Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Forskning & utbildning Chalmers först med MOOC-micromaster om fordonsteknologi

Chalmers först med MOOC-micromaster om fordonsteknologi

För fem år sedan började Chalmers med MOOCar för att ”massutbilda” online. Nu tar man nästa steg. Som första universitet i världen erbjuder Chalmers MOOC-kurser som ska ge en komplett grund för att arbeta med självkörande bilar. Och man funderar också hur man ska kunna använda MOOC-formatet för kompetensutveckling inom AI.

Massive Open Online Courses, MOOC, är öppna kurser på nätet och ett sätt att utbilda tusentals människor utan att behovet av lärarinsatser ökar. Med MOOCar går det att gå kurser på framstående universitet världen över, oavsett var du befinner dig och när som helst på dygnet.

Chalmers började med MOOC-kurser 2013 under namnet ChalmersX. De första kurserna handlade om supermaterialet grafen, allmän hållbarhet, rymdteknik för att förstå jorden, hållbar logistik och hållbara system. I dag har nästan 100 000 personer deltagit i någon av Chalmers kurser.

Nu har man startat sin första micromaster – ett upplägg med sju kurser som kompletterar varandra. Ämnet är självkörande bilar, Emerging Automotive Technologies, och innehållet har utvecklats av Chalmers tillsammans med Volvo Cars, Volvokoncernen och Zenuity.

Maria Knutson Wedel
Maria Knutson Wedel

– Har du gått igenom de här sju kurserna, då har du mycket av den specifika kunskap du behöver för att jobba med det här, säger Maria Knutson Wedel, Chalmers vicerektor för utbildning och livslångt lärande.

Programmet vänder sig bland annat till yrkesverksamma som vill byta bransch. Det vänder sig också till dem som vill plugga fordonsteknologi på Chalmers, och de kommer att kunna tillgodoräkna sig kurserna inom programmet på något sätt.

Den första av de sju kurserna har redan börjat och handlar om drivlinor för fordon. Följande kurser behandlar elfordon och hybridfordon, trafiksäkerhet, sensorer, övervakning och beslutsfattande i autonoma trafiksystem.

​Kurserna tar 6-8 veckor var och man behöver lägga 10-20 timmar per vecka. Allt avslutas med en digital micromaster-examen. Kostnaden för hela programmet är $1260 USD, vilket täcker administration och verifiering av deltagarnas kunskaper.

Nu tittar Chalmers också vidare på att utarbeta MOOC-kurser om artificiell intelligens. Man tittar på hur behoven av kunskap ser ut där. Vad behöver företag för kunskap för att kunna ställa om till att använda AI?

– Det finns ett jättebehov av kompetensutveckling inom digitalisering, AI och självkörande bilar, och det är bråttom. Därför måste vi tänka nytt, säger Maria Knutson Wedel.

Hon berättar att det också går att kombinera MOOCarna med annan undervisning. Till exempel kan vissa kurser kombineras med kurser på plats på campus på Chalmers, vilket gör att det går att minska tiden på campus.

För företag kan kurserna kombineras med uppdragsutbildningar – att anställda går samma MOOC och att man sedan lägger till det som är specifikt för det företaget, eller att man erbjuder ett eget forum för deltagarna att diskutera avskilt från andra som går kursen.

Karin Thorsell

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Frustration bland studenter när kursvärderingar inte gör skillnad

0
Det finns problem som studenter tar upp i kursvärderingar år efter år. Men går det att byta ut en kursansvarig som inte tar till sig kritik? Ingenjören har undersökt hur det funkar på Linköpings tekniska högskola.

Manifestation mot villkoren för utländska forskare

1
Den nya utlänningslagen slår på ett orimligt sätt mot utländska forskare. Det hävdar ett hundratal doktorander och forskare som nyligen samlades vid en manifestation på Sergels torg i Stockholm.
Volvo Cars

Chefstjänster på Volvo Cars vikta för vissa personer – ”Ingen idé att söka”

5
Vid många av chefstillsättningarna på Volvo Cars är det bestämt på förhand vem som ska få jobbet. För ingenjörerna som vill bli chefer har det här betytt att de inte fått chansen.

Vad är min övertid värd?

0
Vad bör jag ha koll på när jag avtalar bort bort min övertid? Och hur mycket är den övertiden värd? Christoffer Sörman, ombudsman på Sveriges Ingenjörer delar med sig av sina bästa råd.

Det här är frågorna om semester som många ställer nu

0
Fick du inte semesterveckorna du hade hoppats på? Vill du hellre vara långledig på vintern men chefen säger nej? Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, svarar på de hetaste semesterfrågorna.
Patricia Quaglia och Sofia Johannesson

Hållbarhet och chefsfrågor vinnare i Ingenjörsvalet

0
Årets Ingenjörsval är avgjort. Ericssonlistan blev störst, men störst ökning fick Ingenjörer för ett hållbart samhälle och Chefer och ledarskap. Dessutom ökade valdeltagandet.

Här är årets 70 hetaste forskningsprojekt

0
Teknik i mänsklighetens tjänst var temat för årets IVA-lista över forskning med potential att förändra världen. Här är hela listan.

Tre metoder som tar udden av stressen

0
Oro kan komma plötsligt, lägga sig som ett lock över tankarna och ge ont i magen – även när den är helt obefogat. Här är tre konkreta tips på hur du kan hantera oro och stress i vardagen.
Arbetslöshet april 2020-april 2022

Arbetslösheten sjunker igen – men skillnad mellan inriktningarna

0
Arbetslösheten för ingenjörer fortsätter att sjunka och tangerar nu den lägsta nivån sedan 2012. Men nivåerna skiljer sig mellan inriktningarna – särskilt för civilingenjörer.

Kreativa ingenjörer gör vetenskap spännande för alla

0
Att göra vetenskap begriplig är utmaningen som inspirerar forskningsingenjörerna Magnus Lindgren och Gabrielle Beans Picón på Curiosum i Umeå. Läs vad de gör på jobbet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Nytt jobb? Därför ska du alltid kolla löneläget med facket

0
Att nya medarbetare kommer in på för låga löner drabbar inte bara den enskilda personen, det drabbar hela kollektivet. "Prata med facket lokalt innan du sätter dig i en löneförhandling" är rådet från en lokal fackordförande.

TOPPLISTA