140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

0
3215
Annica Norlenius
Annica Norlenius, ordförande för Akademikerföreningen på GKN Aerospace.

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. Sedan dess har cirka 140 personer tackat ja till ett erbjudande om avgångsvederlag. Förhoppningen är att det gör att inte bara yngre får sluta.  

Coronakrisen har slagit hårt mot flyget och flygindustrin. Därför var förvåningen inte så stor på GKN Aerospace (som tillverkar flygmotorer och flygplansdelar till hela världen) när företaget i juni aviserade att man behöver varsla 200 tjänstemän och 150 metallarbetare.

För att minska kostnaderna stoppade företaget bland annat sommarjobb och exjobb, sade upp konsulter och visstidsanställda och införde övertidsstopp. Utöver det kom fack och arbetsgivare överens om att också ha frivilligavtal, att köpa ut anställda.

– Jag får inte säga vad erbjudandet innebär. Det jag kan säga är att avtalet framför allt riktar sig till de som är 50 år och äldre men även yngre har fått ta del av det om de varit intresserade, säger Annica Norlenius, ordförande för Akademikerföreningen på GKN Aerospace.

De som anmält intresse har fått ett förslag från företaget. Accepteras förslaget är sista arbetsdagen 31 december och en klumpsumma betalas ut i januari.

Vill se jämnare åldersfördelning

En av anledningarna till erbjudandet är att det är många äldre i företaget – både bland tjänstemännen och metallarbetarna. På senare år har fler yngre anställts och om man bara gått efter turordningsreglerna skulle alla yngre åka ut.

– Inställningen att alla åldersgrupper behövs är något även facket står bakom. Det tar tid att bygga kompetens så företaget riskerar kompetensgap om inte yngre får chans att växa inom företaget.

Nu har runt 140 personer antagit erbjudandet. Det är både tjänstemän och metallarbetare, de flesta av dem är 62 år eller äldre men även andra har tackat ja.

– Det finns de under 50 år med bra kompetens som lättare kan få annat jobb och så är det en del som drömt om att äntligen pröva något nytt till exempel att starta eget företag, säger Annica Norlenius. Då är detta erbjudande en utmärkt chans.

Hon säger också att det är slitsamt att jobba på ett företag där människor måste sluta och verksamheten står still. Det kan vara ytterligare en anledning till att vissa väljer att gå vidare eller ta förtida pension.

Vill få tid över

En annan faktor som spelat in är tankar som väckts under korttidspermitteringarna.

– Många har märkt att det är skönt att ha tid. Att det gäller att ta vara på livet. En del säger, “jag struntar i pengarna, jag vill leva mitt liv, ha fritid och tid för familjen”. Det tycker jag är fantastiskt, att inte bara fokusera på vad man har eller får i plånboken.

Diskussioner inför varsel

Trots frivilligavtalen behöver 200 personer varslas. Nu pågår diskussioner om vilka det blir.

– Vi har en militär verksamhet med underhåll av motorn till JAS 39 Gripen och där har vi hur mycket jobb som helst. Vi kan riskera att ställa den verksamheten om många blir uppsagda där så därför är det inte lätt att samtidigt ha ett överhängande varsel över verksamheten.

I slutet av september ska förslagen om vilka som sägs upp vara klara och troligen slutar de första i december.

Det finns frågor runt varslet där facket och företaget varit långt ifrån varandra och där viss irritation uppstått gentemot företaget. Tillsammans arbetar nu facken på företaget för att nå en överenskommelse som alla kan acceptera.

Viktigt att hållbarhetsprojekt fortsätter

Annica Norlenius pratar mycket om att det kommer att dröja innan GKN Aerospace är tillbaka på den nivå företaget var före krisen. I värsta fall tar det 5–6 år. Det kan också komma ytterligare varsel beroende på hur lång krisen blir.

Annica Norlenius ser också ett moment 22 för hela branschen.

