Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Hälsa Män pratar ogärna om sina sömnproblem

Män pratar ogärna om sina sömnproblem

En av tre svenskar har sömnproblem och det är lika vanligt bland män och kvinnor. Men vad kan man göra för att sova bättre och vilka är hälsoriskerna med att sova för lite? Svaren finns i en ny bok av sömnforskaren Christian Benedict.

Att vara utpräglad kvällsmänniska är ett problem i dagens samhälle där de flesta arbetsplatser kräver att man börjar mellan klockan 8 och 9 på morgonen. Ett avsnitt i boken tar upp begreppet kvällsmänniskor och morgonmänniskor. Där skildras en amerikansk studie där människor i storstäder fick tälta i vildmarken utan ficklampor, stearinljus eller smarta telefoner. De exponerades för ljus mellan solens upp- och nergång. Både morgon- och kvällsmänniskorna somnade tidigare än de brukade göra men skillnaden mellan grupperna minskade tydligt.

Christian Benedict menar att den amerikanska studien visar att kvällsmänniskorna kan förändra sina vanor för att kunna somna tidigare.

Christian Benedict

– Är man kvällsmänniska ska man prioritera att komma ut och få dagsljus. Det är inte lätt under vintern i Sverige men en promenad på lunchen kan göra skillnad.

Han tycker också att fler arbetsgivare borde erbjuda mer flexibla arbetstider.

– De skulle tjäna på att ha anställda som är utsövda och presterar bättre. Men det förutsätter att fler chefer lär sig mer om sömn och hälsa och förstår att människor är olika.

Det var som nybliven pappa Christian Benedict, docent i neurovetenskap, började fundera över vad som händer i kroppen när vi inte får sova ordentligt. I dag arbetar han som sömnforskare vid Uppsala universitet.

Boken Sömn sömn sömn handlar om hur minne, immunförsvar, vikt, koncentration och känslor hör ihop med sömn.

Boken Sömn, sömn, sömn har han skrivit tillsammans med journalisten Minna Tunberger. Den förklarar hur sömnbrist påverkar kroppen och ger också råd för bättre sömn.

Forskning visar att det finns en koppling mellan sömnbrist och flera sjukdomar, både på kort och lång sikt. Men Christian Benedict har blivit trött på alla larmrapporter. Han menar att kroppen är komplex och ingen ska behöva oroa sig för att bli dement eller få cancer för att man under perioder i livet får för lite sömn.

Men ändå hoppas han att den hälsotrend som hittills mest handlat om mat och träning också börjar fokusera på sömn.

– Många sömnproblem kan man lösa genom att ändra sina vanor men räcker inte det kan man också få medicinsk hjälp. Sömnstörningar kan bero på så många olika saker, säger Christian Benedict.

Ingenjören träffar honom i samband med en föreläsning där majoriteten av publiken är kvinnor trots att sömnproblem inte har med kön att göra.

– Inte alls, men jag tror att män mer ogärna berättar om sina sömnproblem. Forskningen visar faktiskt att äldre män förlorar mycket mer av sin djupsömn än äldre kvinnor gör. Det är förstås inte bra eftersom djupsömnen är den del av sömnen då hjärnan och kroppen går in i sin återhämtningsfas.

Flera faktorer gör också att sömnbrist ofta leder till att man går upp i vikt. Det beror dels på att mer av matens energi lagras i kroppen när vi är vakna, dels leder sömnbrist till att vi äter mer och mer onyttig mat.

Christian Benedict har genomfört en studie där han lät en grupp försökspersoner sova ostörda under en natt medan den andra gruppen fick sin sömn störd. På morgonen fick samtliga deltagare 300 kronor för att köpa mat.

Vad köpte de då?

– De som led av sömnbrist köpte fetare, sötare och mer energirik mat än de som hade sovit bra. Inte konstigt alls eftersom de som har varit mer vakna har gjort av med mer energi och då skriker kroppen efter fett och kolhydrater.

Karin Virgin

12 tips för att sova bättre

Var fysiskt och mentalt aktiv under dagen.

Vistas utomhus och har du inte möjlighet att gå ut, sitt nära ett fönster.

Stäng av telefonen med jobbmejl under natten eller ställ in den så att den inte stör.

Sänk temperaturen i sovrummet.

