Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Arbetsmarknad Frustration i förhandlingarna

Frustration i förhandlingarna

Resultatet från lönerevisionen för 2017 varierar en del mellan olika branscher. I vissa branscher finns en besvikelse över utebliven ersättning för det ofta avgörande arbete som ingenjörernas utför för sina arbetsgivare.

Revisionsutfall

Sammanlagt har 191 akademiker-föreningar med totalt 22 622 medlemmar rapporterat in sina revisionsutfall till Sveriges Ingenjörers kansli. Det ska ses i mot bakgrund av förbundets cirka      150 000  med-lemmar, men kan ändå ge en finger-visning om läget.

Många kommentarer från lokalavdelningarna handlar om att den lokala ledningen saknat mandat att förhandla. Andra skriver att arbetsgivaren vägrat förhandla, att processen var stressig och i några fall att facket till slut tackade nej till arbetsgivarens slutbud.

Några skriver om pragmatiska förhandlingar. En avdelning fick igång förhandlingar med hjälp av statistik om förlorade nyckelkompetenser.

Bilden av 2017 års lönerevision är varierad, men präglas av frustration över arbetsgivarnas ovilja att förhandla. Inom de traditionella industrierna finns en besvikelse över att företagsledningarna inte är beredda att betala ett dugg mer än vad de måste enligt avtalen. Ingenjörerna på Sandvik, Scania, AB Volvo och ABB har exempelvis gått ut och sagt att det nu är dags för företagen att betala, inte minst eftersom de själva bjöd till och gick med på sänkta löner under krisåren.

Bland de anställda inom Teknikarbetsgivarnas avtalsområde blev utfallet ett genomsnitt på 2,4 procents löneförhöjning.

– Man kan tycka att det ser ut som en hyfsad siffra, säger Anders Boström, ombudsman på området. Men det är ett medeltal, och i många företag är det ett fåtal individer som får betydligt högre siffror, vilket gör att många får under 2 procent.

Ännu lägre utfall blev det bland stål- och gruvföretagen. Där pekar revisionsutfallet på en genomsnittlig löneförhöjning på endast 2,1 procent. Enligt Uno Borg, ombudsman för anställda i branschen, härstammar företagens stenhårda linje från den stora finanskrisen 2008, då nästan alla stora industriföretag gick på knäna.

– Trenden håller i sig sedan trots att företagen går bra i dag, säger han. De lever kvar i tänkandet från krisen.

Det är svårt att peka exakt på varför branschen är så snål med löneökningarna, men en bidragande förklaring kan enligt Uno Borg också vara att både stål- och gruvföretag ofta finns på mindre bruksorter som domineras av en stor industri.

– Gruvorna ligger ju där de ligger, och kanske båda föräldrarna i en familj jobbar på samma industri. Det är inte alltid så lätt att byta jobb, säger han.

Teknikkonsulterna nådde lite högre, med ett genomsnitt på 2,8 procent. Det är en bransch med stor kompetensbrist och ett stort antal företag, alltifrån små bolag till jättar som exempelvis Sweco.

Enligt Frida Elfving, ombudsman på området, är det också en vidsträckt bransch med allt från bygg, tung industri och mekanik.

– Branschen går allt bättre, säger hon. Enligt branschorganisationen var 2017 ett rekordår med ökad lönsamhet och ökat rekryteringsbehov. Det är något som naturligtvis ska komma våra medlemmar tillgodo, eftersom det är de som har dragit in pengarna.

Sture Henckel

 

1 KOMMENTAR

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Så här fungerar det nya omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

0
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

0
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.
Kraftledningar

Sveriges Ingenjörer Syd och Väst: Ta ställning för ett elprisområde

1
Sveriges Ingenjörer bör ta ställning för att Sverige bara ska ha ett elprisområde. Det föreslår Sveriges Ingenjörer Syd och Väst i en av de 39 motioner som kommit in till Ingenjörsfullmäktige.

19 tips: Så kan du påverka elräkningen

0
Många av Sveriges energirådgivare är ingenjörer. Här ger tre av dem sina bästa tips och berättar hur rusande elpriser ändrat jobbet från rådgivning till jourhavande medmänniska.

Därför kan hybridarbete skapa konflikter på jobbet

0
Det hybrida arbetslivet kan leda till ökade spänningar och konflikter på arbetsplatsen. Läs om 7 tips för att undvika konflikter och lösa de som trots allt uppstår.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.

TOPPLISTA