Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Teknik & Miljö Studenten kom på idén som sparar månaders arbete

Studenten kom på idén som sparar månaders arbete

Lasek Rasoul pluggar till civilingenjör. Dessutom gillar hon bilar. Sommarjobbet som allt i allo på ABS Wheels i Märsta var en kul omväxling till studierna på KTH. En dag på lagret fick hon idén som kommer att spara flera månaders arbete om året.

I ett industriområde i Arlandastad ligger företaget ABS Wheels som levererar däck och fälgar åt både privatpersoner och företag. Varje dag kommer däckleveranser som lastas av och in genom de fyra lastportarna till lagret. Till lastport tre kommer alla leveranser som hämtas av kunderna själva.

Här jobbade KTH-studenten Lasek Rasoul i somras. Då hade hon pluggat första året till civilingenjör i teknisk fysik på KTH.

– Jag älskar bilar och det här var ett kul extraknäck vid sidan av studierna. Eftersom jag bodde i Märsta var det också nära hit. Ibland jobbade jag på lagret och ibland hjälpte jag till med administration som statistik och redovisning.

Det var under en arbetsdag inne på lagret som hon fick den idé som företaget nappade på. Jorge Castro, marknadsansvarig, kom precis ihåg hur det gick till.

– Du stod här, säger han till Lasek och pekar på den breda mittgången på lagret. Jag minns att du frågade: Vad gör ni? Varför är det så mycket spring?

Jorge förklarade hur arbetet gick till. Däcken levereras med en klisterlapp med en femsiffrig god som anger vem som är kunden. Personalen som tar emot leveranserna skriver upp koden, går ut från lagret till ett angränsande kontor och skriver in koden i kundregistret. När uppgifterna om kunden kommer upp på skärmen skriver man ett manuellt mejl och meddelar att däcken finns att hämta, kopierar mejladressen från kundregistret och skickar iväg det.

Lasek Rasoul ler åt Jorges berättelse om rutinerna.

– Jag frågade varför inte däcken levererades med en QR-kod men Jorge såg mest frågande ut.

Lasek förklarade sin idé om hur arbetet skulle kunna göras mycket snabbare och Jorge insåg snabbt att den inte skulle vara svår att genomföra. Han tog med sig Lasek till Sadiq Malik, ansvarig för system och nätverk på företaget. Han förstod snabbt att den app som hon pratade om skulle spara mycket tid.

Under hösten har Lasek och Jorge arbetat med appen tillsammans och nu är den klar och används, även om några mindre buggar återstår att lösa. Lasek har bidragit med sina kunskaper i programmering och Jorge med sina kunskaper om rutinerna vid leveranser.

– Det har varit både kul och intressant. För oss är det lite som att samarbeta med Nasa, säger Jorge och skrattar.

Han går fram till en trave med nyanlända bildäck, tar upp telefonen, öppnar appen och scannar QR-koden på den stora klisterlappen på däcket. En ruta dyker upp på skärmen där han skriver in den femsiffriga koden. Telefonen laddar några sekunder och sedan är det bara att trycka på send. Ett mejl eller sms med information om att däcken finns på lagret skickas till kunden.

Alla leverantörer, främst de mindre, kan ännu inte leverera däck med QR-kod men de stora leverantörerna gör det utan problem.

Jorge har inte gjort några detaljerade beräkningar av hur mycket tid som appen kom-mer att spara men han är säker på att det handlar om flera månaders arbete på ett år.

– Jag skulle säga att vi sparar omkring två minuter per order. Om vi har 50 order om dagen i snitt, det är lågt räknat, sparar vi 100 minuter om dagen, alltså ungefär en arbetsdag för en person i veckan. Det blir flera månader under ett år.

Lasek Rasoul tycker att det har varit kul att hjälpa ABS Wheels att ta fram appen och att se hur den har förenklar arbetet på lagret.

– Det har varit ett roligt extraknäck parallellt med studierna under hösten. Kanske kommer jag fram med fler förslag. Jag tror att det finns andra administrativa rutiner här som kan förenklas genom appar eller enkla program, säger hon.

Karin Virgin

8 KOMMENTARER

  1. Här får ni ett gratis råd till, som kan göra appen ännu snabbare. Använd OCR på den femsiffriga koden.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sverige bäst i EU på innovation

0
Sverige är det mest innovativa landet i EU. Det visar FN:s årliga ranking Global Innovation Index. 

Kamp om ingenjörer när Käppalaverket växer

0
Nu ska ett av Sveriges största reningsverk – Käppala – minska utsläppen. Närmare 200 ingenjörer är knutna till projektet i någon utsträckning.

Sju tips: Så gör du om din firma går dåligt

0
Vad kan du som egen företagare göra för att rädda situationen när framtiden ser mörk ut? Anders Hallgren på Sveriges Ingenjörer delar med sig av goda råd till krisande egenföretagare.

32 råd – det här hade vi velat veta på första jobbet

0
Ingenjören frågade tio unga ingenjörer vad de hade velat veta när klev in genom dörren på sitt första ingenjörsjobb.

Ett utlandsjobb kan ge karriären en skjuts

0
Ericsson har verksamhet i 180 länder. Anki Ljung, rekryteringschef på Ericsson har flera tips till dem som vill ut i världen.

Så hittar du ett utlandsjobb och svar på allt du behöver veta

0
I den här guiden får du tips på hur du kan hitta ett utlandsjobb och allt praktiskt du måste tänka på – innan du flyttar utomlands – och när du flyttar hem.  
hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

10
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svarar på 21 frågor om hur stödet fungerar.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA