Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören ”Ge Volvoingenjörerna chansen att ställa om”

”Ge Volvoingenjörerna chansen att ställa om”

Anna Margitin, ordförande för Akademikerföreningen på Volvo Cars är besviken över att företaget varslar 1300 tjänstemän om uppsägning.
– Våra medlemmar kan ställa om bara de får chansen. Bolaget måste satsa mer på kompetensutveckling, säger hon. 

Drygt tio procent av de 12 000 tjänstemän som arbetar på Volvo Cars riskerar att förlora jobbet efter att bolaget har varslat 1300 tjänstemän om uppsägning.

Skälet till varslet är Volvo Cars behov av att ställa om och satsa mer på elbilar och avancerade system som hjälper förarna, ett steg på vägen mot självkörande bilar. De områden som ska krympa i bolaget är förbränningsmotorer, hårdvaruutveckling av olika mekaniska komponenter där utvecklingen går mot eldrift och mjukvara.

– Vi förstår att det krävs en stor omställning och vi arbetar redan med ett program för kompetensskifte. Det är tråkigt att ledningen inte ser att det räcker med permitteringar och väljer att varsla, säger Anna Margitin, ordförande för Akademikerföreningen.

Det program för kompetensskifte som har pågått en längre tid på Volvo Cars har fyra delar:
1. Möjligheten att vidareutveckla sig där man befinner sig i företaget.
2. Byta tjänst inom företaget, till en del där det finns en större efterfrågan på den kompetens man har.
3. Lämna företaget med ett frivilligt avgångspaket (baserat på anställningsår och ålder) som också innebär stöd från TRR.
4. Begränsad rekrytering av strategisk kompetens som saknas i bolaget.

Färre säger upp sig själva

Ett hundratal anställda valde förra året det tredje alternativet och lämnade frivilligt Volvo Cars. Under våren har coronapandemin snabbt försämrat arbetsmarknaden i Västsverige och i dag väljer ingen att säga upp sig frivilligt. Det gör att omställningstakten har sjunkit och ledningen bedömer att ett varsel är nödvändigt.

Nu vill Anna Margitin istället se större satsningar på kompetensutveckling av ingenjörerna för att fler ska kunna stanna kvar och utveckla framtidens Volvobilar.

Men kan en ingenjör som arbetat många år med förbränningsmotorer snabbt skaffa den kompetens som krävs för att utveckla elbilar?

Anna Margitin

– Ja, många kan det men kanske inte alla. De flesta både vill och kan ställa om, och har mycket att bidra med om de får chansen, säger Anna Margitin.

Under kommande sex månader, den så kallade varseltiden, sker förhandlingar om neddragningar mellan fack och arbetsgivare i flera steg.

  • 1. Först inleds förhandlingarna om en ny organisation enligt 11 § MBL.
  • 2. Därefter genomförs en omplaceringsutredning enligt 7 § 2 stycket i LAS.
  • 3. Sist genomförs en förhandling om turordningen enligt 22 § LAS.

Bolaget planerar för att besked om uppsägningar ska komma den 1 september.

Behåll nej-sägarna

Anna Margitin säger att Akademikerföreningen kommer att arbeta hårt för att så många medlemmar som möjligt ska få den utbildning som de behöver för att kunna fortsätta sin anställning inom ett nytt teknikområde. Dessutom vill hon övertyga ledningen om att det är viktigt att inte bara omge sig med ja-sägare.

– Ingenjörer är skolade i kritiskt tänkande, det kan ibland uppfattas som om man sätter sig på tvären. Men ska Volvo Cars fortsätta att utveckla avancerad teknik krävs det också människor som kritiskt utmanar och ser möjliga lösningar. Konstruktiv kritik utmanar och utvecklar både individ, organisation och företag.

– Satsar man bara på ja-sägarna riskerar man att bromsa utvecklingen, hur konstigt den än låter, säger Anna Margitin.

Karin Virgin

5 KOMMENTARER

  1. Just-in-time har totalt slagit igenom inom produktion, men det skulle inte behöva göra det även inom ingenjörs-kompetens.
    Tidigare hade industriföretag som Ericsson stora kompetensväxlingsprogram, ofta tillsammans med högskolorna. Så skedde när man bytte från mekaniska till elektroniska växlar, när man bytte från PLEX till C++, från fasta nät till mobila nät. Några få ville eller kunde inte hänga med, men gamla produkter ska ändå förvaltas några år till.
    Ett företag som ”ser sin personal som sin främsta resurs”, som jag antar Volvo gör, ska inte behöva säga upp stora mängder personal.. Nyanställer färsk kompetens gör man ändå, når medarbetare pensioneras ellr byter jobb.

  2. Å andra sidan har inte Volvos omställning varit hemlig utan känd i några år. Ingenjörer intresserade av att byta kompetens har haft möjlighet att vara tjänstledig för studier. Det är inte Volvos ansvar att skola om folk.

  3. Fint skrivet!
    Håller bara med. Baskunskapen finns hos ingenjörerna och det är inte svårt att lära sig applikationer eller en annan inriktning på jobbet.

  4. Mycket klokt formulerat! Vad är en förbränningsmotorkonstruktör? En mekanisk konstruktör som kan konstruera allt mekaniskt. Några få specialister studerar kemin i förbränningen och dessa kan troligen lika väl bli experter inom batteriteknologi.

    • Just ”mekaniska” konstruktörer kanske har svårare att lära nytt. Mekanikkonstruktörer däremot kan säkert lära sig att konstruera andra produkter än förbränningsmotorer, men den upparbetade kompetensen är till del specifik för tillämpningen.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

32 råd – det här hade vi velat veta på första jobbet

0
Ingenjören frågade tio unga ingenjörer vad de hade velat veta när klev in genom dörren på sitt första ingenjörsjobb.

Ett utlandsjobb kan ge karriären en skjuts

0
Ericsson har verksamhet i 180 länder. Anki Ljung, rekryteringschef på Ericsson har flera tips till dem som vill ut i världen.

Så hittar du ett utlandsjobb och svar på allt du behöver veta

0
I den här guiden får du tips på hur du kan hitta ett utlandsjobb och allt praktiskt du måste tänka på – innan du flyttar utomlands – och när du flyttar hem.  
hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

9
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svarar på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

3
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA