Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Högskola stoppade kränkande kursvärderingar

Högskola stoppade kränkande kursvärderingar

På Högskolan Väst har flera lärare fått kränkande omdömen i kursvärderingarna. Enligt Ragnar Håkansson, chef för högskolans akademi- och ledningsstöd, har problemen kommit smygande i och med digitaliseringen. Men efter att problemet uppmärksammats, har högskolan ändrat enkäterna.

Ragnar Håkansson

Vad är det som har hänt egentligen?
– Jag misstänker att det här fenomenet med kränkande omdömen i kursvärderingarna är något som finns på fler lärosäten. I våra kursvärderingar förekom det lite för ofta att studenterna skrev kränkande, nedsättande och ovidkommande kommentarer om lärarna.

Hur har de kommentarerna sett ut?
– Det kan vara att studenter kommenterar klädsel eller olika företräden hos läraren, eller namnger att den eller den personen är inkompetent eller liknande. Man gör det anonymt och i dagens mediesamhälle är det många som passar på att uttrycka sig svepande och snabbt. Det känns igen från sociala medier och tidningarnas kommentarsfält. Det har inte förekommit i alla kurser, men ändå för ofta för att vara bekvämt. Tanken är ju att kursvärderingar ska vara konstruktiva, och det här är sådant som tar bort glädjen i läraruppdraget.

Hur länge har ni haft de här problemen?
– Jag har varit med ganska många år, och jag tror att det har att göra med digitaliseringen. Det har kommit smygande. Den här typen av kommentarer förekom inte när man hade papper i klassrum.

Vad har ni vidtagit för åtgärder?
– I januari i år tog vi bort möjligheten med fritextsvar. Vi behöll bara ikryssning av frågor med fasta svarsalternativ. Det innebar att möjligheten att komma med påståenden försvann.

Gör ni utvärderingar efter varje kurs?
– Vi är skyldiga att genomföra en kursvärdering efter varje kurs. Men studenterna är inte skyldiga att fylla i dem. Hos oss är det väl ungefär 30 procent som fyller i dem, och då är det svårt att veta: är det ett genomsnitt eller är det missnöjda eller positiva studenter som skriver? Det kan man resonera om, men när svarsfrekvensen går ner tar man inte lika allvarligt på det.

Se tidigare artikel

Se även artikeln om Chalmers som också har brottats med problemet.

Skulle man inte kunna göra utvärderingarna med papper?
– Vi har faktiskt diskuterat det. Papper och penna är nog bra, men samtidigt är det svårt gå tillbaka till något man lämnat. Det skulle bli ytterligare arbetsuppgifter för lärarna med hanteringen. Vi ska ju tillhandahålla svaren, och det måste vara tydligt.

Hur ska man åstadkomma det?
– Vi måste ju ta det här på allvar och försöka göra nåt positivt av det. Studenterna behöver känna att lärarna tar ansvar, och att den enskilde studentens röst spelar roll. Det är nog en nackdel med digitaliseringen, att det lätt blir alldeles för opersonligt både för läraren och för den enskilda studenten.

Genomför ni några andra förändringar?
– Vi introducerar en ny lärplattform nu till hösten. Förr i tiden var ju undervisningen i klassrummen med papper o dialog. I dag är det mycket undervisning även vid sidan av med den nya tekniken. Man laddar ner filmer, diskuterar i grupper och så vidare.

Kan den nya lärplattformen även underlätta för bättre kursvärderingar?
– Ja, den nya lärplattformen kan användas även till kursvärderingarna. Där är vi inte framme än, men det finns möjligheter.

Sture Henckel

2 KOMMENTARER

  1. I agree with Eva. I was a student, and now a teacher. Students in universities are adults, most of them are very rational and fair. Their opinions deserve to be respected and heard. Students’ attacking comments on teachers do exist, but not majority. If majority, the problem might be from teachers side. If students’ comments are removed, bad teachers can remain, while good teachers are not recognised.

    We blame students’ negative comments. If some particular teachers did bad job, who can protect our kids’ right to educate well without transparent comments?

  2. Jag är anställd på ett universitet och undervisar ibland. Jag har även varit student och där hade vi den kanske ovanliga lösningen att ett par studenter i varje årskurs skötte om kursvärderingen som gjordes på papper eftersom detta var några år sedan. För det första kan jag säga att personangrepp i kursvärderingar inte alls är ett nytt fenomen, det har förekommit tidigare även med värderingar på pappersblanketter. För det andra tycker jag att det är dumt att ta bort möjligheten att lämna fria kommentarer. Det är ofta de som ger information om vad som kan förbättras i kursen. Om man vill undvika kränkande kommentarer från anonyma studenter är det bättre att ha en diskussion om syftet med kursvärderingen och att den är till för att förbättra kvaliteten på utbildningen vilket bör gagna alla studenter.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjörshuset

Avgiftshöjningen: Så ska överskottet användas

0
Den tillfälliga höjningen av medlemsavgiften till Sveriges Ingenjörer avslutas i förtid. Men vad händer med pengarna som är kvar?

”Hur gör jag om jag blir sjuk på semestern?”

0
Varför ska du sjukanmäla dig om du blir sjuk på semestern? Och kan din chef kräva att du har koll på jobbmejlen när du är ledig? Så här säger förbundsjuristen.
Studenter på KTH

Färre nyexade ingenjörer hade jobb i oktober

0
Hur har det gått för nyexaminerade ingenjörer att få jobb under pandemin? Klart sämre än året innan, visar statistik från UKÄ. Samtidigt kan det finnas fler förklaringar bakom.

Jag är omplacerad – kan jag tacka nej?

0
Kan min arbetsgivare omplacera mig till en mindre kvalificerad tjänst? Får jag då behålla min lön? Vad händer om jag tackar nej? Ullika Dalén, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer, reder ut vad som gäller.

Satsningar på lön och karriär – så lockar regionerna ingenjörer

0
Särskilda lönesatsningar och möjlighet till fler karriärvägar har blivit nödvändiga för att regionerna ska klara att rekrytera ingenjörer.

Mer pengar till forskning när MDH blir universitet

1
Anslagen till forskningen kommer i det närmaste att fördubblas när Mälardalens högskola blir universitet.

Därför vill (relativt många) kvinnliga ingenjörer jobba i offentlig sektor

2
Andelen kvinnor bland ingenjörerna är lägst i privat sektor. Högst ligger kommunerna, följt av stat, region och högskola. Att kvinnor attraheras av offentlig sektor har sina förklaringar.

Distans eller kontor – måste alla följa samma regler?

1
Maral Babapour Chafi får årets Levipris för forskning om aktivitetsbaserade kontor. Nu forskar hon om hur vi bäst kombinerar arbete på kontor och distans.

Blunda inte för misstagen – men se upp med fallgroparna

0
Hur hanterar du fel och misstag på din arbetsplats? Att ta ansvar är viktigt, men se upp för fallgroparna. 

Över 20 000 i studiebidrag – för alla som jobbat

16
20 458 kronor i studiebidrag per månad under ett år. Det ska alla som jobbat i åtta år kunna få från vårterminen 2023 - även de som inte har kollektivavtal.

VI REKOMMENDERAR

IT, finans, bygg och kemi

Så skiljer sig ingenjörers löner mellan branscherna

4
I vilka branscher tjänar ingenjörer mest? Inom IT, bygg, telekom – eller bank? Här är statistik över det relativa löneläget för ingenjörer inom 16 branschavtal.

TOPPLISTA