Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Ingenjören som blivit drottning av tågsemester

Ingenjören som blivit drottning av tågsemester

Hon är ingenjör och hållbarhetsforskare och en av dem som gett tågresandet en rejäl skjuts. Susanna Elfors grundade Facebookgruppen Tågsemester (med över 90 000 medlemmar) och har startat tågresebyrå. Vi ringde upp henne.

Hur kommer det sig att du har intresserat dig för tågresande och tågsemester?

– Jag är inte tågnörd från början, men jag har varit intresserad av hållbarhet länge och har jobbat med hållbar stadsutveckling.

Varför startade du Facebookgruppen och sedan Tågsemesterbyrån?

– Jag provade på att åka på tågsemester för några år sedan och det fanns många brister. Och tågcharter var krångligt. Och om jag tyckte att det var krångligt, vad skulle då inte andra tycka? När jag gjorde en egen tågsemester igen i somras fungerade det bra, tack vare tips från andra i Facebook-gruppen.

Finns det någon koppling mellan att du är ingenjör och forskare och tågresandet?

– Jag har forskat om hus och hållbar stadsutveckling på KTH, på samma avdelning som Jonas Åkerman som forskar om transporter. Det gjorde att jag fick insikter tidigare än andra om vad som har liten och stor påverkan på miljön. Och på individnivå är resandet jätteviktigt och något man lätt kan ändra på. Tar man bort en långresa med flyg så vinner man mycket.

Vad möter du för reaktioner från ingenjörer på det här med tågresande?

– Det finns många sorters ingenjörer. Det finns forskare som ändrat sina resvanor. Det finns de som är anti och tycker att det här är tjafs och att man ska flyga. Det finns de som tycker att tekniken ska lösa allt.

Vad tror du då, kan teknik lösa klimatproblemen?

– Jag tror att teknik är viktigt, men oavsett teknik kommer vi inte att kunna flyga i den skala vi gör i dag. Som ingenjör inser man att det krävs mycket för att lyfta ett tungt plan. Och så har vi rekyleffekten – även om prylar blir elsnålare så använder vi fler prylar och det ökar elanvändningen. Det här gäller tågresor också, så välj med omsorg vilka resor du vill göra.

Har du några speciella tågtips för ingenjörer – saker som är intressanta?

– Det finns en del roliga sträckor – som Bernina express och Bergen-banan. Och Freiburg är intressant som en stad som jobbar med hållbarhet och har bra spårvagnar. I Hamburg finns världens största modelljärnvägsanläggning, Miniatur Wunderland.

– På Tågsemesterbyrån jobbar vi också med att ordna konferensresor med tåg. Många arbetsplatser vill ju skippa den årliga flygresan och åka tåg i stället. I höst ordnar vi också Tågkonferensdagen för de företag som vill lära sig mer om tågresor i tjänsten.

Vilka allmänna tips har du till den som vill tågsemestra?

– Stanna på vägen! Tänk inte att ni bara åker från A till B utan planera tid för att stanna – då kan man få både stads- och badsemester. Packa med extra laddare eftersom det inte finns eluttag på alla tåg och ladda gärna ner filmer. Välj om du vill boka platsbiljetter i förväg eller om du vill åka mer live. Man måste ofta boka, men kan göra det efter vägen.

Om man vill åka på tågsemester i sommar, är det för sent?

– Jag tror att tågresebyråer är överbokade , men om man vill boka själv så går det nog. Det finns en sajt, Railplanner, som man kan använda sig av. Och så kan man ju åka sträckor i Sverige. Det rekommenderar jag.

Vilken är den bästa tågsemestern du har varit på?

– Kanske den vi var på med Tågsemesterbyrån, till Lofoten. Den blev så bra. Det var bra stämning och fint där. Och så var det ju vår egen resa som vi ordnade.

Vart åker du själv i sommar?

– Jag åker med på Tågsemesters andra resa, till Gardasjön, nu i juni.

Karin Thorsell

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjör i teknisk fysik blev trainee på Sida

0
"Teknik är till för människor och med enkla medel kan vi hjälpa väldigt många till ett bättre liv" säger Christian Naccache som är anställd på Sidas traineeprogram.

Misslyckad satsning på att utbilda fler ingenjörer

2
Regeringens uppdrag till högskolorna att bygga ut ingenjörsutbildningarna har gett noll i resultat. På ingenjörsprogrammen utbildas nu färre studenter än innan.

”Ingen tar ansvar för arbetskraftsmigranterna”

2
Ingenjörer som kommer till Sverige för att arbeta står i många fall helt utan skydd, i stark beroendeställning till sin arbetsgivare – och ingen tar ansvar för deras situation.

Så söker du i årets lönestatistik

0
Nu är lönedatabasen Saco Lönesök uppdaterad med 70 000 ingenjörslöner. Läs tipsen om hur man söker i statistiken, och vad som är viktigt att tänka på just i år.   
Löneförhandling

9 snabba tips inför löneförhandlingen

0
I två artiklar i Dagens Industri ger Camilla Frankelius, förhandlingschef för Sveriges Ingenjörer, sina bästa tips inför och under lönesamtalet. Här är en sammanfattning av vad du behöver tänka på.
Ingenjörshuset

Osäkert om tillfällig höjning av medlemsavgiften slopas i förtid

21
I juli infördes den tillfälligt höjda medlemsavgiften till Sveriges Ingenjörer för att säkra inkomstförsäkringen under pandemin. Som längst ska höjningen pågå till december 2021, men om den kan avslutas tidigare är oklart.

Här får hemmajobbarna 30 minuter friskvård om dagen

1
Medarbetarna på fackförbundet DIK har rätt till 30 minuter friskvård om dagen. Den nytillträdda vd:n Johanna Lindell vill sända en signal att det är viktigt att komma ut i friska luften.
Claes Kilgren, Joakim Skeppling och Benny Andersson är aktiva i Sveriges Ingenjörer i Region Stockholm respektive Simrishamns kommun

De är trötta på låga ingenjörslöner i kommuner och regioner

0
Kopplingen mellan lön och prestation är svag i kommuner och regioner och det är svårt att få upp lönerna, menar några förtroendevalda ingenjörer.

Viktigast att ingen kollega blir felbehandlad

0
Tibor Muhi arbetar fackligt i Stockholms stad. Det bästa med jobbet är att se till att allt går rätt till och finnas där den dag någon behöver stöd från facket. 

”På FOI finns jobben som inte finns någon annanstans”

1
Stora satsningar på försvaret leder till fler uppdrag för FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut.  Över 140 personer ska rekryteras i år – en utmaning när allt färre forskare i Sverige är svenska medborgare.

VI REKOMMENDERAR

Tänk på det här när du sommarjobbar

0
Att få problem med oschyssta arbetsgivare på sommarjobbet är som tur är ganska ovanligt för teknologer. ”Men då och då dyker det upp problem”,...

TOPPLISTA