- Ingenjören - https://www.ingenjoren.se -

Högskola stoppade kränkande kursvärderingar

På Högskolan Väst har flera lärare fått kränkande omdömen i kursvärderingarna. Enligt Ragnar Håkansson, chef för högskolans akademi- och ledningsstöd, har problemen kommit smygande i och med digitaliseringen. Men efter att problemet uppmärksammats, har högskolan ändrat enkäterna.

Ragnar Håkansson

Vad är det som har hänt egentligen?
– Jag misstänker att det här fenomenet med kränkande omdömen i kursvärderingarna är något som finns på fler lärosäten. I våra kursvärderingar förekom det lite för ofta att studenterna skrev kränkande, nedsättande och ovidkommande kommentarer om lärarna.

Hur har de kommentarerna sett ut?
– Det kan vara att studenter kommenterar klädsel eller olika företräden hos läraren, eller namnger att den eller den personen är inkompetent eller liknande. Man gör det anonymt och i dagens mediesamhälle är det många som passar på att uttrycka sig svepande och snabbt. Det känns igen från sociala medier och tidningarnas kommentarsfält. Det har inte förekommit i alla kurser, men ändå för ofta för att vara bekvämt. Tanken är ju att kursvärderingar ska vara konstruktiva, och det här är sådant som tar bort glädjen i läraruppdraget.

Hur länge har ni haft de här problemen?
– Jag har varit med ganska många år, och jag tror att det har att göra med digitaliseringen. Det har kommit smygande. Den här typen av kommentarer förekom inte när man hade papper i klassrum.

Vad har ni vidtagit för åtgärder?
– I januari i år tog vi bort möjligheten med fritextsvar. Vi behöll bara ikryssning av frågor med fasta svarsalternativ. Det innebar att möjligheten att komma med påståenden försvann.

Gör ni utvärderingar efter varje kurs?
– Vi är skyldiga att genomföra en kursvärdering efter varje kurs. Men studenterna är inte skyldiga att fylla i dem. Hos oss är det väl ungefär 30 procent som fyller i dem, och då är det svårt att veta: är det ett genomsnitt eller är det missnöjda eller positiva studenter som skriver? Det kan man resonera om, men när svarsfrekvensen går ner tar man inte lika allvarligt på det.

Se tidigare artikel

Se även artikeln om Chalmers [1] som också har brottats med problemet.

Skulle man inte kunna göra utvärderingarna med papper?
– Vi har faktiskt diskuterat det. Papper och penna är nog bra, men samtidigt är det svårt gå tillbaka till något man lämnat. Det skulle bli ytterligare arbetsuppgifter för lärarna med hanteringen. Vi ska ju tillhandahålla svaren, och det måste vara tydligt.

Hur ska man åstadkomma det?
– Vi måste ju ta det här på allvar och försöka göra nåt positivt av det. Studenterna behöver känna att lärarna tar ansvar, och att den enskilde studentens röst spelar roll. Det är nog en nackdel med digitaliseringen, att det lätt blir alldeles för opersonligt både för läraren och för den enskilda studenten.

Genomför ni några andra förändringar?
– Vi introducerar en ny lärplattform nu till hösten. Förr i tiden var ju undervisningen i klassrummen med papper o dialog. I dag är det mycket undervisning även vid sidan av med den nya tekniken. Man laddar ner filmer, diskuterar i grupper och så vidare.

Kan den nya lärplattformen även underlätta för bättre kursvärderingar?
– Ja, den nya lärplattformen kan användas även till kursvärderingarna. Där är vi inte framme än, men det finns möjligheter.

Sture Henckel