Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Fackligt Postnord lämnar pensioner oskyddade

Postnord lämnar pensioner oskyddade

Förhandlingarna mellan facken och Postnord om Postens pensionsfonder har avbrutits. Resultatet är att pensionsfonderna som ska ge tjänstepension till 90 000 anställda och före detta anställda till stor del står oskyddade.

Om tiderna blir dåliga kan alla som har sina tjänstepensioner i Postens pensionsstiftelse få en försämrad pension. Det handlar om totalt cirka 90 000 pensionärer, anställda och före detta anställda i Postnord. Orsaken är att Postnord som länge brottats med dålig ekonomi har valt att inte försäkra sina pensionsfonder till 100 procent såsom facken har krävt.

Mats Rosén, förhandlare och områdesansvarig ombudsman för Sveriges Ingenjörer, anser att förmånsbaserade tjänstepensioner bör vara fullt försäkrade även om det inte finns något omedelbart hot just nu. Om företaget i framtiden hamnar på obestånd kan de anställdas tjänstepensioner däremot krympa.

– Det här är att riskera våra medlemmars framtida pensioner, säger han.

Bakgrunden till konflikten är att Postnord och de fackliga organisationerna 2016 kom överens om att öka uttagen från Postens pensionsstiftelse för att klara företagets löpande pensionsutbetalningar. Men fackförbunden krävde att det skedde på ett villkor: att Postnord skulle teckna en hundraprocentig kreditförsäkring i försäkringsbolaget PRI, något som betraktas som allmän praxis i sammanhanget.

Det visade sig dock att försäkringsbolaget PRI ansåg att Postnords ekonomi var så dålig att de höjde priset, vilket ledde till att försäkringen inte kom till stånd.

Tidigare artiklar

Se tidigare artiklar i ämnet.

Postnord bryter mot kollektiv-avtalet.

Postnords pensioner i riskzonen.

Under 2017 fick fackförbunden reda på att Postnord hade brutit överenskommelsen. De hade tagit ut pengar ur fonderna i den högre takten, men utan att teckna någon kreditförsäkring.

Fackförbunden krävde då att företaget skulle återinsätta 1,8 miljarder kronor i pensionsstiftelsen. Det gjorde inte Postnord. I stället tecknade företaget så småningom en kreditförsäkring på en lägre nivå, på 60 procent.

Björn Nyström, pensionsinformatör och före detta ordförande för Saco-Posten, liknar det vid en brandförsäkring utan full täckning.

– Vilken privatperson skulle göra det? Min förhoppning är att inget händer, men alla vet att investeringar kan gå både upp och ner, säger han.

Förnyade försök till förhandlingar har inte hjälpt. Ett par av fackförbunden, ST och SEKO, har gått med på några tiotals tusen kronor i skadestånd för kollektivavtalsbrottet, men Sveriges Ingenjörer har tackat nej till det man tycker är småpengar.

Teoretiskt skulle Saco kunna driva frågan i Pensionsnämnden, men eftersom ST och SEKO som fått skadestånd då skulle stå på arbetsgivarens sida, får Saco ingen majoritet i nämnden.

Det gör att Saco inte kan driva frågan vidare.

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

0
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

0
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.
Kraftledningar

Sveriges Ingenjörer Syd och Väst: Ta ställning för ett elprisområde

1
Sveriges Ingenjörer bör ta ställning för att Sverige bara ska ha ett elprisområde. Det föreslår Sveriges Ingenjörer Syd och Väst i en av de 39 motioner som kommit in till Ingenjörsfullmäktige.

19 tips: Så kan du påverka elräkningen

0
Många av Sveriges energirådgivare är ingenjörer. Här ger tre av dem sina bästa tips och berättar hur rusande elpriser ändrat jobbet från rådgivning till jourhavande medmänniska.

Därför kan hybridarbete skapa konflikter på jobbet

0
Det hybrida arbetslivet kan leda till ökade spänningar och konflikter på arbetsplatsen. Läs om 7 tips för att undvika konflikter och lösa de som trots allt uppstår.

Tuff start för ingenjörer som tog examen under pandemin

0
Inom loppet av ett par veckor förändrades arbetsmarknaden av pandemin. Hur drabbades ingenjörerna som blev klara med sin utbildning våren 2020? Ingenjören har träffat tre av dem.

Så undviker du att drabbas av höststressen

0
För många har hösten rivstartat med aktiviteter och ett högt tempo på jobbet. Men vad kan vi göra för att bli bättre på att hantera stressen? Ingenjören bad Helena Schiller, doktor i folkhälsa, om tips.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.

TOPPLISTA