Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Huvud, axlar, knä och tå – få kroppen att jobba när du jobbar

Huvud, axlar, knä och tå – få kroppen att jobba när du jobbar

Sitter du stilla på jobbet? Då behöver du få in rörelsepauser under dagen. Ingenjören har pratat med en av de svenska leverantörerna av pausgympaprogram och tipsar om fler möjligheter att få pausgympa. 

– Det finns alltid behov av pausrörelser när folk jobbar vid en dator, och det har vuxit med åren, säger Mikael Wahman  Pausit, som är ett av de pausgympaprogram som finns.  

Fler alternativ för pausgympa

Två andra program med pausgympa är

  • Microbreak och
  • Ergopop. 

Gymnastikförbundet har nio olika pausgympafilmer på sin hemsida. 

Du kan också använda larm på mobilen eller eapp för påminnelser. I Chrome kan du till exempel koppla på tillägget Break timer. 

Du kan till exempel också googla på pausgympa eller söka på Youtube för att hitta fler varianter av pausgympa.  

Kom ihåg att det räcker att röra dig i några minuter per paus. Det viktiga är att få ett avbrott och få igång kroppen. 

Har du fler tips på program eller appar eller annat för pausövningar eller för att de ska bli av? Skriv i kommentarsfältet längst ner i artikeln.

Nu i coronatider har efterfrågan på deras program ökat ytterligare på grund av att många jobbar hemifrån och sitter sämre. I dag har Pausit 130 000 användare i och utanför Sverige. 

För växelvis höger och vänster armbåge mot knät. (Pausit)

När vi sitter stilla blir cirkulationen och syresättningen sämreMen korta pauser gör att man får igång kroppen och det gör att problem med smärta och risken för hjärt- och kärlsjukdom minskar.

– Jag talar så klart i egen sak, men det är bra att ha ett program för pausgympa. Alla vet att man kan göra pausövningar. Problemet är att det inte blir av och med ett program blir man påmind och blir visad enkla övningar, säger Mikael Wahman 

Övningar slumpas fram

Om man använder Pausit dyker en påminnelse upp i hörnet på datorskärmen och om man väljer att nappa på den så spelas en film upp med framslumpade övningar 

Fatta tag med ena handen på motsatt sida av huvudet. Vrid huvudet 45 graders vinkel, för huvudet mot armhålan. (Pausit)

Programmet har 104 olika övningar och det går att ställa in hur ofta och när man vill ha ett pauspass, hur många övningar man vill ha och om man vill träna vissa delar av kroppen. 

– Men rekommendationen är att tillåta alla övningar. De flesta har problem med nacke, axlar och huvudvärk. Men problemen kan sitta någon annanstans och därför är det bra med varierade övningar, men fokus är på axlar och nacke.   

Det vanliga är att göra fyra, fem övningar per pass vilket gör passet två, tre minuter långt.  

Avslappning och andning

För ett par år sedan lade Pausit till ett tiotal avslappningsövningar, som att spänna en kroppsdel och sedan slappna av för att uppleva skillnaden 

Lägg handen på magen och känn hur handen rör sig utåt när du andas in och inåt när du andas ut. Känn vilan under pausen. Upprepa samma sak under hela övningen. (Pausit)

– Ofta tror vi att vi är avslappnade, men tanken här är att lära sig känna om man är spänd.  

Det finns också andningsövningar som ett sätt att minska stress 

Egentligen behöver vi röra på oss en gång i halvtimmen, men det vanliga är att göra övningar 4–5 gånger per dag och det viktiga är att lägga det på en nivå som är möjlig att hålla. 

All rörelse är bra. Gör det som får dig att röra dig. Det kan vara att använda något pausövningsprogram eller att till exempel göra en vana av att ta ett extra varv runt kontoret när du går till skrivaren. Det viktiga är att få in rörelse kontinuerligt. Gör ingen stor grej av det. Det viktiga är att röra på sig.  

Det är också en hjälp att ha någon på en arbetsplats som är en eldsjäl för att göra pausövningar och som kan peppa andra. Det är också bra om arbetsgivaren visar att “Det här vill vi att ni gör”. 

Här är en exempelfilm med två av Pausits övningar (filmen dyker upp när du klickar på Play/pilen): 

Och här är två till av Pausits övningar:

Sträck höger och vänster arm växelvis snett över huvudet. ”Plocka äpplen”. (Pausit)

Luta dig framåt och böj in huvudet. Rulla sedan kota för kota upp till startläge. (Pausit)

 

 

 

 

 

 

 

Har du fler tips på pausgympa? Skriv en kommentar.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Marie Morin

”Ser man en kollega bli dumförklarad vill jag att man står upp mot det”

0
Ingenjören Marie Morin, chef för Stora Ensos anläggning i Skoghall, tycker inte om orättvisor. Därför föll det sig naturligt att starta ett medvetet arbete för mångfald på bruket.

Ingenjör i teknisk fysik blev trainee på Sida

0
"Teknik är till för människor och med enkla medel kan vi hjälpa väldigt många till ett bättre liv" säger Christian Naccache som är anställd på Sidas traineeprogram.

Misslyckad satsning på att utbilda fler ingenjörer

2
Regeringens uppdrag till högskolorna att bygga ut ingenjörsutbildningarna har gett noll i resultat. På ingenjörsprogrammen utbildas nu färre studenter än innan.

”Ingen tar ansvar för arbetskraftsmigranterna”

2
Ingenjörer som kommer till Sverige för att arbeta står i många fall helt utan skydd, i stark beroendeställning till sin arbetsgivare – och ingen tar ansvar för deras situation.

Så söker du i årets lönestatistik

0
Nu är lönedatabasen Saco Lönesök uppdaterad med 70 000 ingenjörslöner. Läs tipsen om hur man söker i statistiken, och vad som är viktigt att tänka på just i år.   
Löneförhandling

9 snabba tips inför löneförhandlingen

0
I två artiklar i Dagens Industri ger Camilla Frankelius, förhandlingschef för Sveriges Ingenjörer, sina bästa tips inför och under lönesamtalet. Här är en sammanfattning av vad du behöver tänka på.
Ingenjörshuset

Osäkert om tillfällig höjning av medlemsavgiften slopas i förtid

22
I juli infördes den tillfälligt höjda medlemsavgiften till Sveriges Ingenjörer för att säkra inkomstförsäkringen under pandemin. Som längst ska höjningen pågå till december 2021, men om den kan avslutas tidigare är oklart.

Här får hemmajobbarna 30 minuter friskvård om dagen

1
Medarbetarna på fackförbundet DIK har rätt till 30 minuter friskvård om dagen. Den nytillträdda vd:n Johanna Lindell vill sända en signal att det är viktigt att komma ut i friska luften.
Claes Kilgren, Joakim Skeppling och Benny Andersson är aktiva i Sveriges Ingenjörer i Region Stockholm respektive Simrishamns kommun

De är trötta på låga ingenjörslöner i kommuner och regioner

0
Kopplingen mellan lön och prestation är svag i kommuner och regioner och det är svårt att få upp lönerna, menar några förtroendevalda ingenjörer.

Viktigast att ingen kollega blir felbehandlad

0
Tibor Muhi arbetar fackligt i Stockholms stad. Det bästa med jobbet är att se till att allt går rätt till och finnas där den dag någon behöver stöd från facket. 

VI REKOMMENDERAR

Tänk på det här när du sommarjobbar

0
Att få problem med oschyssta arbetsgivare på sommarjobbet är som tur är ganska ovanligt för teknologer. ”Men då och då dyker det upp problem”,...

TOPPLISTA