Thomas skriver en lärobok i etik för ingenjörer

1
3277
I höst kommer Thomas Lennerfors ut med en lärobok i etik för ingenjörer.

Under fem år har Thomas Lennerfors undervisat ingenjörsstudenter vid Uppsala universitet i etik. Han har saknat en bra lärobok i ämnet och i höstas bestämde han sig för att lösa problemet själv.  

Sedan 2013 har studenter som pluggar till ingenjör i Uppsala möjlighet att läsa en 5-poängskurs i etik för ingenjörer. Den är obligatorisk på masterprogrammet Industriell ledning och innovationen och för övriga studenter är den valbar.

Thomas Lennerfors som är kursansvarig märker tydligt att intresset har ökat.

– De första åren hade vi oftast 10–12 studenter men i år hade vi 90 stycken. Det är förstås jätteroligt att fler lockas av ämnet.

Thomas skrev 2011 en allmän bok om etik och ända sedan han blev kursansvarig har han funderat på att skriva en lärobok i etik för ingenjörer. I höstas kom han äntligen igång med skrivandet och vid kursstarten i januari hade han ett kompendium klart som han kunde testa på studenterna. Han fick positiv respons och har fortsatt arbetet till ett färdigt manus.

– Den utgår från samma teorier i etik som den första boken men den har en pedagogik som är anpassad för ingenjörer. De som läser till ingenjörer lär sig att lösa problem och jag har försökt använda mig av problemlösning som pedagogisk modell, säger han.

Thomas Lennerfors vill att ingenjörerna, när de kommer ut i arbetslivet, inte ska agera efter sin magkänsla utan angripa etiska problem på samma sätt som de angriper tekniska problem. Han beskriver processen för att lösa etiska problem i fyra steg.

1. Det första handlar om att bli medveten om en rad etiska aspekter, bland annat hur tekniken påverkar samhället och hur man omedvetet eller medvetet påverkar sin omgivning genom den uppfattning man har eller de ideal man lever efter.

2. Det andra steget tar upp var och ens eget ansvar, att man inte bara identifierar ett etiskt problem utan också inser att man själv har ett ansvar.

3. Det tredje handlar om kritiskt tänkande där man måste väga olika handlingsalternativ  mot varandra. Ofta finns det både fördelar och nackdelar med de olika alternativ som finns.

4. Det sista steget beskriver vägen till handling. Här handlar det om att skaffa sig själv en slags etisk kompass. Hur borde jag bete mig och hur ska jag ta mig dit? Nu gäller det att utforma en konkret åtgärdsplan som man sedan kan omsätta i praktisk handling.

Kursboken innehåller också övningar där studenterna får intervjua yrkesverksamma ingenjörer och be dem om exempel på etiska delimman i deras arbeten.

– Den här övningen som har ingått i kursen i flera år gör etiken mer konkret. Några ingenjörer har exempelvis berättat om en kultur på arbetsplatsen där man ljuger för kunderna. Det skapar ett etiskt dilemma när det gynnar karriären men som strider mot ens etiska principer.

Boken innehåller en mängd intressanta etiska problem från olika ingenjörsområden och Thomas Lennerfors har också strävat efter att boken inte ska bli renodlat västerländsk. Med eget påbrå från Japan där han också undervisat i etik säger han att han har lärt sig mycket.

– Den västerländska filosofin utgår mer från individer medan den österländska och japanska utgår mer från relationer mellan människor.

Thomas Lennerfors lärobok ges ut av Studentlitteratur och kommer under hösten. Den publiceras både på svenska och engelska med titlarna Etik för ingenjörer och Engineering ethics.

Karin Virgin

1 KOMMENTAR

Lämna ett svar till Joakim Avbryt svar

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ulrika Lindstrand

Medlemsavgiften höjs: “Måste ta höjd för att det kan bli många arbetslösa” 

Sveriges Ingenjörers ordförande Ulrika Lindstrand kommenterar beslutet att höja medlemsavgiften. 

”Las-förslag gör oss provanställda hela arbetslivet”

Osäkra anställningar och risk för godtyckliga uppsägningar. Det är några av riskerna som Sveriges Ingenjörer ser med förslaget om förändrad arbetsrätt.

Hon tar smarta lösningar från rymden till jorden

Cecilia Hertz lyssnade inte på tvivlarna utan följde sin dröm. Sedan snart 20 år driver hon det enda svenska företaget inom rymddesign.

Vad vet du om rymden? Testa dina kunskaper

Hur kan en tvättmaskin i rymden fungera och vad packade Christer Fuglesang på sin första rymdfärd? Svaren i vårt rymdqiz finns i Cecilia Hertz bok "Rymden och allt den har att lära oss."
Camilla Frankelius

Fyra gånger så många varsel – men oklart hur många som blir uppsagda 

Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius kommenterar arbetsmarknadsläget för ingenjörer. 
Betala räkning med bankid

Flera a-kassor planerar att höja avgiften

Fler arbetslösa och högre ersättningsnivåer ger ett nytt läge för a-kassorna. Akademikernas a-kassa avvaktar med eventuell avgiftshöjning och klarar handläggningstiden för de flesta.

Akut läge ökar intresset för att jobba med förändring

Ingenjören David Andersson märker av ett ökat intresse för förändringsarbete. "Det handlar både om att företag har tid, men framför allt om att läget är akut" säger han.

Nu ska utbyggnaden av ingenjörsutbildningar granskas

Riksrevisionen ska granska regeringens uppdrag till universitet och högskolor att ordna fler platser på vissa utbildningar, bland annat för ingenjörer. Sveriges Ingenjörer välkomnar granskningen.

Så kan Sverige få ut mer av forskningen

Förutsättningarna för innovationer och nyttiggörande av forskning ser olika ut på olika lärosäten. Mer tydlighet i uppdraget efterlyses.

Permitteringar och hemarbete ökar risken för psykisk ohälsa

På Scania har Akademikerföreningen sett stora risker med att permittera medarbetare inom företagshälsovården samtidigt som mycket tyder på en ökad ohälsa.