Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Fackligt Facken på Scania välkomnar tuffare miljökrav på lastbilar

Facken på Scania välkomnar tuffare miljökrav på lastbilar

I februari antog EU ett avtal om högre krav på CO2-utsläpp från lastbilar. Facken på Scania tycker att målen är både realistiska och nödvändiga och akademikerna sticker dessutom ut hakan. De ser gärna att lagstiftare och politiker höjer ribban för industrin ännu mer.

Den 19 februari beslutade EU att införa ett nytt regelverk för utsläpp av koldioxid från tunga lastbilar. I våras bestämde sig facken på Scania – Akademikerföreningen, Unionen, Ledarna och Metall – för att göra ett gemensamt skriftligt uttalande som visar att man är positiv till de hårdare kraven.

Lisa Lorentzon

– Oavsett vilket förbund man tillhör är det viktigt att alla anställda ser att facken tror att de ambitiösa klimatmålen är bra för hela företaget på lång sikt, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania.

I Akademikerföreningens medlemsbrev i april publicerades uttalandet om hur facken ser på de tuffare kraven. Där skriver man: ”Att sätta höga klimatmål handlar om att våga tro på framtiden. Tro på att vi som arbetar inom industrin kan hitta lösningarna. Om kraven från politiker och kunder är för låga får det motsatt effekt. ”

Lisa Lorentzon säger att de nya kraven är tuffa men fullt realistiska att nå. Det kommer dessutom bli nödvändigt eftersom bötesbeloppen är höga för de som misslyckas. Hon menar att det kommer att bli en ödesfråga för företagen i branschen.

Hårdare miljökrav på tunga lastbilar

  • Enligt beslutet ska koldioxidutsläpp från bussar och lastbilar minska med 15 procent till år 2025 och 30 procent till år 2030, jämfört med 2019 års nivåer.
  • Den tunga vägtrafiken står för knappt 5 procent av EU:s totala utsläpp av växthusgaser.

Akademikerföreningen vill till och med att Scania ska sikta högre än kraven.

– Scania är ett premiummärke. Vi ska nå utsläppskraven med god marginal och ha lägre bränsleförbrukning än våra konkurrenter. Det är viktigt för vår konkurrensförmåga och vår möjlighet att investera i forskning och utveckling. Och det tryggar jobben på sikt.

Medlemmarnas reaktioner på fackens gemensamma uttalande har varit enbart positiva.

– Bland våra medlemmar finns det ett stort engagemang för klimatet och en önskan att vara med och bidra till mer hållbara lösningar. Många känner sig stolta att jobba på ett företag som sätter ambitiösare mål än lagstiftningen kräver. Dessutom älskar ju ingenjörer utmaningar säger Lisa Lorentzon.

Så här avslutar facken på Scania sitt uttalande ”Vi litar på att politiker och kunder kommer att fortsätta utmana oss. Vi kommer att leverera.”

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjörshuset

Avgiftshöjningen: Så ska överskottet användas

0
Den tillfälliga höjningen av medlemsavgiften till Sveriges Ingenjörer avslutas i förtid. Men vad händer med pengarna som är kvar?

”Hur gör jag om jag blir sjuk på semestern?”

0
Varför ska du sjukanmäla dig om du blir sjuk på semestern? Och kan din chef kräva att du har koll på jobbmejlen när du är ledig? Så här säger förbundsjuristen.
Studenter på KTH

Färre nyexade ingenjörer hade jobb i oktober

0
Hur har det gått för nyexaminerade ingenjörer att få jobb under pandemin? Klart sämre än året innan, visar statistik från UKÄ. Samtidigt kan det finnas fler förklaringar bakom.

Jag är omplacerad – kan jag tacka nej?

0
Kan min arbetsgivare omplacera mig till en mindre kvalificerad tjänst? Får jag då behålla min lön? Vad händer om jag tackar nej? Ullika Dalén, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer, reder ut vad som gäller.

Satsningar på lön och karriär – så lockar regionerna ingenjörer

0
Särskilda lönesatsningar och möjlighet till fler karriärvägar har blivit nödvändiga för att regionerna ska klara att rekrytera ingenjörer.

Mer pengar till forskning när MDH blir universitet

1
Anslagen till forskningen kommer i det närmaste att fördubblas när Mälardalens högskola blir universitet.

Därför vill (relativt många) kvinnliga ingenjörer jobba i offentlig sektor

2
Andelen kvinnor bland ingenjörerna är lägst i privat sektor. Högst ligger kommunerna, följt av stat, region och högskola. Att kvinnor attraheras av offentlig sektor har sina förklaringar.

Distans eller kontor – måste alla följa samma regler?

1
Maral Babapour Chafi får årets Levipris för forskning om aktivitetsbaserade kontor. Nu forskar hon om hur vi bäst kombinerar arbete på kontor och distans.

Blunda inte för misstagen – men se upp med fallgroparna

0
Hur hanterar du fel och misstag på din arbetsplats? Att ta ansvar är viktigt, men se upp för fallgroparna. 

Över 20 000 i studiebidrag – för alla som jobbat

16
20 458 kronor i studiebidrag per månad under ett år. Det ska alla som jobbat i åtta år kunna få från vårterminen 2023 - även de som inte har kollektivavtal.

VI REKOMMENDERAR

Kvinna tar det lugnt på balkong

Så får du en bra semester – trots krisen

0
Går det att få semesterkänsla i en tid av distansarbete och restriktioner? Ja, säger psykologen Kerstin Jeding. Här är hennes tips. 

TOPPLISTA