– Alla vill ha en mer hållbar flygbransch men för att utvecklas behövs pengar. Pengar som nu bara används för överlevnad. Annars måste visst utvecklingsarbete pausas vilket innebär att det kan ta längre tid att nå ett mer miljövänligt flyg.

Därför är det viktigt att de mest vitala projekten får fortsätta, till exempel projekt för lägre vikt på flygmotorer för att spara bränsle.

500 medlemmar

Mitt i allt negativt har antalet medlemmar i Akademikerföreningen ökat och kommit över 500 stycken. Det har firats på ett coronasäkert sätt genom att anmälda medlemmar träffats i omgångar och ätit bakelser.

Annica Norlenius tycker att det blivit tydligt under krisen varför det är bra att vara med i facket.

– Vissa har undrat “Varför ska man vara med?”. Jo, för att vi nu lägger timme på timme på att förhandla med företaget och nå överenskommelser så att de anställda blir så lite påverkade som möjligt. Utan våra lokala avtal hade villkoren varit mycket sämre för de anställda, inklusive våra frivilligavtal. Ett exempel på att facket påverkar är att våra utländska kollegor inom GKN Aerospace undrar varför det tar sådan tid med varslen. “Är ni inte klara än? Är det inte bara att kicka ut folk?”. Nej, i Sverige är det inte det och det är det som är så bra.

Karin Thorsell

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sverige

Så mycket skiljer sig ingenjörers löner

Hur mycket skiljer lönen mellan ingenjörer som är chefer och de som inte är det? Mellan storstäder och övriga landet, privat och offentlig sektor och mellan civil- och högskoleingenjörer? Det får du svar på här.

Gör testet som mäter din trötthet

Hur trött känner du dig efter jobbet? Gör Sahlgrenska sjukhusets test som ger svar på din situation. Isolering vid hemarbete är en riskfaktor för trötthet.

Klarar du dig om du blir arbetslös?

Gör en riskanalys, se över din budget och testa kriståligheten för just din ekonomi. Det är tre bra tips för att slippa känna oro.

”Utan oss stannar sjukhusen”

När coronapandemin belastade sjukvården till bristningsgränsen arbetade också medicinteknikerna långa pass, ofta nära smittade patienter. Men i mediabevakningen har de hamnat i skuggan.

Högskolor tar fram utbildningar för ingenjörer i industrin

Tretton lärosäten har tillsammans tagit fram digitala utbildningar för yrkesverksamma ingenjörer inom industrin. Efter årsskiftet kan 1 000 utbildningsplatser bli tillgängliga.

Göteborgs första stadsbonde är en ingenjör

Klara Hansson är stadsbonde i Göteborg. "Jag inser att jag har stor nytta av mina ingenjörskunskaper i det jobb jag har nu" berättar hon.
Hemarbetsplats

Tänk på ljuset på (hemma)kontoret

Får kökslampan eller mysbelysningen fungera som arbetslampor när du jobbar hemma? Här ger synergonomen Per Nylén råd för hemmakontoret och kontoret. 

Ställ krav på din arbetsmiljö i hemmet

"Det är inte rimligt att anställda själva står för kostnaden att anpassa en arbetsplats i hemmet för en god arbetsmiljö" säger Magnus Skagerfält, sakkunnig på Sveriges Ingenjörer.

AB Volvo avslutar alla permitteringar

– Vi tror att våra medlemmar tycker att det är positivt och ger en signal i rätt riktning, säger Peter Månsson, koncernförhandlare för akademikerna på AB Volvo, om företagets beslut att avsluta permitteringarna.
Gamer

Test visar nyttan på jobbet av att vara en gamer

Kan vana av World of Warcraft, Minecraft eller Mario Cart hjälpa dig på jobbet? Ja, menar Manpower som tagit fram ett test utifrån 11 000 olika spel och översätter dem till kompetenser på jobbet.