Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Huvud, axlar, knä och tå – få kroppen att jobba när du jobbar

Huvud, axlar, knä och tå – få kroppen att jobba när du jobbar

Sitter du stilla på jobbet? Då behöver du få in rörelsepauser under dagen. Ingenjören har pratat med en av de svenska leverantörerna av pausgympaprogram och tipsar om fler möjligheter att få pausgympa. 

– Det finns alltid behov av pausrörelser när folk jobbar vid en dator, och det har vuxit med åren, säger Mikael Wahman  Pausit, som är ett av de pausgympaprogram som finns.  

Fler alternativ för pausgympa

Två andra program med pausgympa är

  • Microbreak och
  • Ergopop. 

Gymnastikförbundet har nio olika pausgympafilmer på sin hemsida. 

Du kan också använda larm på mobilen eller eapp för påminnelser. I Chrome kan du till exempel koppla på tillägget Break timer. 

Du kan till exempel också googla på pausgympa eller söka på Youtube för att hitta fler varianter av pausgympa.  

Kom ihåg att det räcker att röra dig i några minuter per paus. Det viktiga är att få ett avbrott och få igång kroppen. 

Har du fler tips på program eller appar eller annat för pausövningar eller för att de ska bli av? Skriv i kommentarsfältet längst ner i artikeln.

Nu i coronatider har efterfrågan på deras program ökat ytterligare på grund av att många jobbar hemifrån och sitter sämre. I dag har Pausit 130 000 användare i och utanför Sverige. 

För växelvis höger och vänster armbåge mot knät. (Pausit)

När vi sitter stilla blir cirkulationen och syresättningen sämreMen korta pauser gör att man får igång kroppen och det gör att problem med smärta och risken för hjärt- och kärlsjukdom minskar.

– Jag talar så klart i egen sak, men det är bra att ha ett program för pausgympa. Alla vet att man kan göra pausövningar. Problemet är att det inte blir av och med ett program blir man påmind och blir visad enkla övningar, säger Mikael Wahman 

Övningar slumpas fram

Om man använder Pausit dyker en påminnelse upp i hörnet på datorskärmen och om man väljer att nappa på den så spelas en film upp med framslumpade övningar 

Fatta tag med ena handen på motsatt sida av huvudet. Vrid huvudet 45 graders vinkel, för huvudet mot armhålan. (Pausit)

Programmet har 104 olika övningar och det går att ställa in hur ofta och när man vill ha ett pauspass, hur många övningar man vill ha och om man vill träna vissa delar av kroppen. 

– Men rekommendationen är att tillåta alla övningar. De flesta har problem med nacke, axlar och huvudvärk. Men problemen kan sitta någon annanstans och därför är det bra med varierade övningar, men fokus är på axlar och nacke.   

Det vanliga är att göra fyra, fem övningar per pass vilket gör passet två, tre minuter långt.  

Avslappning och andning

För ett par år sedan lade Pausit till ett tiotal avslappningsövningar, som att spänna en kroppsdel och sedan slappna av för att uppleva skillnaden 

Lägg handen på magen och känn hur handen rör sig utåt när du andas in och inåt när du andas ut. Känn vilan under pausen. Upprepa samma sak under hela övningen. (Pausit)

– Ofta tror vi att vi är avslappnade, men tanken här är att lära sig känna om man är spänd.  

Det finns också andningsövningar som ett sätt att minska stress 

Egentligen behöver vi röra på oss en gång i halvtimmen, men det vanliga är att göra övningar 4–5 gånger per dag och det viktiga är att lägga det på en nivå som är möjlig att hålla. 

All rörelse är bra. Gör det som får dig att röra dig. Det kan vara att använda något pausövningsprogram eller att till exempel göra en vana av att ta ett extra varv runt kontoret när du går till skrivaren. Det viktiga är att få in rörelse kontinuerligt. Gör ingen stor grej av det. Det viktiga är att röra på sig.  

Det är också en hjälp att ha någon på en arbetsplats som är en eldsjäl för att göra pausövningar och som kan peppa andra. Det är också bra om arbetsgivaren visar att “Det här vill vi att ni gör”. 

Här är en exempelfilm med två av Pausits övningar (filmen dyker upp när du klickar på Play/pilen): 

Och här är två till av Pausits övningar:

Sträck höger och vänster arm växelvis snett över huvudet. ”Plocka äpplen”. (Pausit)

Luta dig framåt och böj in huvudet. Rulla sedan kota för kota upp till startläge. (Pausit)

 

 

 

 

 

 

 

Har du fler tips på pausgympa? Skriv en kommentar.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Vad är min övertid värd?

0
Vad bör jag ha koll på när jag avtalar bort bort min övertid? Och hur mycket är den övertiden värd? Christoffer Sörman, ombudsman på Sveriges Ingenjörer delar med sig av sina bästa råd.

Det här är frågorna om semester som många ställer nu

0
Fick du inte semesterveckorna du hade hoppats på? Vill du hellre vara långledig på vintern men chefen säger nej? Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, svarar på de hetaste semesterfrågorna.
Patricia Quaglia och Sofia Johannesson

Hållbarhet och chefsfrågor vinnare i Ingenjörsvalet

0
Årets Ingenjörsval är avgjort. Ericssonlistan blev störst, men störst ökning fick Ingenjörer för ett hållbart samhälle och Chefer och ledarskap. Dessutom ökade valdeltagandet.

Här är årets 70 hetaste forskningsprojekt

0
Teknik i mänsklighetens tjänst var temat för årets IVA-lista över forskning med potential att förändra världen. Här är hela listan.

Tre metoder som tar udden av stressen

0
Oro kan komma plötsligt, lägga sig som ett lock över tankarna och ge ont i magen – även när den är helt obefogat. Här är tre konkreta tips på hur du kan hantera oro och stress i vardagen.
Arbetslöshet april 2020-april 2022

Arbetslösheten sjunker igen – men skillnad mellan inriktningarna

0
Arbetslösheten för ingenjörer fortsätter att sjunka och tangerar nu den lägsta nivån sedan 2012. Men nivåerna skiljer sig mellan inriktningarna – särskilt för civilingenjörer.

Kreativa ingenjörer gör vetenskap spännande för alla

0
Att göra vetenskap begriplig är utmaningen som inspirerar forskningsingenjörerna Magnus Lindgren och Gabrielle Beans Picón på Curiosum i Umeå. Läs vad de gör på jobbet.

Byt jobb och höj din lön

0
Det finns inget bättre sätt att höja sin lön än att byta jobb. Ingenjörer inom privat sektor som bytte jobb under 2021 fick i genomsnitt 3 000 kronor högre lön än de som stannade kvar.
Prokrastinering

Så slutar du skjuta upp viktiga arbetsuppgifter

0
Vattnar du blommorna eller kollar mejl i stället för att ta tag i viktiga uppgifter på jobbet? Läs då de här råden från Harvard Business Review.

Nytt verktyg förutspår kompetensbehoven

0
Vilket programmeringsspråk är hetast just nu? Nu lanseras ett nytt verktyg som kan förutsäga efterfrågan på digital kompetens inom data och IT. 

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Cykel som förmån – hur funkar det?

2
Den 1 januari 2022 infördes en skattelättnad för så kallade förmånscyklar – när arbetsgivare tillhandahåller cyklar för privat bruk till sina anställda. Men hur fungerar det att skaffa cykel via jobbet? Och är det bra?

TOPPLISTA