Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Forskning & utbildning Chalmers först med MOOC-micromaster om fordonsteknologi

Chalmers först med MOOC-micromaster om fordonsteknologi

För fem år sedan började Chalmers med MOOCar för att ”massutbilda” online. Nu tar man nästa steg. Som första universitet i världen erbjuder Chalmers MOOC-kurser som ska ge en komplett grund för att arbeta med självkörande bilar. Och man funderar också hur man ska kunna använda MOOC-formatet för kompetensutveckling inom AI.

Massive Open Online Courses, MOOC, är öppna kurser på nätet och ett sätt att utbilda tusentals människor utan att behovet av lärarinsatser ökar. Med MOOCar går det att gå kurser på framstående universitet världen över, oavsett var du befinner dig och när som helst på dygnet.

Chalmers började med MOOC-kurser 2013 under namnet ChalmersX. De första kurserna handlade om supermaterialet grafen, allmän hållbarhet, rymdteknik för att förstå jorden, hållbar logistik och hållbara system. I dag har nästan 100 000 personer deltagit i någon av Chalmers kurser.

Nu har man startat sin första micromaster – ett upplägg med sju kurser som kompletterar varandra. Ämnet är självkörande bilar, Emerging Automotive Technologies, och innehållet har utvecklats av Chalmers tillsammans med Volvo Cars, Volvokoncernen och Zenuity.

Maria Knutson Wedel
Maria Knutson Wedel

– Har du gått igenom de här sju kurserna, då har du mycket av den specifika kunskap du behöver för att jobba med det här, säger Maria Knutson Wedel, Chalmers vicerektor för utbildning och livslångt lärande.

Programmet vänder sig bland annat till yrkesverksamma som vill byta bransch. Det vänder sig också till dem som vill plugga fordonsteknologi på Chalmers, och de kommer att kunna tillgodoräkna sig kurserna inom programmet på något sätt.

Den första av de sju kurserna har redan börjat och handlar om drivlinor för fordon. Följande kurser behandlar elfordon och hybridfordon, trafiksäkerhet, sensorer, övervakning och beslutsfattande i autonoma trafiksystem.

​Kurserna tar 6-8 veckor var och man behöver lägga 10-20 timmar per vecka. Allt avslutas med en digital micromaster-examen. Kostnaden för hela programmet är $1260 USD, vilket täcker administration och verifiering av deltagarnas kunskaper.

Nu tittar Chalmers också vidare på att utarbeta MOOC-kurser om artificiell intelligens. Man tittar på hur behoven av kunskap ser ut där. Vad behöver företag för kunskap för att kunna ställa om till att använda AI?

– Det finns ett jättebehov av kompetensutveckling inom digitalisering, AI och självkörande bilar, och det är bråttom. Därför måste vi tänka nytt, säger Maria Knutson Wedel.

Hon berättar att det också går att kombinera MOOCarna med annan undervisning. Till exempel kan vissa kurser kombineras med kurser på plats på campus på Chalmers, vilket gör att det går att minska tiden på campus.

För företag kan kurserna kombineras med uppdragsutbildningar – att anställda går samma MOOC och att man sedan lägger till det som är specifikt för det företaget, eller att man erbjuder ett eget forum för deltagarna att diskutera avskilt från andra som går kursen.

Karin Thorsell

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Neddragningarna på Chalmers – så många fick gå

0
juni varslade Chalmers 180 anställda om uppsägning. Nu är de fackliga förhandlingarna avslutade och uppsägningarna blev färre än befarat.
Karta över relativa löneläget per län

Så skiljer sig ingenjörernas löner mellan länen

5
Lönerna för ingenjörer skiljer sig ganska mycket över landet. Utifrån ett medelvärde på 100 ligger Stockholms län på 106,9 medan Västernorrland bara har 91,4.

Hemarbetet sätter arbetsmiljöarbetet på nya prov

0
Förutsättningarna för en god arbetsmiljö i hemmet varierar från person till person. Det behövs därför mer kunskap om hur man hanterar det på ett systematiskt sätt, konstaterar Myndigheten för arbetsmiljökunskap.

Bisarra krav på utländska forskare

14
Går Migrationskommitténs förslag igenom kommer tusentals utländska forskare och ingenjörer att tvingas lämna landet. Det skriver Ulrika Lindstrand och Mats Ericson i en debattartikel.
Stefan Westergård med Freedesk

Ingenjören med 12 språk skapade ett mobilt ståbord

1
Under pandemin har många staplat skokartonger eller haft datorn på strykbrädan för att kunna stå och jobba. Men civilingenjören Stefan Westergård hade redan en egen lösning.   

Därför behövs ingenjörer i det fackliga arbetet

0
Att engagera sig fackligt är både roligt och utvecklande. "Det är en häftig resa att göra" säger Jörgen Lundqvist, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.

Nytt jobb vid 60 – Lourdes tog stöd av facket och lyckades

1
Byggnadsingenjören Lourdes Valencia var lite orolig inför chansen att få nytt jobb som 60-åring. Envishet och goda råd från Sveriges Ingenjörer var betydde mycket för att hon lyckades.
Sveriges Ingenjörers styrelse 2020-2021

Fem platser i styrelsen uppe för omval – nu vill valberedningen få förslag

0
Vid Ingenjörsfullmäktige i höst är fem av platserna i Sveriges Ingenjörers förbundsstyrelse uppe för omval. Nu vill valberedningen få förslag på personer som vill vara med och ser till att förbundet är relevant.

Därför blir vi utmattade av digitala möten

0
Forskare vid Stanford University har identifierat fyra orsaker till zoom-trötthet, och vad du själv kan göra för att undvika att drabbas av det.

Högskolans otrygga anställningar ses över

0
Regeringen har gett Universitetskanslersämbetet i uppdrag att se över lärosätenas anställningsformer och karriärvägar.

VI REKOMMENDERAR

Man som ligger i gräs

Så här fungerar förskottssemester

0
Enligt semesterlagens regler har alla rätt till 25 dagars semester per år. Men man har inte rätt till betald semester direkt när man börjar...

TOPPLISTA