Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Forskning & utbildning Chalmers först med MOOC-micromaster om fordonsteknologi

Chalmers först med MOOC-micromaster om fordonsteknologi

För fem år sedan började Chalmers med MOOCar för att ”massutbilda” online. Nu tar man nästa steg. Som första universitet i världen erbjuder Chalmers MOOC-kurser som ska ge en komplett grund för att arbeta med självkörande bilar. Och man funderar också hur man ska kunna använda MOOC-formatet för kompetensutveckling inom AI.

Massive Open Online Courses, MOOC, är öppna kurser på nätet och ett sätt att utbilda tusentals människor utan att behovet av lärarinsatser ökar. Med MOOCar går det att gå kurser på framstående universitet världen över, oavsett var du befinner dig och när som helst på dygnet.

Chalmers började med MOOC-kurser 2013 under namnet ChalmersX. De första kurserna handlade om supermaterialet grafen, allmän hållbarhet, rymdteknik för att förstå jorden, hållbar logistik och hållbara system. I dag har nästan 100 000 personer deltagit i någon av Chalmers kurser.

Nu har man startat sin första micromaster – ett upplägg med sju kurser som kompletterar varandra. Ämnet är självkörande bilar, Emerging Automotive Technologies, och innehållet har utvecklats av Chalmers tillsammans med Volvo Cars, Volvokoncernen och Zenuity.

Maria Knutson Wedel
Maria Knutson Wedel

– Har du gått igenom de här sju kurserna, då har du mycket av den specifika kunskap du behöver för att jobba med det här, säger Maria Knutson Wedel, Chalmers vicerektor för utbildning och livslångt lärande.

Programmet vänder sig bland annat till yrkesverksamma som vill byta bransch. Det vänder sig också till dem som vill plugga fordonsteknologi på Chalmers, och de kommer att kunna tillgodoräkna sig kurserna inom programmet på något sätt.

Den första av de sju kurserna har redan börjat och handlar om drivlinor för fordon. Följande kurser behandlar elfordon och hybridfordon, trafiksäkerhet, sensorer, övervakning och beslutsfattande i autonoma trafiksystem.

​Kurserna tar 6-8 veckor var och man behöver lägga 10-20 timmar per vecka. Allt avslutas med en digital micromaster-examen. Kostnaden för hela programmet är $1260 USD, vilket täcker administration och verifiering av deltagarnas kunskaper.

Nu tittar Chalmers också vidare på att utarbeta MOOC-kurser om artificiell intelligens. Man tittar på hur behoven av kunskap ser ut där. Vad behöver företag för kunskap för att kunna ställa om till att använda AI?

– Det finns ett jättebehov av kompetensutveckling inom digitalisering, AI och självkörande bilar, och det är bråttom. Därför måste vi tänka nytt, säger Maria Knutson Wedel.

Hon berättar att det också går att kombinera MOOCarna med annan undervisning. Till exempel kan vissa kurser kombineras med kurser på plats på campus på Chalmers, vilket gör att det går att minska tiden på campus.

För företag kan kurserna kombineras med uppdragsutbildningar – att anställda går samma MOOC och att man sedan lägger till det som är specifikt för det företaget, eller att man erbjuder ett eget forum för deltagarna att diskutera avskilt från andra som går kursen.

Karin Thorsell

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

32 råd – det här hade vi velat veta på första jobbet

0
Ingenjören frågade tio unga ingenjörer vad de hade velat veta när klev in genom dörren på sitt första ingenjörsjobb.

Ett utlandsjobb kan ge karriären en skjuts

0
Ericsson har verksamhet i 180 länder. Anki Ljung, rekryteringschef på Ericsson har flera tips till dem som vill ut i världen.

Så hittar du ett utlandsjobb och svar på allt du behöver veta

0
I den här guiden får du tips på hur du kan hitta ett utlandsjobb och allt praktiskt du måste tänka på – innan du flyttar utomlands – och när du flyttar hem.  
hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

9
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svarar på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

3
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA