Parterna har enats om en lösning på strejkrätten

3
3175
På tisdagen presenterade parterna på arbetsmarknaden tillsammans ett lagförslag om strejkrätten. Från vänster: Eva Nordmark, Tco, Göran Arrius, Saco, Peter Jeppson, Svenskt Näringsliv, Mattias Dahl, Transportföretagen och Torbjörn Johansson, LO.

Stridsåtgärder ska bara tillåtas för att pressa fram ett kollektivavtal med fredsplikt. Det är kärnan i det lagförslag som fackförbund och arbetsgivare presenterade tillsammans på tisdagen.
– Parterna tagit sitt ansvar och visat att det går att hitta ett gemensamt sätt att lösa konflikten, säger Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer.

Om två veckor ska den så statliga utredning som utreder frågan om strejkrätten presentera sitt förslag. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson tillsatte utredningen för att hitta en lösning på den pågående konflikten i Göteborgs hamn. Utbrytarfacket Hamnarbetarförbundet har kunnat genomföra konflikter, trots att arbetsgivaren APM Terminals har kollektivavtal.

I tisdags kallade de tyngsta parterna på arbetsmarknaden – företrädare för LO, Tco och Saco tillsammans med bland andra Svenskt Näringsliv och Teknikföretagen – till en presskonferens. Där presenterades ett lagförslag som parterna under en tid har utarbetat tillsammans. Parternas arbete har skett parallellt med den statliga utredningen och under stort hemlighetsmakeri. Arbetet har letts av den oberoende utredaren Erland Olauson.

Längst fram Erland Olauson till vänster och till höger Anders Weihe, förhandlingschef på Teknikföretagen.

I korthet innebär parternas lagförslag följande:
– Det ska inte längre vara tillåtet att vidta stridsåtgärder som inte syftar till att uppnå kollektivavtal.
– Förslaget påverkar inte rätten att vidta sympatiåtgärder, politiska stridsåtgärder eller indrivningsblockader.
– Fackförbund måste ha förhandlat om sina krav innan man utlyser strejk för att nå dem.
– Om en konflikt har startat är det inte tillåtet att komma med nya krav på arbetsgivaren för att facket ska avsluta konflikten.

Mattias Dahl, vd för Transportföretagen, beskriver förslaget som ett kirurgiskt ingrepp i MBL och inte som någon stor förändring.

– Syftet är att förhindra missbruk och avarter på svensk arbetsmarknad när det gäller stridsåtgärder mot företag som har kollektivavtal.

Sveriges Ingenjörer har fått möjlighet att läsa förslaget och lämna synpunkter under arbetet och förbundet står helt och hållet bakom det som i dag överlämnas till regeringen.

– Förslaget innebär tydligare spelregler på arbetsmarknaden, men förändrar dem inte i grunden. Parterna har på så sätt tagit sitt ansvar och visat att det går att hitta ett gemensamt sätt att lösa konflikten, säger Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer.

Helen Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, menar att förslaget är bra eftersom det innebär en lösning på konflikten i Göteborg utan att rubba balansen mellan arbetsgivare och de etablerade fackförbunden.

– På pappret kan det uppfattas som en inskränkning av strejkrätten men i verkligheten är det inte alls så. Vi och de övriga etablerade fackförbunden skulle aldrig vidta stridsåtgärder för något annat skäl än för att få tillstånd ett kollektivavtal.

Göran Arrius, ordförande för Saco, säger att hela Sacofederationen står bakom kraven och det slutgiltiga lagförslaget har godkänts i Sacos styrelse, där dock inte alla förbund är företrädda.

Göran Arrius, ordförande för Saco bredvid Eva Nordmark, ordförande för Tco.

– Det som vi kallar god sed på arbetsmarknaden kan nu bli lag, säger han.

Mattias Dahl från Transportföretagen förklarade också tydligt vad fack och arbetsgivare nu förväntar sig av regeringen.

– Parterna står bakom uppgörelsen i dag men vi står också bakom den efter riksdagsvalet. Vi förväntar oss att den regering som vi har i dag, och den som vi har efter riksdagsvalet, kommer att göra lagstiftning av det som parterna är överens om och inget annat. Vi vill inte ha någonting mer och inte någonting mindre,

På tisdagseftermiddagen kommenterade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson parternas förslag på en blixtinkallad presskonferens.

– Det här är ett styrkebesked för den svenska modellen. Parterna har kunnat samarbeta och har tagit fram ett väl genomarbetat och väl balanserat lagförslag som enligt min mening är fullt genomförbart, säger hon.

Den utredning som hon själv har tillsatt, har snabbt hamnat i bakvattnet och Ylva Johansson gav ett tydligt besked om att det är parternas förslag som är vinnaren.

– Min preliminära bedömning är att det är parternas förslag som kommer att remitteras. Jag kommer att söka brett politiskt stöd för detta och det skulle förvåna mig om inte en politisk majoritet kommer att ställa sig bakom förslaget, sa Ylva Johansson.

Karin Virgin

3 KOMMENTARER

  1. Blir det som några bedömer de gällande spelregler (men andra inte) till ett lag så är det en inskränkning. Och att de stora fackförbund försvarar en inskränkning i strejkrätten tycker jag är bekymmersamt i sig själv.
    Utan att känna till detaljerna i hamnkonfliktet tycker jag att det är mycket märkligt att de etablerade fackorganisationer verkar vara mer intresserade i att knuffa undan facket som företräder de flesta anställda på plats iställe för att reflektera om de själva verkligen företräder dem anställdas intresse tillräckligt starkt. Detta stärker tyvärr inte mitt förtroende för dem svenska facken generellt och för SI där jag är medlem i synnerhet.

    • Jag hoppas jag kan förklara lite tydligare Sveriges Ingenjörers ståndpunkt. Utifrån det läge som uppkommit ställer Sveriges Ingenjörer oss bakom Sacos ställningstagande att acceptera vissa mindre inskränkningar av rätten att strejka. Inskränkningarna i det partsgemensamma förslaget ställer upp ordningsregler för den fackliga organisation som vill vidta stridsåtgärder som att syftet med strejken skall vara att få träffa kollektivavtal om de villkor som man går ut i strejk för, att strejken måste föregås av förhandling och att man inte kan komma med helt nya krav när strejken bryter ut jämfört med de krav man förhandlat om. I praktiken utgör detta inte någon inskränkning för Sveriges Ingenjörer eftersom vi hade efterlevt dessa ordningsregler under alla omständigheter innan vi skulle beslutat att vidta stridsåtgärder eftersom det är fråga om god sed på arbetsmarknaden som nu kodifieras genom förslaget.

      Vi har i dialog med den av regeringen tillsatta utredningen förstått att det förslag till inskränkning av strejkrätten som utredningen lämnar till regeringen kommer att innebär mer långtgående inskränkningar i strejkrätten än det förslag som arbetsmarknadens parter tagit fram.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Johan Westerman, Stockholms universitet

Ny studie: Den som byter jobb ofta lär sig mer

Det är inte bara lönen som ofta höjs när vi byter jobb. Vi lär oss också mer, visar en ny studie. Och det är som tydligast för personer mellan 40 och 55 år. 

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens, säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.

Forskningens höga status drabbar undervisningen

"Forskning går alltid före undervisning, det ligger så otroligt starkt i kulturen", säger Mats Ericson, professor på KTH som personligen brinner för att höja statusen på undervisningen.