rikets anseende skadats. Vilket medför att samverkan med andra nationers motsvarigheter allvarligt försvårats då man inte vill samarbeta med individer som är avslöjade eller riskerar att avslöjas.
    I förlängningen riskerar detta förhållande även att försvåra informationsutbytet i riskmiljöer utomlands något som i värsta fall kan leda till att svenska statstjänstemän hamnar i potentiellt livsfarliga situationer.
    Utöver detta kan man sannolikt anta att svensk inhämtningsförmåga reducerats. Vilket dels innebär oerhörda samhällskostnader då detta mpste byggas upp igen, men framförallt begränsningar för flera statliga myndigheter att producera viktiga beslutsunderlag av väsentlig betydelse för riket.

    Sammanfattningsvis kan man konstatera att Maria Ågren har haft det högsta ansvaret för myndigheten som allvarligt brustit i hanteringen av kvalificerat hemliga uppgifter. Det kan inte uteslutas att fler tjänstemän har ett ansvar. Ett strafföreläggande är en väldigt låg påföljd som Ågren bör vara tacksam för.
    Att Ågren placerades i regeringskansliet efter denna incident är skandalöst.

  2. Så Sveriges Ingenjörer tar gärna tag i sådana här frågor, men att börja fråga varför ingenjorslönerna står stilla, eller varför arbetsgivarna i ”ingenjörsbristens” tid fortfarande vägrar anställa nyutexaminerade det vill man inte diskutera.

  3. Att spendera medlemmars pengar så lättvindigt för att försvara Maria Ågren kan upplevas mycket tveksamt, men som medlem skall Maria Ågren givetvis ha samma rättigheter som alla andra medlemmar. Men, mer förvånande är Karin Lundins påstående ”- Min bedömning är att Maria Ågren inte har gjort sig skyldig till brott mot Sveriges säkerhet, ….” Detta avgör inte Karin Lundin. Tyvärr har Maria Ågrens handlande orsakat Sverige stor skada och dessutom medfört stora kostnader. Det positiva av allt detta, den s.k. IT-skandalen, blev att fler liknande ”säkerhetsbrister” och åsidosättande av lagar har blivit mer uppmärksammat till gagn för Sveriges medborgare.
    Låt oss hoppas att vi skattebetalare inte skall belastas av ännu mer kostnader i form av skadestånd etc.

    • För det första: Maria Ågren har samma rättigheter som andra medlemmar . Att filtrera medlemmarna på grund av deras position ,(i förhand dömma ) ingår inte i sverigesingenjörs stadga.
      För det andra : Maria Ågrens som GD fick uppdrag från regeringen och regeringen var väldigt införstått vad det handlar om . När uppdragsgivare ger order till uppdragstagare , då måste uppdragstagare genomföra . Så här fungerar i statliga organisation.

      • ”När uppdragsgivare ger order till uppdragstagare, då måste uppdragstagare genomföra. Så här fungerar i statliga organisation.” just det är ett problem i varje samhälle. Jag tänker här de som mördade i koncentrationsläger under andra världskriget och ”bara utfört order”. de som satt politiska fångar i fängelser och torterade i kommuniststater och sen bara utförde order… Det är extrema exempel och visst kommer den ene eller den andre säga men det är ju helt olika saker. Är det det? Det krävs av var och en att göra sin egen bedömning och agerar utifrån vad som kan försvaras moraliskt.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA