- Ingenjören - https://www.ingenjoren.se -

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Jobbar du hemma och behöver ett bättre skrivbord, kontorsstol eller en skrivare? Se då till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen för alla parter enligt Skatteverkets expert.

Det har nu gått ett halvår sedan uppmaningen från Folkhälsomyndigheten att de som kan bör jobba hemifrån. Och många är det som nu inrättat arbetsplatser i hemmet och har det som bas för sin arbetsvardag.

Arbetsgivaren har fortfarande ansvar för arbetsmiljön och ska se till att du har den utrustning du behöver. Men om du själv utrustar ditt hemmakontor, vad gäller då?

Vi fick frågan från en läsare som undrar: ”Kommer vi att kunna göra avdrag i nästa års deklaration för utgifter kopplade till hemarbetet? Om jag köper nytt skrivbord och stol, kan jag dra av dessa då?”

– Nej. Avdragsreglerna är jättetuffa och som regel kan du inte dra av någonting för att utrusta din arbetsplats i hemmet, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket.

Låna hem det du behöver

Reglerna är tydliga. Du kan inte dra av på din deklaration för kontorsutrustning du köper in till ditt hemmakontor, inte heller för att du inrättar en arbetsplats i hemmet, för bredband, kaffe eller frukt.

Johan Schauman, deklarationsexpert. Foto: Fialotta Bratt

Om du är i behov av ett nytt skrivbord bör du istället se till att din arbetsgivare tillhandahåller det, antingen genom att låna från kontoret, eller genom att köpa ett skrivbord till dig som du kan använda hemma. Utrustning som arbetsgivaren lånar ut blir inte förmånsbeskattad. Men kravet är att utrustningen lämnas tillbaka.

– Arbetsgivaren har ju ett eget intresse och ansvar för att se till att arbetstagarna har en god arbetsmiljö. Jag upplever också att de allra flesta arbetsgivare har den inställningen, att man får låna hem den utrustning man behöver, säger Johan Schauman.

Om man nu inte kan göra avdrag, kan jag då låta arbetsgivaren stå för kostnaden om jag exempelvis har köpt ett höj- och sänkbart skrivbord till hemmet?

– Om arbetsgivaren ersätter dig för en kostnad så blir den en kostnadsersättning som du kommer att förmånsbeskattas för. Dessutom måste din arbetsgivare betala arbetsgivaravgift på den ersättningen, så det blir inte lönsamt för vare sig dig eller arbetsgivaren. Mitt tips är att alltid se till att arbetsgivaren förser dig med det du behöver.

Läs också: Nya regler skapar otydlighet kring hemarbete [1]

Läs mer

Bilförmån, gåvor, friskvård och fria resor – läs mer om vad som gäller under coronapandemin på Skatteverkets informationssida  Coronainformation för privatpersoner [2].

Helt nytt läge

Johan Schauman konstaterar dock att situationen vi befinner oss i just nu är speciell. När man tidigare arbetat hemma så har det handlat om enstaka tillfällen och då har det oftast varit på medarbetarens eget initiativ efter överenskommelse med arbetsgivaren. Kontoret med all utrustning har alltid funnits tillgänglig. Nu är läget ett helt annat.

– Förutsättningarna är lite annorlunda nu när hemarbetet börjar kännas mer som en permanent lösning. Den situationen har inte mötts upp av lagstiftningen och det är inte uteslutet att det kan komma förändringar från lagstiftaren framöver, säger han.

Anna Nyström

Har du köpt utrustning till hemmakontoret som du betalat själv?

Visa resultat [3]

Loading ... Loading ...