Segt på jobbet? Gör så här

Trött hund vid skrivbord
Foto: Monkeybusinessimages/ Gettyimages

Har du kommit tillbaka efter semestern och känner att det är segt att jobba? Då är du inte ensam. Men det finns knep för att göra det lättare för dig själv – oavsett om segheten dyker upp efter semestern eller andra delar av året.

Christina Stielli är organisationsutvecklare, föreläsare och författare till böcker om arbetsglädje och att greppa förändring på jobbet. Hon säger att det inte är konstigt om det känns segt att börja jobba efter semestern.

Christina Stielli

Christina Stielli Foto: Kristian Pohl

– Verkligen inte. Semester är glädje, att få göra vad vi vill, umgås, vara uppe länge, dricka vin en vanlig vardag. Allt är lättare.

Men samtidigt som segheten är naturlig så är det viktigt att fundera på vad man själv kan göra åt den.

– Människan behöver ett syfte och ibland behöver man hitta det syftet själv. Det gäller att inte komma till en känsla av uppgivenhet, ”Inte en dag till”.

Här är Christina Stiellis råd:

  1. Sommaren är inte slut

Semestern kanske är slut, men sommaren pågår fortfarande. Övergången till att börja jobba blir inte lika brutal om du fortsätter att göra sommargrejer: grilla, gå barfota i gräset.

  1. Kom igång

Ett vanligt råd är att mjukstarta efter semestern, men en studie från 2018 visar att det absolut viktigaste är att börja jobba direkt.

– I stället för att sega ut på det är det som med träning: ”Bara gör det”, säger Christina Stielli.

  1. Socialisera

Prata med kollegorna när du kommer tillbaka. Vad har de gjort?

– Det är något vi mår bra av och det sänker oro och ångest.

  1. Se över attityden

Säger eller tänker du ”Jaha, då var det ett år till nästa semester”? Tyvärr gör det varken dig själv eller omgivningen gladare.

– Människor har generellt lättare att vara negativa än positiva. Men ge inte det negativa för mycket energi. Det klarar sig ändå, så ge det positiva energi. Fokusera på det som är bra.

  1. Dela upp

Jo, det är ett år (minus ett antal veckor) till nästa semester och det kan kännas långt om man ser det i klump. Se det därför i delar – en månad framåt eller fem dagar till helgen.

  1. Hitta syftet

Som människor behöver vi som sagt ett syfte med det vi gör. Jobbar man på en akutavdelning på ett sjukhus är det lätt att se syftet. Men för de flesta behöver man tänka efter själv: Vad bidrar jag med?

Det kan vara allt från att skapa bra stämning eller få andra glada/trygga/inspirerade – till att bidra till välfungerande IT-stöd, bra byggnader, säker kemikaliehantering, svensk ekonomi etcetera.

  1. Bidra själv

För att trivas på jobbet krävs att det finns en bra grund:

  • att man har en rimlig arbetssituation
  • att man värderas med en rimlig lön och
  • att man blir bekräftad, att man gör något som bidrar till verksamheten.

Men när det är uppfyllt kan man också själv påverka glädjen på jobbet.

– Man tjänar på att träna på att inte vara sur, tråkig och irriterad. Hälsa på andra. Fika tillsammans. Det är jätteviktigt.

  1. Skippa gnället

Att klaga på saker som går att förändra är bra, alltså att klaga med syftet att få en lösning. Men att gnälla, att beklaga sig och älta saker man inte kan påverka – som vädret, eller att det inte är semester längre – är inte bra för någon, menar Christina Stielli.

– Att gå runt och gnälla är att arbeta emot glädjen, och det smittar av sig på andra. Man ska absolut kunna säga ”Jag hade ingen bra sommar”, det är bra att dela med sig av, men man ska inte älta.

  1. Träna på vad du ska fokusera på

För hjärnan är det en överlevnadsinstinkt att fokusera på negativa saker som kan hota oss. Men det får oss inte att må bra. Därför behöver de flesta av oss träna för att inte bara fokusera på negativa saker.

