Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Teknik & Miljö Studenten kom på idén som sparar månaders arbete

Studenten kom på idén som sparar månaders arbete

Lasek Rasoul pluggar till civilingenjör. Dessutom gillar hon bilar. Sommarjobbet som allt i allo på ABS Wheels i Märsta var en kul omväxling till studierna på KTH. En dag på lagret fick hon idén som kommer att spara flera månaders arbete om året.

I ett industriområde i Arlandastad ligger företaget ABS Wheels som levererar däck och fälgar åt både privatpersoner och företag. Varje dag kommer däckleveranser som lastas av och in genom de fyra lastportarna till lagret. Till lastport tre kommer alla leveranser som hämtas av kunderna själva.

Här jobbade KTH-studenten Lasek Rasoul i somras. Då hade hon pluggat första året till civilingenjör i teknisk fysik på KTH.

– Jag älskar bilar och det här var ett kul extraknäck vid sidan av studierna. Eftersom jag bodde i Märsta var det också nära hit. Ibland jobbade jag på lagret och ibland hjälpte jag till med administration som statistik och redovisning.

Det var under en arbetsdag inne på lagret som hon fick den idé som företaget nappade på. Jorge Castro, marknadsansvarig, kom precis ihåg hur det gick till.

– Du stod här, säger han till Lasek och pekar på den breda mittgången på lagret. Jag minns att du frågade: Vad gör ni? Varför är det så mycket spring?

Jorge förklarade hur arbetet gick till. Däcken levereras med en klisterlapp med en femsiffrig god som anger vem som är kunden. Personalen som tar emot leveranserna skriver upp koden, går ut från lagret till ett angränsande kontor och skriver in koden i kundregistret. När uppgifterna om kunden kommer upp på skärmen skriver man ett manuellt mejl och meddelar att däcken finns att hämta, kopierar mejladressen från kundregistret och skickar iväg det.

Lasek Rasoul ler åt Jorges berättelse om rutinerna.

– Jag frågade varför inte däcken levererades med en QR-kod men Jorge såg mest frågande ut.

Lasek förklarade sin idé om hur arbetet skulle kunna göras mycket snabbare och Jorge insåg snabbt att den inte skulle vara svår att genomföra. Han tog med sig Lasek till Sadiq Malik, ansvarig för system och nätverk på företaget. Han förstod snabbt att den app som hon pratade om skulle spara mycket tid.

Under hösten har Lasek och Jorge arbetat med appen tillsammans och nu är den klar och används, även om några mindre buggar återstår att lösa. Lasek har bidragit med sina kunskaper i programmering och Jorge med sina kunskaper om rutinerna vid leveranser.

– Det har varit både kul och intressant. För oss är det lite som att samarbeta med Nasa, säger Jorge och skrattar.

Han går fram till en trave med nyanlända bildäck, tar upp telefonen, öppnar appen och scannar QR-koden på den stora klisterlappen på däcket. En ruta dyker upp på skärmen där han skriver in den femsiffriga koden. Telefonen laddar några sekunder och sedan är det bara att trycka på send. Ett mejl eller sms med information om att däcken finns på lagret skickas till kunden.

Alla leverantörer, främst de mindre, kan ännu inte leverera däck med QR-kod men de stora leverantörerna gör det utan problem.

Jorge har inte gjort några detaljerade beräkningar av hur mycket tid som appen kom-mer att spara men han är säker på att det handlar om flera månaders arbete på ett år.

– Jag skulle säga att vi sparar omkring två minuter per order. Om vi har 50 order om dagen i snitt, det är lågt räknat, sparar vi 100 minuter om dagen, alltså ungefär en arbetsdag för en person i veckan. Det blir flera månader under ett år.

Lasek Rasoul tycker att det har varit kul att hjälpa ABS Wheels att ta fram appen och att se hur den har förenklar arbetet på lagret.

– Det har varit ett roligt extraknäck parallellt med studierna under hösten. Kanske kommer jag fram med fler förslag. Jag tror att det finns andra administrativa rutiner här som kan förenklas genom appar eller enkla program, säger hon.

Karin Virgin

8 KOMMENTARER

  1. Här får ni ett gratis råd till, som kan göra appen ännu snabbare. Använd OCR på den femsiffriga koden.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Marie Morin

”Ser man en kollega bli dumförklarad vill jag att man står upp mot det”

0
Ingenjören Marie Morin, chef för Stora Ensos anläggning i Skoghall, tycker inte om orättvisor. Därför föll det sig naturligt att starta ett medvetet arbete för mångfald på bruket.

Ingenjör i teknisk fysik blev trainee på Sida

0
"Teknik är till för människor och med enkla medel kan vi hjälpa väldigt många till ett bättre liv" säger Christian Naccache som är anställd på Sidas traineeprogram.

Misslyckad satsning på att utbilda fler ingenjörer

2
Regeringens uppdrag till högskolorna att bygga ut ingenjörsutbildningarna har gett noll i resultat. På ingenjörsprogrammen utbildas nu färre studenter än innan.

”Ingen tar ansvar för arbetskraftsmigranterna”

2
Ingenjörer som kommer till Sverige för att arbeta står i många fall helt utan skydd, i stark beroendeställning till sin arbetsgivare – och ingen tar ansvar för deras situation.

Så söker du i årets lönestatistik

0
Nu är lönedatabasen Saco Lönesök uppdaterad med 70 000 ingenjörslöner. Läs tipsen om hur man söker i statistiken, och vad som är viktigt att tänka på just i år.   
Löneförhandling

9 snabba tips inför löneförhandlingen

0
I två artiklar i Dagens Industri ger Camilla Frankelius, förhandlingschef för Sveriges Ingenjörer, sina bästa tips inför och under lönesamtalet. Här är en sammanfattning av vad du behöver tänka på.
Ingenjörshuset

Osäkert om tillfällig höjning av medlemsavgiften slopas i förtid

21
I juli infördes den tillfälligt höjda medlemsavgiften till Sveriges Ingenjörer för att säkra inkomstförsäkringen under pandemin. Som längst ska höjningen pågå till december 2021, men om den kan avslutas tidigare är oklart.

Här får hemmajobbarna 30 minuter friskvård om dagen

1
Medarbetarna på fackförbundet DIK har rätt till 30 minuter friskvård om dagen. Den nytillträdda vd:n Johanna Lindell vill sända en signal att det är viktigt att komma ut i friska luften.
Claes Kilgren, Joakim Skeppling och Benny Andersson är aktiva i Sveriges Ingenjörer i Region Stockholm respektive Simrishamns kommun

De är trötta på låga ingenjörslöner i kommuner och regioner

0
Kopplingen mellan lön och prestation är svag i kommuner och regioner och det är svårt att få upp lönerna, menar några förtroendevalda ingenjörer.

Viktigast att ingen kollega blir felbehandlad

0
Tibor Muhi arbetar fackligt i Stockholms stad. Det bästa med jobbet är att se till att allt går rätt till och finnas där den dag någon behöver stöd från facket. 

VI REKOMMENDERAR

Tänk på det här när du sommarjobbar

0
Att få problem med oschyssta arbetsgivare på sommarjobbet är som tur är ganska ovanligt för teknologer. ”Men då och då dyker det upp problem”,...

TOPPLISTA