Ta en varm dusch innan läggdags. Ökning av hudens temperatur på händer och fötter signalerar till hjärnan att gå i sovläge.

Ät inte sent på kvällen, helst inte efter 19.00.

Drick inte kaffe för sent på dagen.

Undvik att träna 3–4 timmar innan läggdags.

Undvik att använda dator och mobil innan du ska sova.

Mörklägg sovrummet ordentligt sommartid.

Undvik att tända om du vaknar på natten.

Om du har en partner, överväg att sova i egen säng, kanske till och med i ett eget rum.

5 KOMMENTARER

  1. Håller med Evert här, det finns en anledning till att vissa människor har tidigare dygnsrytm än vad som är normalt. Det är inte alls säkert att vi ska anpassa allting efter de människorna.

    Till exempel finns det forskning (ett svagt ”argument” i dagens läge, jag vet) som pekar på att de flesta tonåringar har en senare dygnsrytm. Kvällsmänniskor har helt enkelt behållit den dygnsrytmen.

    • +1!!!! Och alla de här tipsen bygger ju på att du jobbar utomhus eller inte jobbar alls för att vardagen ska gå ihop

  2. Det hade varit hjälpsamt om tips 9 (”Undvik att använda dator och mobil innan du ska sova.”) hade blivit preciserat med tid också, liksom träningstipset (”3-4 timmar”) var. Räcker det 10 minuter innan en ska sova, eller är det flera timmar?

  3. Varför sätta denna rubrik på artikeln, som vrider fokus till män? Intervjun handlar om kvälls- och morgonmänniskor, och lyfter goda tankar för alla, även yngre.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Så svarar du chefen som nobbar ditt lönekrav

0
För att lyckas med lönesamtalet är det viktigt att fundera på vad chefen kommer att svara på ditt lönekrav. Läs om ombudsmannens tips för hur du bemöter chefens argument.

“Varför existerar dåligt ledarskap fortfarande?”

0
Varför finns det så många dåliga chefer, trots all kunskap vi har om ledarskap? Det är en fråga som vi borde diskutera mer, menar professor Anders Örtenblad.
Pengar, KTH, Ericsson

Lön, antagningspoäng och att jobbet inte känns kul – det här läste flest 2021

0
Vad säger jag när chefen nobbar mitt lönekrav? Är det ett problem att Ericsson vill överge fasta arbetsplatser? Varför krävdes det en ingenjör för att avslöja bluffen i Allra?

Nu ska arbetsgivarna avgöra vad som är friskvård

0
Nu ska arbetsgivarna själva bestämma hur friskvårdsbidraget ska användas. Men det blir inte fritt fram för vad som helst. Reglerna har inte förändrats. 

Cykelförmån och avdrag för jobb på annan ort – här är nya lagarna 2022

0
Den 1 januari 2022 trädde en rad lagändringar i kraft. Här är åtta som påverkar arbetslivet.
Frost

Goda helger önskar Ingenjören! Vi är tillbaka 10 januari

0
Nu gör vi uppehåll, men är tillbaka igen den 10 januari.

Min kollega är lat – vad ska jag göra?

1
Vad gör man med kollegor som inte engagerar sig, som levererar i sista minuten och gör bara exakt det som förväntas? Så här svarar psykologen.
Unga ingenjörer

Nästan fem gånger fler ingenjörer examineras i dag än i slutet av 70-talet

11
För 40 år sedan examinerades 1 500 ingenjörer per år. Nu är antalet 7 300.   

Fler utländska doktorander stannar i Sverige

0
Mer än varannan utländsk doktorand stannar i Sverige efter examen. Linköpings universitet, Chalmers och KTH är lärosätena som har flest utländska doktorander som stannar.

Karolina Unger: Civilingenjören som blev klimatinfluencer

4
För två år sedan lämnade Karolina Unger ett välbetalt jobb för att på heltid kunna ägna sig åt det hon brinner för. Hon startade KLIMPO – ett forum för att Sverige ska klara målet att bli klimatneutralt 2045.  

VI REKOMMENDERAR

Man som slappnar av framför julgran

Så gör du för att stressa ner i jul

1
Låt inte julen bli ytterligare en stressfaktor. Här ger experterna sina bästa tips för att stressa ner i jul - och för att slippa stressa när du börjar jobba igen.

TOPPLISTA