– Det handlar inte om att man ska tänka positivt. Tycker jag inte om regn så är det inget jag behöver ändra, men jag behöver inte heller lägga energi på det. Jag behöver inte oja mig för det utan kan försöka hitta annat som är bra och fokusera på det.

– Och i stället för att klaga, blicka tillbaka och berätta om allt som är bra och var tacksam.

  1. Gör det tillsammans

Ni kan också ha rutiner på jobbet för att rikta fokus mot det ni gör bra. Christina Stielli har träffat många arbetsplatser som gör det.

Ett IT-företag på Västkusten smällde av en champagneflaska varje gång de hade något att fira. De hade ett innertak som det lätt blev hål i och vid hålet från champagnekorken skrev de vad det var de firade.

Ett företag hade fredagsfika där alla fick berätta vad de gjort bra under veckan.

– Det kanske är på gränsen för vad människor känner sig bekväma med, men det är precis det här man ska göra för att lyfta fram det som är bra.

Ett annat företag hade en feedback-vägg där man skrev på en post it-lapp vad man tyckte att någon gjort bra och satte upp.

  1. Fortfarande inte bra?

Om du följt tipsen och känslan att det är tungt på jobbet dröjer kvar efter en månad: Tvinga dig inte bara till jobbet utan börja fundera på om det är dags att byta jobb. Om det är det här du vill eller inte.

– Tiden efter semestern är statistiskt en tid för förändring. Fler byter jobb, fler separerar. Över sommaren hinner vi fundera och har distans till vardagslivet.

Känner du att det nog är dags att byta jobb är Christina Stiellis råd att bena ut vad du vill genom att ställa tre frågor:

  • Vad är jag bra på, vad kan jag?
  • Vad är det jag gör när tiden bara försvinner, som jag blir uppslukad av?
  • Vad är så viktigt för mig att jag krigar för det?

– Och tänk på att berömma din egen insats. ”Jag rodde i land det här”, även om det inte var något stort.

6 kommentarer

  • Björn Arén

    Se det gärna också så här: ”Åh, nu får jag äntligen en chans att ta itu med det där som jag inte hann med före semestern. Att få göra de där samtalen som jag inte hann med. Då får jag också höra hur glada många blir för att jag brydde mig om att komma igen … Bättre sent än aldrig …. Dessutom får jag lättare upp farten på banan.

    17 augusti 2019
  • Johan E

    Känns som man sett de råden förr på ett ungefär, ganska trött på såna här kvickfixlistor. Bit i hop o jobba på bara, så enkelt är det…

    15 augusti 2019
    • Berit

      Själv tycker jag att det är bra att få en påminnelse och bekräftelse på att jag tänker rätt. Vi är varandras arbetsplats och det finns alltid bra saker att fokusera på om man aktivt väljer att göra det. Att bara läsa ”kvickfixlistor” hjälper inte. Det är att aktivt fundera på om man skulle kunna göra på ett annat sätt och sedan göra det som det blir skillnad. Med all respekt: Att bita ihop och jobba på är ett sätt. Att försöka hitta och verka för ljuspunkter i vardagen är ett annat. Tack Christina för dina tips!

      15 augusti 2019
      • Björn Arén

        ”Att bita ihop”….. Vad är det för trist jobb du har och tänker på. Det låter som att du ser dig som en piskad galärslav…. Försök hellre att se glädjen i att åter få vara på banan och göra nytta.
        Hälsar gott! Björn Arén

        17 augusti 2019
  • Johan

    Vad hände med det 10:e rådet?

    15 augusti 2019
    • Karin Thorsell

      Det kan nog vara segt efter semestern på redaktionen också… Justerar nu så det blir rätt, så 11 råd…

      15 augusti 2019

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Ingenjören David Stavegård har nära 18 000 prenumererar på ”torsdagstipset” där han visar smarta funktioner i Excel.  Själv är han mest stolt över att ingå i den exklusiva grupp som regelbundet träffar Microsofts Excelteam.
Fler artiklar