Konsultbolagets rekrytering blev en realityserie

Traineerna i den första säsongen av traineerna.com.

Konkurrensen om talangerna fick konsultföretaget Forefront Consulting att prova ett helt nytt grepp. Rekryteringen till företagets traineeprogram blev en realityserie. Intresset blev över förväntan med 30 000 tittare per avsnitt.

Hur lockar man till sig de bästa, de som både har rätt kompetens och personlighet? Och hur får man fler kvinnor att söka? Inom teknikbranschen har konkurrensen om talangerna lett till nya oprövade rekryteringsvägar.

Forefront Consulting med närmare 350 medarbetare grundade 2012 ett traineeprogram för nyexaminerade, framför allt civilingenjörer. I takt med företagets tillväxt har programmet vuxit från tre till sexton trainees i två grupper med inriktning teknik- respektive verksamhetsutveckling. Rekryteringskanalerna har varit de traditionella: personliga möten på högskolornas arbetsmarknadsdagar, egna rekryteringsmingel och självklart sociala medier.

I företagsledningen startade förra året diskussioner om det fanns något mer, något nytt, något oprövat. Vad kunde man göra för att nå igenom bruset?

Peter Lundmark

–Det var vår marknadschef som fick idén att vi skulle göra en realityserie kring rekryteringsprocessen till traineeprogrammet. Min första kommentar var att han var galen men vi bestämde oss för att testa, säger Peter Lundmark, ansvarig för People & Culture på Forefront.

De första inspelningarna av traineerna.com startade under vårvintern för drygt ett år sedan och tittarna får följa kandidaterna, från deras första möte på Forefront i grupp och efter deras enskilda intervjuer till beskedet att de har blivit antagna. Bland de tio som till slut fick en traineeplats  är åtta civilingenjörer från Luleå i norr till Lund i söder.

Genom att filma och intervjua kandidaterna får tittarna se hur hela rekryteringsprocessen går till. Serien ger också en bild av hur cheferna på Forefront väger deras kompetenser och personligheter mot företagets behov och självklart berättar de sökande om sina känslor och förväntningar under hela processen.

Filmteamet besöker också kandidaterna hemma där de rotar i sina garderober och funderar över vad man tar på sig på en anställningsintervju. Totalt sex avsnitt har klippts ihop och i det sista har traineerna påbörjat sina uppdrag hos kunder.

Responsen från tittarna har blivit långt över Forefronts förväntningar. Från att ha hoppats på 1500 visningar per avsnitt har varje avsnitt haft över 30 000 visningar.

Peter Lundmark tror att serien har blivit så uppskattad därför att den inte är en reklamfilm för Forefront.

–Det hade inte alls blivit lika intressant. Trots att inspelningarna följer Forefronts rekryteringsprocess är serien spännande att följa för många fler, först och främst alla som är på väg att avsluta sina studier och ska söka sina första jobb. Traineerna.com ger en inblick i hur det kan gå till. Tittarna får vara med i rekryteringsprocessen utan att vara en av kandidaterna, säger Peter Lundmark.

Och hur många ansökningar har kommit in till årets traineeprogram som utökats med fler platser?

–Antalet ansökningar var i nivå med året innan men målet var inte heller fler ansökningar utan fler från rätt kandidater. Vi vill också öka andelen kvinnor och där har vi verkligen lyckats, säger han.

Bland de tio som antogs förra våren, den kull som säsong ett av serien följer, är sju kvinnor. I säsong två som spelas in just nu avslöjar Peter att elva av sexton är kvinnor.

–Vi tror att traineerna.com bidragit till ökad precision i vår träffbild. Serien följer kandidaterna men den visar också vad Forefront jobbar med och vad vi letar efter. På så vis har serien blivit en liten del av vår rekryteringsprocess.

Peter Lundmark märker tydligt att den generation som just nu söker sig ut på arbetsmarknaden ställer många andra frågor än om lön och arbetsuppgifter.

–Det handlar exempelvis om värdegrund, mångfald och hållbarhetsfrågor. Det är viktigt för den här generationen när de väljer arbetsgivare och i traineerna.com får vi också chansen att visa vad vi står för. En annan positiv effekt av serien är att vi har fått ansökningar från fler olika lärosäten än tidigare.

Säsong två av traineerna.com kommer att finnas på http://traineerna.com/
i mitten av oktober. Där får tittarna följa rekryteringsprocessen för årets kull men det blir också återseenden med de tio från den första säsongen.

4 kommentarer

  • Sven S

    Om det vore en stor efterfrågan på ingenjörer så skulle den här typen
    av rekryteringsprocess få svårt att hävda sig i konkurrensen.
    Företaget utnyttjar sin guldsits och kan verkligen lära känna gruppen
    av sökande.

    Får traineerna lön under filminspelningarna? Grattis till Forefront.
    Det finns redan idag ett överflöd av ingenjörer.

    27 april 2018
  • Johan Ekvall

    Ja, det är ju inte förvånande att det skulle bli TV-format även av en sån här process. Och med den spännande utslagningsprocessen, vem ska vinna? Det skaver någonstans men det beror ju på att jag är en omodern människa med ideal som inte riktigt synkar med vår mediala värld där allt handlar om att synas.

    27 april 2018
  • Peter Lundmark

    Svar till man:
    Som bolag tror vi att mångfald berikar oss och ger fler perspektiv på vår och våra kunders utveckling. Jämnare könsfördelning är en komponent i detta där vi på Forefront som helhet idag har 33% andel kvinnor. Vad gäller de vi anställer går vi strikt på rätt person där kön i sig inte är ett urvalskriterium. Däremot är vi stolta att de ansträngningar vi gör för ökad mångfald, inkludering och jämställdhet leder till ökat antal starka kandidater som inte är män. I fallet traineerekrytering som artikeln avser hade vi av antalet sökande 2017 en fördelning 41% unga kvinnor och 2018 låg siffran på 49%. Det är vi stolta över då andelen nyintagna kvinnor till ingenjörsprogam är 29% (2017). Vilka vi i slutändan väljer att anställa baseras på personlighet, drivkrafter, utbildning och erfarenheter. Och av dessa visade sig just i år 11 vara unga kvinnor. Nästa år kan siffran vara den omvända. Övriga delar i kommentaren lämnas obesvarade.

    25 april 2018
  • Man

    Tycker de alltså att det är en bra fördelning med 70% kvinnor? Som de dessutom vill öka ännu mer.

    Bra att veta att man borde hålla sig borta från Forefront alltså…. Jag trodde faktiskt att vi hade kommit längre än att se till människors yttre attribut och könstillhörighet. Skrämmande utveckling. Speciellt när man även ser till hur skolresultaten mer och mer utfaller till tjejernas fördel. Pratet om jämställdhet har uppenbart gått från att handla om just jämställdhet till att handla om att pendeln ska sväng över till kvinnornas fördel. Oroväckande att inte fler reagerar, givet den debatt som hittills förts om att könstillhörighet inte borde spela någon roll.

    25 april 2018

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Ingenjören David Stavegård har nära 18 000 prenumererar på ”torsdagstipset” där han visar smarta funktioner i Excel.  Själv är han mest stolt över att ingå i den exklusiva grupp som regelbundet träffar Microsofts Excelteam.
Fler artiklar