Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Huvud, axlar, knä och tå – få kroppen att jobba när du jobbar

Huvud, axlar, knä och tå – få kroppen att jobba när du jobbar

Sitter du stilla på jobbet? Då behöver du få in rörelsepauser under dagen. Ingenjören har pratat med en av de svenska leverantörerna av pausgympaprogram och tipsar om fler möjligheter att få pausgympa. 

– Det finns alltid behov av pausrörelser när folk jobbar vid en dator, och det har vuxit med åren, säger Mikael Wahman  Pausit, som är ett av de pausgympaprogram som finns.  

Fler alternativ för pausgympa

Två andra program med pausgympa är

  • Microbreak och
  • Ergopop. 

Gymnastikförbundet har nio olika pausgympafilmer på sin hemsida. 

Du kan också använda larm på mobilen eller eapp för påminnelser. I Chrome kan du till exempel koppla på tillägget Break timer. 

Du kan till exempel också googla på pausgympa eller söka på Youtube för att hitta fler varianter av pausgympa.  

Kom ihåg att det räcker att röra dig i några minuter per paus. Det viktiga är att få ett avbrott och få igång kroppen. 

Har du fler tips på program eller appar eller annat för pausövningar eller för att de ska bli av? Skriv i kommentarsfältet längst ner i artikeln.

Nu i coronatider har efterfrågan på deras program ökat ytterligare på grund av att många jobbar hemifrån och sitter sämre. I dag har Pausit 130 000 användare i och utanför Sverige. 

För växelvis höger och vänster armbåge mot knät. (Pausit)

När vi sitter stilla blir cirkulationen och syresättningen sämreMen korta pauser gör att man får igång kroppen och det gör att problem med smärta och risken för hjärt- och kärlsjukdom minskar.

– Jag talar så klart i egen sak, men det är bra att ha ett program för pausgympa. Alla vet att man kan göra pausövningar. Problemet är att det inte blir av och med ett program blir man påmind och blir visad enkla övningar, säger Mikael Wahman 

Övningar slumpas fram

Om man använder Pausit dyker en påminnelse upp i hörnet på datorskärmen och om man väljer att nappa på den så spelas en film upp med framslumpade övningar 

Fatta tag med ena handen på motsatt sida av huvudet. Vrid huvudet 45 graders vinkel, för huvudet mot armhålan. (Pausit)

Programmet har 104 olika övningar och det går att ställa in hur ofta och när man vill ha ett pauspass, hur många övningar man vill ha och om man vill träna vissa delar av kroppen. 

– Men rekommendationen är att tillåta alla övningar. De flesta har problem med nacke, axlar och huvudvärk. Men problemen kan sitta någon annanstans och därför är det bra med varierade övningar, men fokus är på axlar och nacke.   

Det vanliga är att göra fyra, fem övningar per pass vilket gör passet två, tre minuter långt.  

Avslappning och andning

För ett par år sedan lade Pausit till ett tiotal avslappningsövningar, som att spänna en kroppsdel och sedan slappna av för att uppleva skillnaden 

Lägg handen på magen och känn hur handen rör sig utåt när du andas in och inåt när du andas ut. Känn vilan under pausen. Upprepa samma sak under hela övningen. (Pausit)

– Ofta tror vi att vi är avslappnade, men tanken här är att lära sig känna om man är spänd.  

Det finns också andningsövningar som ett sätt att minska stress 

Egentligen behöver vi röra på oss en gång i halvtimmen, men det vanliga är att göra övningar 4–5 gånger per dag och det viktiga är att lägga det på en nivå som är möjlig att hålla. 

All rörelse är bra. Gör det som får dig att röra dig. Det kan vara att använda något pausövningsprogram eller att till exempel göra en vana av att ta ett extra varv runt kontoret när du går till skrivaren. Det viktiga är att få in rörelse kontinuerligt. Gör ingen stor grej av det. Det viktiga är att röra på sig.  

Det är också en hjälp att ha någon på en arbetsplats som är en eldsjäl för att göra pausövningar och som kan peppa andra. Det är också bra om arbetsgivaren visar att “Det här vill vi att ni gör”. 

Här är en exempelfilm med två av Pausits övningar (filmen dyker upp när du klickar på Play/pilen): 

Och här är två till av Pausits övningar:

Sträck höger och vänster arm växelvis snett över huvudet. ”Plocka äpplen”. (Pausit)

Luta dig framåt och böj in huvudet. Rulla sedan kota för kota upp till startläge. (Pausit)

 

 

 

 

 

 

 

Har du fler tips på pausgympa? Skriv en kommentar.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA