Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Huvud, axlar, knä och tå – få kroppen att jobba när du jobbar

Huvud, axlar, knä och tå – få kroppen att jobba när du jobbar

Sitter du stilla på jobbet? Då behöver du få in rörelsepauser under dagen. Ingenjören har pratat med en av de svenska leverantörerna av pausgympaprogram och tipsar om fler möjligheter att få pausgympa. 

– Det finns alltid behov av pausrörelser när folk jobbar vid en dator, och det har vuxit med åren, säger Mikael Wahman  Pausit, som är ett av de pausgympaprogram som finns.  

Fler alternativ för pausgympa

Två andra program med pausgympa är

  • Microbreak och
  • Ergopop. 

Gymnastikförbundet har nio olika pausgympafilmer på sin hemsida. 

Du kan också använda larm på mobilen eller eapp för påminnelser. I Chrome kan du till exempel koppla på tillägget Break timer. 

Du kan till exempel också googla på pausgympa eller söka på Youtube för att hitta fler varianter av pausgympa.  

Kom ihåg att det räcker att röra dig i några minuter per paus. Det viktiga är att få ett avbrott och få igång kroppen. 

Har du fler tips på program eller appar eller annat för pausövningar eller för att de ska bli av? Skriv i kommentarsfältet längst ner i artikeln.

Nu i coronatider har efterfrågan på deras program ökat ytterligare på grund av att många jobbar hemifrån och sitter sämre. I dag har Pausit 130 000 användare i och utanför Sverige. 

För växelvis höger och vänster armbåge mot knät. (Pausit)

När vi sitter stilla blir cirkulationen och syresättningen sämreMen korta pauser gör att man får igång kroppen och det gör att problem med smärta och risken för hjärt- och kärlsjukdom minskar.

– Jag talar så klart i egen sak, men det är bra att ha ett program för pausgympa. Alla vet att man kan göra pausövningar. Problemet är att det inte blir av och med ett program blir man påmind och blir visad enkla övningar, säger Mikael Wahman 

Övningar slumpas fram

Om man använder Pausit dyker en påminnelse upp i hörnet på datorskärmen och om man väljer att nappa på den så spelas en film upp med framslumpade övningar 

Fatta tag med ena handen på motsatt sida av huvudet. Vrid huvudet 45 graders vinkel, för huvudet mot armhålan. (Pausit)

Programmet har 104 olika övningar och det går att ställa in hur ofta och när man vill ha ett pauspass, hur många övningar man vill ha och om man vill träna vissa delar av kroppen. 

– Men rekommendationen är att tillåta alla övningar. De flesta har problem med nacke, axlar och huvudvärk. Men problemen kan sitta någon annanstans och därför är det bra med varierade övningar, men fokus är på axlar och nacke.   

Det vanliga är att göra fyra, fem övningar per pass vilket gör passet två, tre minuter långt.  

Avslappning och andning

För ett par år sedan lade Pausit till ett tiotal avslappningsövningar, som att spänna en kroppsdel och sedan slappna av för att uppleva skillnaden 

Lägg handen på magen och känn hur handen rör sig utåt när du andas in och inåt när du andas ut. Känn vilan under pausen. Upprepa samma sak under hela övningen. (Pausit)

– Ofta tror vi att vi är avslappnade, men tanken här är att lära sig känna om man är spänd.  

Det finns också andningsövningar som ett sätt att minska stress 

Egentligen behöver vi röra på oss en gång i halvtimmen, men det vanliga är att göra övningar 4–5 gånger per dag och det viktiga är att lägga det på en nivå som är möjlig att hålla. 

All rörelse är bra. Gör det som får dig att röra dig. Det kan vara att använda något pausövningsprogram eller att till exempel göra en vana av att ta ett extra varv runt kontoret när du går till skrivaren. Det viktiga är att få in rörelse kontinuerligt. Gör ingen stor grej av det. Det viktiga är att röra på sig.  

Det är också en hjälp att ha någon på en arbetsplats som är en eldsjäl för att göra pausövningar och som kan peppa andra. Det är också bra om arbetsgivaren visar att “Det här vill vi att ni gör”. 

Här är en exempelfilm med två av Pausits övningar (filmen dyker upp när du klickar på Play/pilen): 

Och här är två till av Pausits övningar:

Sträck höger och vänster arm växelvis snett över huvudet. ”Plocka äpplen”. (Pausit)

Luta dig framåt och böj in huvudet. Rulla sedan kota för kota upp till startläge. (Pausit)

 

 

 

 

 

 

 

Har du fler tips på pausgympa? Skriv en kommentar.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Mats Ericsons budgetstudio

Så skapar du en budgetstudio hemma

0
Det är inte så svårt att höja sina digitala presentationer eller föreläsningar till en proffsig nivå. Här berättar KTH-professorn Mats Ericson hur. 

Fyra tips inför lönesamtalet i coronatider

0
Hur förbereder man ett bra lönesamtal på distans? Ska jag acceptera ett nollbud för att rädda företaget och vad gör jag om min chef har dålig koll på vad har gör när jag jobbar hemifrån? Här får du bästa tipsen.

Nytt avtal för statligt anställda

0
Saco-S har tecknat ett nytt avtal med Arbetsgivarverket. En stor framgång är att uppsagda på grund av sjukdom ska få stöd av Trygghetsstiftelsen för att få ett nytt arbete.
IT, finans, bygg och kemi

Så skiljer sig ingenjörers löner mellan branscherna

2
I vilka branscher tjänar ingenjörer mest? Inom IT, bygg, telekom – eller bank? Här är statistik över det relativa löneläget för ingenjörer inom 16 branschavtal.

Så kan forskningen leda till större nytta

0
Fördubblat stöd till innovationer, nytt system för utvärdering av lärosäten och en bredare definition av nyttiggörande. Så kan innovationsstödet till forskningen förbättras, enligt en ny utredning.

”Vi behöver innovera oss själva”

0
Kompetensutveckling är viktigare än någonsin. Men hur får vi tid och utrymme för det livslånga lärandet i vår redan pressade arbetsvardag? Här är några smarta tips på hur du kan göra.

Det här är pensionärernas råd till blivande pensionärer

1
Många pensionärer ångrar beslut som de tog när de gick i pension. Här är deras råd till alla som fortfarande jobbar.

Inkomstförsäkring och budget väckte debatt på fullmäktige

0
Inkomstförsäkring, budget för 2021 och ett nytt chefs- och ledarskapsprogram  var några av de frågor som diskuterades livligt på  Ingenjörsfullmäktige,
Sveriges Ingenjörers styrelse 2020

Här är Sveriges Ingenjörers nya styrelse – med färre ändringar än i förslaget

0
Två nya ledamöter har valts in i Sveriges Ingenjörers styrelse. Men valberedningen hade velat se fler förändringar.  

Akademiker har sänkt sina lönekrav under pandemin

0
Sedan pandemins utbrott har kvinnor under 30 och över 55 sänkt sina löneanspråk när de söker jobb.

VI REKOMMENDERAR

Man som slappnar av framför julgran

Så gör du för att stressa ner i jul

1
Låt inte julen bli ytterligare en stressfaktor. Här ger experterna sina bästa tips för att stressa ner i jul - och för att slippa stressa när du börjar jobba igen.

TOPPLISTA