Facken på Scania välkomnar tuffare miljökrav på lastbilar

0
1551
Fack på Scania välkomnar de tuffare miljökraven för lastbilar. Foto: Scania CV AB

I februari antog EU ett avtal om högre krav på CO2-utsläpp från lastbilar. Facken på Scania tycker att målen är både realistiska och nödvändiga och akademikerna sticker dessutom ut hakan. De ser gärna att lagstiftare och politiker höjer ribban för industrin ännu mer.

Den 19 februari beslutade EU att införa ett nytt regelverk för utsläpp av koldioxid från tunga lastbilar. I våras bestämde sig facken på Scania – Akademikerföreningen, Unionen, Ledarna och Metall – för att göra ett gemensamt skriftligt uttalande som visar att man är positiv till de hårdare kraven.

Lisa Lorentzon

– Oavsett vilket förbund man tillhör är det viktigt att alla anställda ser att facken tror att de ambitiösa klimatmålen är bra för hela företaget på lång sikt, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania.

I Akademikerföreningens medlemsbrev i april publicerades uttalandet om hur facken ser på de tuffare kraven. Där skriver man: ”Att sätta höga klimatmål handlar om att våga tro på framtiden. Tro på att vi som arbetar inom industrin kan hitta lösningarna. Om kraven från politiker och kunder är för låga får det motsatt effekt. ”

Lisa Lorentzon säger att de nya kraven är tuffa men fullt realistiska att nå. Det kommer dessutom bli nödvändigt eftersom bötesbeloppen är höga för de som misslyckas. Hon menar att det kommer att bli en ödesfråga för företagen i branschen.

Hårdare miljökrav på tunga lastbilar

  • Enligt beslutet ska koldioxidutsläpp från bussar och lastbilar minska med 15 procent till år 2025 och 30 procent till år 2030, jämfört med 2019 års nivåer.
  • Den tunga vägtrafiken står för knappt 5 procent av EU:s totala utsläpp av växthusgaser.

Akademikerföreningen vill till och med att Scania ska sikta högre än kraven.

– Scania är ett premiummärke. Vi ska nå utsläppskraven med god marginal och ha lägre bränsleförbrukning än våra konkurrenter. Det är viktigt för vår konkurrensförmåga och vår möjlighet att investera i forskning och utveckling. Och det tryggar jobben på sikt.

Medlemmarnas reaktioner på fackens gemensamma uttalande har varit enbart positiva.

– Bland våra medlemmar finns det ett stort engagemang för klimatet och en önskan att vara med och bidra till mer hållbara lösningar. Många känner sig stolta att jobba på ett företag som sätter ambitiösare mål än lagstiftningen kräver. Dessutom älskar ju ingenjörer utmaningar säger Lisa Lorentzon.

Så här avslutar facken på Scania sitt uttalande ”Vi litar på att politiker och kunder kommer att fortsätta utmana oss. Vi kommer att leverera.”

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Akut läge ökar intresset för att jobba med förändring

Ingenjören David Andersson märker av ett ökat intresse för förändringsarbete. "Det handlar både om att företag har tid, men framför allt om att läget är akut" säger han.

Nu ska utbyggnaden av ingenjörsutbildningar granskas

Riksrevisionen ska granska regeringens uppdrag till universitet och högskolor att ordna fler platser på vissa utbildningar, bland annat för ingenjörer. Sveriges Ingenjörer välkomnar granskningen.

Så kan Sverige få ut mer av forskningen

Förutsättningarna för innovationer och nyttiggörande av forskning ser olika ut på olika lärosäten. Mer tydlighet i uppdraget efterlyses.

Permitteringar och hemarbete ökar risken för psykisk ohälsa

På Scania har Akademikerföreningen sett stora risker med att permittera medarbetare inom företagshälsovården samtidigt som mycket tyder på en ökad ohälsa.  
Yasmine Berns och Jobz-teamet.

Ingenjören som matchar på ren och skär kompetens 

Ingenjören Yasmine Berns tyckte att det var onödigt krångligt att hitta personal och att processen borde digitaliseras. Nu har hon skapat en app där ai matchar arbetsgivare och jobbsökare.

Så skapar du närvaro på distans

Digitalt hemarbete ställer större krav på hur vi bemöter varandra i arbetsvardagen. Experten varnar för några av de vanligaste fallgroparna.
Utskällning

Ohövlighet och mobbning är vardag för många ingenjörer

Många ingenjörer upplever att de har en bra arbetsmiljö. Samtidigt är många med om ohövligt beteende, och fler ingenjörer än andra upplever eller bevittnar mobbning på jobbet.

Hur får jag ut min lön när arbetsgivaren går i konkurs?

Vänta inte för länge om din arbetsgivare får ekonomiska problem och inte klarar att betala löner. Då ökar chansen att du får ut din lön.
Tekniska högskolan i Jönköping

Jönköping populärt bland blivande högskoleingenjörer

En del högskolor har svårt att rekrytera högskoleingenjörsstudenter, men Tekniska högskolan i Jönköping har ökat antalet förstahandsansökningar rejält.

Industriforskning bromsar in när företagen permitterar

När industrin permitterar drabbas forskning och utveckling. Fyra av tio förtroendevalda för Sveriges Ingenjörer på företag uppger att viktiga projekt har stannat av eller att tempot i projekten är lägre.