Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Hur förorenad är luften på vägen till ditt jobb? – testa här

Hur förorenad är luften på vägen till ditt jobb? – testa här

Vet du hur förorenad luften är längs din cykelväg till jobbet? Nu kan du få svar och dessutom förslag på en väg där luften är bättre. Ramboll har utvecklat tjänsten Happy Commuter som visar luftkvaliteten i realtid längs vägar över hela Sverige.

Luftföroreningar är ett större problem i Sverige än många känner till.

Daniel Nilsson, Ramboll

– Dålig luft syns inte och märks inte på kort sikt om man inte har stora problem med luftvägarna. På längre sikt påverkar det däremot hälsan och vi är övertygade om att människor vill veta hur förorenad luften är där man bor och jobbar, säger Daniel Nilsson luftkvalitets- och miljöexpert på Ramboll.

Därför har företaget tagit fram Happy Commuter –  en webbaserad tjänst som i realtid beräknar den renaste cykelvägen mellan två platser, exempelvis hemmet och arbetsplatsen. När man skriver in två adresser får man förslag på 2–3 vägar. En av dem är grönmarkerad och där luftkvaliteten är bättre än de övriga.

Varje färdväg har också ett European Quality Air Index på 0–100 som är beräknat på tre värden: partiklar mindre än 10 mikrometer, partiklar mindre än 2,5 mikrometer samt kvävedioxidhalten.

Det här betyder värdena i EAQI-index

0–20 Bra luftkvalitet
20–40 Ganska bra luftkvalitet
40–60 Varken bra eller dåligt
60–80 Dålig luftkvalitet
80–100 Mycket dålig luftkvalitet

– Beräkningen av EAQI-index sker i realtid från tio mätpunkter längs med varje färdväg. Mätningarna utgår från en regional luftkvalitetsmodell som kommer från underleverantörer och baseras på data från trafikintensitet, meterologi, topografi men också från de mätstationer som finns. Den rutt med lägst EAQI-index är den som vi rekommenderar, säger Daniel Nilsson.

Han hoppas att Happy Commuter ska göra människor mer intresserade av luftkvaliteten på hemorten. Med information om hur bra eller dålig luften är blir det möjligt för cykelpendlare att göra medvetna val. Daniel Nilsson har två generella tips.

– Om du kan, res inte under rusningstid och försök att välja vägar så långt från de hårt trafikerade vägarna som möjligt.

Här är luften sämst

33 städer/orter som inte klarade miljömålet om frisk luft 2018

Alvesta
Borås
Burlöv
Gävle
Göteborg
Halmstad
Helsingborg
Jönköping
Karlshamn
Karlskrona
Karlstad
Kil
Landskrona
Linköping
Ljungby
Luleå
Lund
Malmö
Norrköping
Olofström
Piteå
Skellefteå
Sollentuna
Stockholm
Sundsvall
Södertälje
Trelleborg
Umeå
Uppsala
Visby
Västerås
Växjö
Örnsköldsvik

Och tro inte heller att du är förskonad från luftföroreningar om du åker bil. Även om bilarna har partikelfilter stoppas inte kvävedioxiden och inte alla partiklar av filtren.

 

Många orter klarar inte miljömålet

Tidigare i år släppte Ramboll en rapport som visar att 30 orter i Sverige inte klarar det nationella miljömål som handlar om frisk luft. Det innebär att halten luftburna partiklar överskridit de gränser som satts upp. Ambitionen var att målet skulle nås till 2020. (Rapporten kan laddas ner här.)

– Nu har fler kommuner rapporterat sina mätningar och tyvärr har det visat vara minst 33  orter som inte klarar miljömålet, säger Daniel Nilsson.

Vad innebär det? Ska vi vara oroliga?

– Vi har inte skrivit rapporten eller tagit fram webbtjänsten Happy Commuter för att göra människor oroliga.  Men att 7 600 personer varje år beräknas dö i förtid på grund av luftföroreningar tycker vi är allvarligt.

Daniel Nilsson menar att problemet behöver angripas från två håll.

– Dels handlar det om kunskap, dels om förändrade beteenden. Ur ett hållbarhetsperspektiv vill vi skapa bättre förutsättningar för fler att välja cykel istället för bil. Det kommer att leda till mindre utsläpp och renare luft.

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA