Så blir du en bättre lyssnare

– Om du kan lyssna utan att döma och låta den andra prata färdigt då händer det något. Du får möjlighet att se världen ur ett annat perspektiv, du skapar större tillit och undviker missförstånd, säger Annika Telléus, aktuell med boken Konsten att lyssna. Fotograf: Caroline Andersson.

En god lyssnare fattar bättre beslut och bygger en kultur av mod och tillit. Men när vi inte möter varandra i vardagen ställs också lyssnandet på prov. Annika Telléus tipsar om hur du kan vässa ditt lyssnande på distans.

Du ser en person gå ut från affären med kundvagnen fylld med toalettpapper, vad är din första tanke?

– I dessa coronatider är det lätt att tänka att det är en bunkrare. Men kanske är det någon som har handlat åt alla sina pensionärsgrannar i trappuppgången. Vi lägger till, fyller i och gör våra egna tolkningar av allt vi ser och hör. Första steget i att lära sig lyssna är att inse och vara medveten om hur dina egna värderingar färgar det du uppfattar, säger Annika Telléus som brinner för konsten att lyssna.

Fem steg till en god lyssnare

  1. Turas om att prata. Ge varandra utrymme att utveckla sitt resonemang.
  2. Våga vara tyst. Var inte för snabb på att fylla i, var inte rädd för tystnaden.
  3. Var öppen och nyfiken. Lyssnandet kan ge dig nya insikter och perspektiv.
  4. Lyssna med välvilja. Försök tolka det du hör positivt.
  5. Fråga, hur vill den du pratar med bli lyssnad på? Ibland vill man få råd, men ibland handlar det vara om att få prata av sig och lyssna på sig själv.

En röd tråd genom arbetslivet

Annika Telléus arbetar som konsult där hon föreläser och leder workshop och är nu även aktuell som författare med boken Konsten att lyssna. Under många år arbetade hon för H&M och reste världen runt för att lyssna på kunder och medarbetare.

När hon för några år sedan bestämde sig för att starta eget insåg hon att lyssnandet gått som en röd tråd genom hennes arbetsliv. Att lyssna, menar hon, handlar om att låta andra prata färdigt och att vara öppen för att vilja förstå det som sägs.

– Den som blir lyssnad på blir sedd och accepterad som den man är. Om du kan lyssna utan att döma och låta den andra prata färdigt då händer det något. Du får möjlighet att se världen ur ett annat perspektiv, du skapar större tillit och undviker missförstånd, säger hon.

Att vara social på distans

I dagens coronatider, när många jobbar hemifrån, möten sker via video och arbetsuppgifterna utförs utan småpratet vid kaffemaskinen ställs också lyssnadet på sin spets.

– Hur kan vi fortsätta vara sociala, men på distans? Vi får se upp så att vi inte blir för effektiva och rationaliserar bort de sociala kontakterna med kollegorna helt när vi alla arbetar på distans.

Under många år arbetade Annika Telléus för H&M och reste världen runt för att lyssna på kunder och medarbetare. Fotograf: Caroline Andersson.

Ett tips är att ha social incheckning på morgonen för att stämma av hur alla har det, att ta fikaraster via video eller telefonpromenader med kollegor.

Närvaro och delaktighet

Samtidigt blir det också tydligt hur viktiga möten är som en kontaktpunkt i arbetsvardagen. Men när man har möten på distans är det ännu viktigare att tänka på hur man skapar närvaro och jobbar med lyssnandet.

Se till att ge utrymme i agendan så att alla kan komma till tals, bekräfta det olika personer säger och sammanfatta det som sagts eller beslutats i slutet av mötet så att alla tar med sig samma budskap, är några av Annika Telléus tips.

– I de digitala mötena blir det ännu viktigare att ge plats för att lyssna eftersom vi inte ser varandra på samma sätt. Prata gärna om hur ni kan hjälpa varandra att komma till tals och kom överens om hur ni ska förhålla er till varandra i mötet, säger Annika Telléus och tipsar om att man i större möten kan använda sig av ”tummen upp” eller chatten för att få in tankar och synpunkter.

Fem vanliga misstag

  1. Att ha uppmärksamheten någon annanstans. Ta bort det som stör, avsätt tid och fokusera på den som pratar.
  2. Att avbryta. Ett vanligt misstag är att du börjar berätta om dig själv och dina egna erfarenheter.
  3. Att inte se den andres perspektiv. Försök förstå hur den andra tänker, prova att byta perspektiv och öppna dig för att du kan ha fel.
  4. Att debattera. Undvik att fastna i vad som är rätt eller fel, försök lyssna utan att döma.
  5. Att dra för snabba slutsatser. Det är så lätt att tolka och fylla i det du hör utifrån dina egna värderingar. Stäm av och bekräfta det du hör ”menar du så här?”.

Grund för bättre beslut

Lyssnandet är viktigt, inte bara för att bygga relationer och att skapa tillit – det lägger också grunden för bättre beslut och gör att man kan undvika onödiga missförstånd.

– Jag har själv insett att ju bättre jag blir på att lyssna desto bättre svar får jag. Det hjälper mig att upptäcka nya perspektiv och ger mig bättre förståelse för andra människor, säger Annika Telléus.

Några viktiga nycklar för att vara en bra lyssnare är att vara närvarande och intresserad i samtalet. Annika Telléus använder begreppet Lyssnare-VÄN, att som lyssnare vara Välvilligt inställd, Äkta och Närvarande.

Det handlar om att ge den man lyssnar på tid och fullt fokus – lägg bort telefonen – och att lyssna utan att avbryta eller fylla i med sina egna erfarenheter.

– Det är både enkelt och svårt, enkelt för att det är lätt att förstå, men svårt att genomföra i praktiken. Man måste öva, tillåta sig att göra fel, reflektera och hela tiden jobba med att bli bättre, konstaterar Annika Telléus.

1 kommentar

  • Tommy Andersson

    Genomtänkt och välskrivet. Mycket användbart. Fin artikel!

    29 april 2020

Lämna en kommentar

Senaste nytt

”Det finns ett oändligt behov av hjälp”

”Det finns ett oändligt behov av hjälp”

Ingenjören Kateryna Mariushkina i Göteborg är en av de volontärer som engagerat sig i arbetet för Ukraina. ”Det som händer i Ukraina finns hela tiden i bakhuvudet” berättar hon.
Fler artiklar