Vill du starta ett kvinnligt nätverk? – tänk på det här

Civilingenjören Erica Conradson har startat det kvinnliga nätverket GLOW på Siemens i Finspång. Foto: Siemens.

Saknar du ett kvinnligt nätverk på din arbetsplats? Civilingenjören Erica Conradson på Siemens i Finspång fick uppdraget av HR-chefen att starta ett. Hon tipsar om vad som är viktigt att tänka på för att nätverket ska kunna göra skillnad.

På Siemens finns det inte bara ett utan flera nätverk för kvinnor. Det bredaste är KRAFT som riktar sig till alla kvinnor i företaget. 2012 fick civilingenjören Erica Conradson uppdraget att starta företagets globala nätverk för kvinnliga chefer – GLOW, Global Leadership of Women – i Finspång.

Erica är chef för den avdelning i Finspång som planerar underhåll för gasturbiner. Hon sitter också i företagets högsta lokala ledningsgrupp där hon ansvarar för hållbarhets- och mångfaldsfrågor.

– Om man vill start ett kvinnligt nätverk är det viktigt att ställa sig frågan vad man vill åstadkomma, helt enkelt vad som är syftet. Det är en fälla att tro att nätverket kan lösa företagets problem men det kan vara ett medel för att komma närmare uppsatta mål.

Målsättningen med GLOW var tydlig från början. Det handlar om att öka andelen kvinnor på ledande positioner i företaget. GLOW har en stark koppling till företagets ledningsgrupp och det tror Erica är viktigt för att goda idéer ska omsättas i handlingar och beslut.

– GLOW tar fram underlag och föreslår mål som presenteras för koncernledningen. Vi har också en sponsor i ledningen, en person som vi har tät kontakt med och som är pådrivande i ledningsgruppen.

Erica säger att det är viktigt att nätverk har en budget för att få en legitimitet och till exempel kunna bjuda in externa föreläsare och hålla utbildningar. Varje månad arrangerar GLOW också en nätverkslunch, ofta med en person på företaget. Det kan exempelvis vara en kvinna som är en inspirerande förebild för andra eller en chef som vill öka andelen kvinnor på sin avdelning eller enhet. Nätverket har också samarbetat med en gymnasieskola och universitet för att locka fler tjejer att söka tekniska utbildningar.

Nätverket hjälper också till att hitta kandidater till utlysta chefstjänster och deltagarna pushar och stöttar varandra.

Från början var GLOW ett nätverk enbart för kvinnliga chefer på Siemens men har senare breddats för alla kvinnor på företaget som är intresserade av ledarskapsfrågor. På så vis fångar man också upp de som är intresserade av klivet till ett chefsuppdrag. I dag har GLOW ungefär 100 medlemmar i Finspång (ett systernätverk finns i Stockholm).

Erica Conradson har också haft erfarenhetsutbyte med kvinnliga nätverk på andra företag, bland annat nätverket Athena på Saab i Linköping. Men hon påpekar att det är viktigt att inte bara prata med kvinnor utan också män. Styrelsen för GLOW har haft enskilda möten med flera chefer på högsta företagsnivå för att presentera statistik och diskutera normer.

–Glöm inte att det är männen som sitter på många ledande positioner och som har möjligheten att kunna förändra, säger Erica Conradson.

Ericas tips till dig som vill starta ett kvinnligt nätverk

  1. Bestäm vad som är syftet med nätverket, vad vill ni åstadkomma?
  2. Se till att få ekonomiskt stöd för att kunna driva nätverket
  3. Fundera på om aktiviteterna ska vara öppna även för män. GLOW arrangerar en del föreläsningar för alla.
  4. Se till att nätverket får en sponsor från ledningsgruppen, en kanal mellan nätverket och ledningen.
  5. Träffa chefer på högsta nivå, helst en och en. Visa statistik över jämställdheten på företaget, beskriv era mål och diskutera normer på företaget
  6. Ta kontakt med kvinnliga nätverk på andra företag och ta del av deras erfarenheter.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Därför presterar vi bättre på jobbet om det är högt i tak

Därför presterar vi bättre på jobbet om det är högt i tak

Vad hjälper det om man anställer de som är smartast i hela världen om de inte känner sig bekväma med att fråga, ifrågasätta och bidra när de väl är på jobbet? Ödgärd Andersson, vd på Zenseact, ser hur inflytande och lönsamhet hänger ihop.
Fler artiklar