Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Högskola stoppade kränkande kursvärderingar

Högskola stoppade kränkande kursvärderingar

På Högskolan Väst har flera lärare fått kränkande omdömen i kursvärderingarna. Enligt Ragnar Håkansson, chef för högskolans akademi- och ledningsstöd, har problemen kommit smygande i och med digitaliseringen. Men efter att problemet uppmärksammats, har högskolan ändrat enkäterna.

Ragnar Håkansson

Vad är det som har hänt egentligen?
– Jag misstänker att det här fenomenet med kränkande omdömen i kursvärderingarna är något som finns på fler lärosäten. I våra kursvärderingar förekom det lite för ofta att studenterna skrev kränkande, nedsättande och ovidkommande kommentarer om lärarna.

Hur har de kommentarerna sett ut?
– Det kan vara att studenter kommenterar klädsel eller olika företräden hos läraren, eller namnger att den eller den personen är inkompetent eller liknande. Man gör det anonymt och i dagens mediesamhälle är det många som passar på att uttrycka sig svepande och snabbt. Det känns igen från sociala medier och tidningarnas kommentarsfält. Det har inte förekommit i alla kurser, men ändå för ofta för att vara bekvämt. Tanken är ju att kursvärderingar ska vara konstruktiva, och det här är sådant som tar bort glädjen i läraruppdraget.

Hur länge har ni haft de här problemen?
– Jag har varit med ganska många år, och jag tror att det har att göra med digitaliseringen. Det har kommit smygande. Den här typen av kommentarer förekom inte när man hade papper i klassrum.

Vad har ni vidtagit för åtgärder?
– I januari i år tog vi bort möjligheten med fritextsvar. Vi behöll bara ikryssning av frågor med fasta svarsalternativ. Det innebar att möjligheten att komma med påståenden försvann.

Gör ni utvärderingar efter varje kurs?
– Vi är skyldiga att genomföra en kursvärdering efter varje kurs. Men studenterna är inte skyldiga att fylla i dem. Hos oss är det väl ungefär 30 procent som fyller i dem, och då är det svårt att veta: är det ett genomsnitt eller är det missnöjda eller positiva studenter som skriver? Det kan man resonera om, men när svarsfrekvensen går ner tar man inte lika allvarligt på det.

Se tidigare artikel

Se även artikeln om Chalmers som också har brottats med problemet.

Skulle man inte kunna göra utvärderingarna med papper?
– Vi har faktiskt diskuterat det. Papper och penna är nog bra, men samtidigt är det svårt gå tillbaka till något man lämnat. Det skulle bli ytterligare arbetsuppgifter för lärarna med hanteringen. Vi ska ju tillhandahålla svaren, och det måste vara tydligt.

Hur ska man åstadkomma det?
– Vi måste ju ta det här på allvar och försöka göra nåt positivt av det. Studenterna behöver känna att lärarna tar ansvar, och att den enskilde studentens röst spelar roll. Det är nog en nackdel med digitaliseringen, att det lätt blir alldeles för opersonligt både för läraren och för den enskilda studenten.

Genomför ni några andra förändringar?
– Vi introducerar en ny lärplattform nu till hösten. Förr i tiden var ju undervisningen i klassrummen med papper o dialog. I dag är det mycket undervisning även vid sidan av med den nya tekniken. Man laddar ner filmer, diskuterar i grupper och så vidare.

Kan den nya lärplattformen även underlätta för bättre kursvärderingar?
– Ja, den nya lärplattformen kan användas även till kursvärderingarna. Där är vi inte framme än, men det finns möjligheter.

Sture Henckel

2 KOMMENTARER

  1. I agree with Eva. I was a student, and now a teacher. Students in universities are adults, most of them are very rational and fair. Their opinions deserve to be respected and heard. Students’ attacking comments on teachers do exist, but not majority. If majority, the problem might be from teachers side. If students’ comments are removed, bad teachers can remain, while good teachers are not recognised.

    We blame students’ negative comments. If some particular teachers did bad job, who can protect our kids’ right to educate well without transparent comments?

  2. Jag är anställd på ett universitet och undervisar ibland. Jag har även varit student och där hade vi den kanske ovanliga lösningen att ett par studenter i varje årskurs skötte om kursvärderingen som gjordes på papper eftersom detta var några år sedan. För det första kan jag säga att personangrepp i kursvärderingar inte alls är ett nytt fenomen, det har förekommit tidigare även med värderingar på pappersblanketter. För det andra tycker jag att det är dumt att ta bort möjligheten att lämna fria kommentarer. Det är ofta de som ger information om vad som kan förbättras i kursen. Om man vill undvika kränkande kommentarer från anonyma studenter är det bättre att ha en diskussion om syftet med kursvärderingen och att den är till för att förbättra kvaliteten på utbildningen vilket bör gagna alla studenter.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Därför slog de svenska snillena igenom

0
Vad var det som gjorde att de svenska industrisnillena fick ett sådant genomslag? Det är utgångspunkten i en ny bok om våra svenska industrihjältar.

Lignin från skogen kan ersätta olja i asfalt

0
Skogen spelar en viktig roll i den gröna omställningen. "Att använda lignin i asfalt är ett konkret exempel på hur vi kan minska det fossila beroendet" säger Monica Normark, CTO på Sekab.
Kollegor fikar

Risk för trötthet när vi träffar kollegorna igen

3
Ett och ett halvt års distansjobb har gjort oss ovana att vara bland kollegor. Här ger psykologen Anders Rydell råd för att det ska gå bra att komma tillbaka till jobbet.

Kommunerna har förstått att distansarbete fungerar

0
Före pandemin var det kalla handen för den som ville jobba hemifrån. Nu har flera kommuner ändrat inställning. Fyra kommuner som Ingenjören har pratat med öppnar för distansarbete.

Så påverkas ingenjörerna i Skellefteå av Northvolt

0
För ingenjörerna i Skellefteå kommun har etableringen av Northvolt i allra högsta grad förändrat arbetsvardagen.

Staten behöver vässa sig för att rekrytera ingenjörer

1
Samhällsnyttan är en viktig anledning till att unga söker jobb i staten. Ändå är det få ingenjörsstudenter som överväger att jobba statligt visar en rapport från Arbetsgivarverket.
Coop Märsta

IT-attacken mot Coop: ”Verkligheten är något annat än träning”

0
Coops IT-chef berättar om attacken. ”Det goda som kommit ut av det är att andra kan använda oss för att lyfta IT-säkerheten till styrelsenivå.”

Nytt avtal för ingenjörer i kommuner

0
I januari träder nya branschavtal i kraft som berör ingenjörer inom kommunal verksamhet. Flexibla arbetstider och arbetstidsförkortning var de stora knäckfrågorna i förhandlingarna.

Styrelsen svarar: Så ska överskottet användas

2
Hur ska överskottet från den tillfälliga höjningen av medlemsavgiften användas? Ingenjören frågade förbundsstyrelsens ordförande Ulrika Lindstrand.

Facket larmar om arbetsmiljöbrister på Paradox

0
Medarbetare på spelföretaget Paradox larmar nu om problem med diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Och särskilt utsatta är kvinnorna.

VI REKOMMENDERAR

Konflikt på jobbet

Tio råd – Så hanterar du konflikter bättre på jobbet

0
Har ni konflikter på jobbet ibland? Då är det som på andra arbetsplatser. Men det går att lära sig hantera konflikterna och styra dem mot något vettigt. 

TOPPLISTA